سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

مـدیـریـت؛ یعنی تصمیم‌گیری


مـدیـریـت؛ یعنی تصمیم‌گیری
یکی از ابزارهایی که اهمیت آن در مدیریت، به ویژه در میدان عمل، کمتر از وظایف اصلی مدیران نیست، «تصمیم‌گیری» است؛ فرآیندی که یکایک ما، به نوبه خود، در بسیاری از لحظات زندگی، به صورت ناخودآگاه از آن بهره جسته‌ایم.
تصمیم‌گیری (Decision)، عبارتست از فرآیند بـررسـی، پیـش‌بینـی و ارزیـابـی نتایج راه‌حل‌های موجـود و انـتـــــخـاب قطعی یک راه‌حـــــل برای رسیدن به هدف.
جایگاه این عامل در مدیریت، تا بدان حد است که در یکی از تعاریف مــوجــز و پــرمــغـــز از واژه « مـــدیـــریـــت » چنین گفته شده است: « مدیریت، یعنی تصمیم گیری».
در این میان پیش‌بینی عبارت است از فرآیند تخمین رویدادهای آینده، از طریق تحلیل و بررسی داده‌های گذشته، به‌طوری که بدین منظور، داده‌های گذشته به طور مـنـــظـم و نـظـــام‌مـنـــد، با یک روش از پیش تعیین شده، جهت بـــــرآوردی از آیـــنـــــده با یکدیگر ترکیب شوند.
ارزیابی، فرآیندی است که به سنجش و اندازه‌گیری، ارزش‌گذاری و قضاوت در خصوص عملکرد، طی دوره‌ای معین می‌پردازد.
بنابراین تصمیم‌گیری، عبارتست از فرآیند بازرسی اجمالی اطلاعات، جـمـــع‌بـنـــدی نـتـــایج تحـلیـــل‌های انجام شده بر روی داده‌های گـذشتـــه جهت ترسیم تصویری از آیـنـــده و سرانجام سنجش و قضاوت در خصوص میزان تطابق دستاوردهای حاصل از انتخاب هر یک از راه‌های موجود، با نتایج مورد انتظار و نهایتا انتخاب مناسب‌ترین گزینه ممکن.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید