شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

اینترنت تا ۱۰ سال دیگر چگونه خواهد بود؟


اینترنت تا ۱۰ سال دیگر چگونه خواهد بود؟
"وینت سرف" مردی که به دلیل تلاش‌هایش برای شکل‌گیری اینترنت و گسترش تعداد کاربران آن به پدر اینترنت مشهور شده بتازگی در وبلاگ خود در بلاگ اسپات، در بلاگ اسپات آینده‌ای زیبا و دلنشین را در مورد این پدیده ترسیم کرده است.
وینت سرف که هم‌اکنون از مدیران بلندپایه گوگل محسوب می‌شود، چنین اظهارنظر کرده است که در ۱۰ سال آینده در حدود ۷۰ درصد از مردم جهان از طریق وسایل الکترونیک ثابت یا سیار به اینترنت دسترسی خواهند داشت. وینت سرف معتقد است تا ۱۰ سال آینده متوسط سرعت اتصال به اینترنت از چند مگابیت در ثانیه فعلی به چند گیگابیت در ثانیه خواهد رسید. به گفته وی با توجه به افزایش وسایل الکترونیک قابل اتصال به شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنت مهاجرت به نسل جدید آدرس‌های اینترنتی موسوم به IPv۶ ضرورت دارد و کشورهای مختلف جهان باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنند. وی در این زمینه به طور مشخص به تلاش‌های چین و آمریکا نیز اشاره کرده است.
وینت سرف همچنین اظهار امیدواری کرده است که با به اشتراک‌گذاری گسترده‌تر اطلاعات درباره صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ضرورت تولید تجهیزات و وسایل کم‌مصرف، بشر به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه نائل آید.
البته این اولین باری نیست که سرف در مورد ویژگی‌های نسل جدید اینترنت اظهارنظر می‌کند. وی چندی پیش در جریان همایشی در نیویورک تصریح کرده بود که در آینده نزدیک تصاویر ویدیویی بر اینترنت مسلط و مردم با سرعتی فوق تصور به این شبکه متصل خواهند شد. وینت سرف همچنین، پیش‌بینی کرده است که در آینده بارگذاری ویدیو بیش از تماشای آنلاین آن برای کاربران جذابیت خواهد داشت. کاربرانی که با سرعت چند گیگابیت در ثانیه به شبکه متصل هستند ترجیح خواهند داد در مدت ۱۶ ثانیه یک ساعت ویدیو را با بهترین کیفیت بارگذاری کنند، نه اینکه با کیفیت پایین‌تر به صورت آنلاین به مشاهده آن بپردازند. وی اظهار عقیده کرده است که راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی اینترنتی با مدل‌های جدید و امکانات متنوع رقیب خوبی برای سرویس‌های بارگذاری ویدیو، محسوب خواهد داشت. سرف هشدار داد که تداوم اقبال به محتوای ویدیویی خطر کمبود پهنای باند را به دنبال خواهد داشت. به گفته وی کشورهای جهان باید با سیاست‌گذاری مناسب و قرار دادن پهنای باند بیشتر در اختیار شهروندان، هزینه این کار را نیز کاهش دهند. وی چنین اظهار عقیده کرده است که باید به منظور تقویت زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی ایجاد شود. همچنین باید قوانینی وضع شود تا رقابت و دسترسی عادلانه برای استفاده از منابع ارتباطی پرسرعت تضمین شود.
اما به طور قطع تاثیرگذاری اینترنت بر زندگی ما به مسائل زیر محدود نخواهد بود. به واسطه همه‌گیر شدن اینترنت، دلالان از تمامی عرصه‌ها حذف خواهند شد، امری که می‌تواند خبری خوش برای مردم جوامعی همچون ایران باشد. عاملان فروش، عمده فروشان، بانکداران، ‌خرده‌فروشان... و تمامی افرادی که میان تولیدکننده، مالک و مشتری نهایی قرار می‌گیرند، ناپدید خواهند شد. علاوه بر این برای مطلع شدن از بهترین قیمت جنس مورد نظر، دیگر نیازی به مراجعه به یک فروشگاه بزرگ یا یک دلال اتومبیل نخواهد بود.
اما یک پیش‌بینی جالب دیگر درباره آینده اینترنت و تاثیر آن بر زندگی انسان‌ها آن است که در چند سال آینده وسایل به شکل امروزی وجود نخواهند داشت و همه چیز شکل الکترونیکی به خود می‌گیرد. برای مثال، تا یک دهه آینده تمام اتوبوس‌ها به اینترنت وصل خواهند شد و هر خانواده‌ای به کمک شبکه می‌تواند بفهمد فرزندش در چه ساعتی از مدرسه به خانه خواهد رسید. ماشین‌ها نیز با هماهنگی با تعمیرگاه، بدون دخالت رانندگانشان زمان تعمیر خود را رزرو می‌کنند. همه چیز، اعم از یخچال‌های خانگی، تا کافی‌شاپ‌ها و دیگر امور زندگی از مسائل مربوط به سلامتی گرفته تا سیستم‌های سردکننده و گرم‌کننده و تجهیزات امنیتی، از طریق اینترنت کنترل می‌شوند. با این حساب باید امیدوار باشیم اینترنت تا چند سال آینده مانند آب و برق و گاز به جزئی ضروری و انکارناپذیر از زندگی انسان‌ها تبدیل شود.
منبع : هفته نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید