شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

هفت توصیه‌ برای آپارتمان‌نشین‌ها


هفت توصیه‌ برای آپارتمان‌نشین‌ها
امشب سری به پشت‌بام بزنید و نگاهی به خانه‌های اطراف‌تان بیندازید. دیگر خبری از خانه‌های یک‌طبقه ویلایی با حیاط و باغچه نیست.
امروز همه‌جا آپارتمان‌ها و آسمان‌خراش‌ها از زمین سربرافراشته‌اند و محیط زندگی را محدود به چند چهار دیواری کرده‌اند.
دیگر بچه‌های شما نمی‌توانند مانند خودتان به این طرف و آن طرف خانه بروند و بازی کنند. در این جامعه فرزند سالار، فرزندان زندانی چهاردیواری واحدهای مسکونی شده‌اند. همین محدودیت‌ سبب شده حرکات طبیعی مورد نیاز کودکان از آنان گرفته شده و رفتارهای غیراجتماعی مانند گوشه‌گیری و تماشای بیش از حد تلویزیون، عدم خلاقیت در بازی‌ها و وابستگی زیاد به والدین در آنان شکل بگیرد.
امروز به جای صدای توپ‌ بازی بچه‌ها در کنار حیاط صدای بازی‌های رایانه‌ای از آپارتمان‌های ۴۰-۵۰ متری به گوش می‌رسد. محدود شدن زندگی در قرن حاضر سبب شده خانواده‌ها نیز به داشتن یک یا دو فرزند قناعت کنند. کم بودن فرزند سبب افزایش میزان توجه والدین به آنها و وابستگی بیش از حد فرزندان به والدین شده است. وابستگی زیاد نیز به دنبال خود، عدم پیشرفت را به همراه می‌آورد.
در صورتی که می‌خواهید محدودیت زندگی آپارتمان‌نشینی روی سلامت فرزندان‌تان آثار سوء نگذارد به این توصیه‌ها عمل کنید:
۱) هر چند وقت یک‌بار زمینه را برای شرکت فرزندان‌تان در بازی‌های دسته‌جمعی و گروهی فراهم کنید. در این صورت مهارت‌های اجتماعی و یادگیری کودکان‌تان افزایش می‌یابد.
۲) به کودکان بیش از حد امر و نهی نکرده و آنها را محدود نکنید، ارتباط برقرار نکردن با دیگران سبب منزوی شدن فرزندان شما می‌شود.
۳) تماشای زیاد تلویزیون و بی‌تحرکی و خوردن تنقلات موجب افزایش وزن و مشکلات کبدی می‌شود. ترغیب کودکان به ورزش و تغذیه سالم به سلامت جسم آنها کمک می‌کند.
۴) کودکانی که تلویزیون بیشتری تماشا می‌کنند، تمایل به هیجان بیشتری داشته و بیشتر به مشکلات رفتاری و اختلالات خواب دچار می‌شوند. عدم تمرکز حواس، رفتارهای خشن و احساس تنهایی از مشکلات ویژه این کودکان است.
۵) کودکان تا ۵ سالگی حداقل روزی ۹۰ دقیقه و از ۵ تا ۱۸ سالگی روزانه باید ۶۰ دقیقه فعالیت‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، دویدن و... داشته باشند تا احتمال مشکلات قلبی و مرگ زود هنگام در سنین بالاتر در آنان به حداقل برسد.
۶) استعمال مواد مصنوعی و شیمیایی مانند سیگار و مواد مخدر در نوجوانانی که ورزش و تحرک بدنی دارند بیشتر است.
۷) فرزندان‌تان را بیش از حد به خود وابسته نکنید چون در این صورت قادر به پذیرش مسوولیت‌ در بزرگسالی نخواهند بود و دچار افسردگی می‌شوند.
منبع : سلامتیران


همچنین مشاهده کنید