یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

شیرماهی


شیرماهی
▪ نام خانواده : scorpaenidae
▪ نام عمومی : شیرماهی
▪ نام محلی : خروس ماهی
▪ اندازه : ۳۰ cm
▪ غذا : گوشت خوار ٬ زنده خوار
▪ پراکنش : دریای سرخ ٬ آبهای جنوب شرقی آسیا و خلیج فارس
▪ وسیله صید : توسط ترال کف و با ماهیان دیگر بصورت ضمنی صید می گردد .
▪ درجه حرارت : ۲۶-۲۴ c
▪ Ph : ۴ / ۸
▪ شوری : ۰۲۷/۱ – ۰۲۳/۱
بدون شک یکی از با شکوه ترین گونه ها برای نگهداری در یک آکواریوم آب شور این ماهی است . از خانواده scorpaenidae بوده که به همین دلیل به آنها عقرب ماهی هم گفته می شود .
بدلیل نحوه آرایش بالها در آب و به هنگام حرکت به آنها خروس ماهی هم می گویند از ناحیه خارهای پشتی بسیار سمی هستند و باید در نهایت دقت نگهداری شوند . تماس با زهر باعث درد شدید در محل گزش و گاهی اوقات مرگ می شود . درمان انتخابی برای سم این ماهی استفاده پی در پی از آب گرم ( گرمائی که قابل تحمل باشد ) در محل گزش می باشد زیرا سم بر اثر حرارت غیر فعال میشود لـذا علیـرغـم این مطالـب نگـهـداری از آن به هیـچ عـنوان برای افـراد مبتـدی توصــیه نمی شود .
این گونه با ماهیهای ریز و مرده و غذاهای گوشتی تغذیه می شود . شکارچیان بی رحمی بوده و نباید با گونه های کوچکتر نگهداری شود فضای آکواریوم را باید با مرجان و صخره و جلبک تزئین کرد زیرا محل زیست آن آبهای ساحلی سنگی و صخره های مرجانی است . در تمام سطوح آب حرکت نموده و حتما" به نور مصنوعی نیاز دارد . عمدتا" در آبهای جنوب شرقی آسیا و خلیج فارس مشاهده می شوند .
رژیم غذائی بسیار ساده و راحتی که من برای نگهداری از این ماهی استفاده نمودم استفاده از ماهـی مولی مشکی بوده که بسـته به اندازه گونه نگهداری شده ۶-۱ عدد در روز استفاده می شود . استفاده از این روش بدلائل ذیل مفید خواهد بود:
۱) تغذیه زنده که باعث شادابی ماهی می شود .
۲) مولی مشکی میتواند تا حدودی شوری آب را تحمل نموده و زنده بماند لذا باعث تحرک گونه به هنگام صیدمی شود .
۳) چون غذا در آب پخش نمی شود و به هنگام مصرف هم کاملا" بلعیده می شود به حفظ شرایط استاندارد آب کمک می نماید .
به شرطی که مولی توسط خودتان تکثیر و شرایط انگلی و قارچی هم در پرورش مولی ها رعایت شود چون در غیر این صورت این روش تغذیه به صرفه نخواهد بود .

منبع : fish-aqu.blogfa.com
منبع : دانش ما