چهارشنبه, ۲۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 12 June, 2024
مجله ویستا
سیاه مشقهای جدی
آثار نقاشان معاصر به هر شکلی که عیان شوند منعکس کننده مفاهیم درونی و بازتابی از زندگی آنهاست.
عناصر بصری به مثابه ابزاری موثر در دست هنرمند فرهیخته است که در ترکیب با ذهنیت خود، به ایجاد متن تصویری میپردازند تا شاید بیننده را با نسیمی خوش،دلشاد و او را از «لحظهها» پر سازند تا روح از تن خسته آزاد شود.
معمولا نقاشان سعی دارند احساسات خود را بر «لحظه وجود» استوار سازند و در تداوم این «لحظه» احساس زودگذر را معنا بخشند و ما را از ثمرات آن بهرهمند سازند و لحظه، چیزی نیست مگر حالت بیتابی و شور درونی نامعلوم که نقاش را بیتاب ساخته و او را وامیدارد قلمو را (ظاهرا) بیهیچ هدفی به حرکت درآورد، و در این راستا، روح نقاش تسخیر میشود.
در نقاشیهای سلاجقه که در دهه اول آبان ماه در گالری گلستان به نمایش درآمد، شکلها و به ویژه رنگها با هیجان همچون واژهها به سوی بیننده پرتاب میشوند و به نظر میرسد تعدادی از آثار انتزاعی که با قلموی پهن و خاکستریهای کمیاب و به ظاهر خاموش که گاه لکههای شفاف در آن ظاهر شدهاند بدون تامل همچون نگرش نقاشان چینی خطاطی شده و خود به خودی و خلق الساعه بوده و قلمو به قصد ساختن موضوع هدایت نشده و اسیر صورتگرایی نشدهاند.
این پاکی و خلوص در آثار نقاشی آبستره او با مهربانی بر مخاطب ظاهر میشوند اما در برخی تک پیکرههای طراحی شده، هنوز نقاش را در وابستگی به جنبههای منفی اسیر مییابی. تعدادی از پیکرهها به جای رهایی در واقعگرایی خویش محبوس شدهاند و در فضای ترکیببندی جا خوش کردهاند. این پیکرهها از جهت مهارت فنی قابل ملاحظهاند و گاه دارای استخوانبندی و استحکام هستند اما به نظر میرسد در وحدت بخشی کل پرده نقاشی، از انسجام لازم برخوردار نباشند. شاید سخن نقاشان چینی دوره سونگ سودمند افتد که :«ده سال نیهای بامبو را رسم کن و بعد هنگام نقاشی آنها، هرچه دربارهشان میدانی فراموش کن.»
و البته سلاجقه به محتوای واژههای یاد شده واقف است، وی از جمله نقاشانی نیست که بدون مطالعه به ارائه اثرش بپردازد. چنانکه میدانیم در سالهای اخیر به جای پرکاری و سر و صدای ظاهری در گوشهای نشسته و صبورانه ضمن گذران زندگی، مجدانه به مطالعه و تعمق در ابعاد مختلف نقاشی پرداخته است تا غبار سکون و یکنواختی را زدوده و اشیا را شفافتر از گذشته دریابد.
آثار سلاجقه سیاه مشقهای جدی تلقی میشوند که گاه موجب رهایی بیننده از سکون شده و تنفس در هوای صبحدم را هدیه میکند. از ویژگیهای آثار وی پرداختن به دو شیوه بیانی آبستره و فیگوراتیو است که در یک وحدت کلی منجسم میشوند. آثار آبستره صرف او، همان روندی را طی میکند که آثار فیگوراتیو. در واقع تفاوتی در نگرش او بین دو پدیده آبستره و فیگوراتیو نمییابیم.
محمد اعظمزاده
عضو هیات علمی دانشکده هنردانشگاه مازندران
منبع : همشهری آنلاین
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مسعود پزشکیان ایران انتخابات ریاست جمهوری 1403 سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم شورای نگهبان محمدباقر قالیباف ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ علیرضا زاکانی
آتش سوزی قتل قوه قضاییه تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس محیط زیست وزارت بهداشت آموزش و پرورش سازمان هواشناسی ازدواج
خودرو همستر کامبت برق قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا دولت سیزدهم سایپا ایران خودرو بورس بانک مرکزی بازار خودرو
تلویزیون سریال مازیار لرستانی سینما رسانه ملی داریوش مهرجویی سینمای ایران تئاتر کتاب شهادت محمدعلی بهمنی شهید
فناوری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ماهواره فضا
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه جنگ غزه آمریکا بریکس حماس چین نوار غزه فرانسه طوفان الاقصی
فوتبال تیم ملی فوتبال ایران پرسپولیس استقلال تیم ملی ایران تیم ملی بازی یورو 2024 لیگ برتر جواد نکونام باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
ایلان ماسک سامسونگ روزنامه گوگل ناسا مریخ سازمان فضایی ایران
سلامت کودک کاهش وزن بارداری سازمان غذا و دارو چاقی مغز سکته مغزی ویتامین فشار خون