جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با باشگاه پاس(۱۳۳۲-)


آشنایی با باشگاه پاس(۱۳۳۲-)
باشگاه پاس از جمله قدیمی‌ترین باشگاه‌های کشور و تیم فوتبال این باشگاه از معتبر‌ترین تیم‌های فوتبال ایران است.
در سال ۱۳۳۲ تعدادی از افسران پلیس به همراه سروان اسدالهی به منظور سازماندهی ورزش پلیس حرکت تازه‌ای را آغاز می کنند. در این سال سروان اسدالهی با یک توپ فوتبال و با کمترین امکانات به همراه گروهی از دانشجویان دانشکده افسری، برای تشکیل تیم فوتبال شهربانی وارد میدان می شوند.
این تیم اولین تمرین خود را در زمین دانشکده افسری انجام می‌دهد. تیم دانشجویان دانشکده افسری همزمان با مسابقات قهرمانی نیروهای مسلح در سال ۱۳۳۲ به طور رسمی اعلام موجودیت می کند و با اقتدار و شایستگی در سکوی دوم این دوره از رقابتها قرار می‌گیرد.
پس از آن سروان صادقی با عشق و علاقه و با کمک سروان اسدالهی و چند نفر از بازیکنان قدیمی اقدام به تشکیل تیم شهربانی می‌کند و به عنوان مسئول تیم برگزیده می شود.
● آشنایی با سایت رسمی باشگاه فرهنگی- ورزشی پاس
در آن زمان مربی تیم شهربانی بهمن شهیدی بود. در ۱۷ تیرماه سال ۱۳۴۲، با تلاش سروان صادقی و جمعی از دوستداران ورزش در پلیس، باشگاه تحت عنوان پاس به ثبت رسید و پیش نویس اساسنامه تهیه و پاس دارای هویت قانونی و سازمانی شد. در سال ۱۳۴۵ اساسنامه باشگاه پاس به تصویب هیات مدیره رسید و بعد از دوازده سال فراز و نشیب و شرکت در مسابقات رسمی و غیر رسمی و پشت سر گذاشتن مشکلات فراوان این باشگاه فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
● ۹۹ سال بازی در زمین اختصاصی
در آن زمان زمین اکباتان متعق به اوقاف بود و اوقاف این زمین را ۹۹ ساله اجاره داد. سروان صادقی با وجود رقبیی که داشت توانست زمین را به مبلغ ۲۰.۰۰۰ تومان برای ۹۹ سال اجاره کند. سروان صادقی در سال ۱۳۵۰ با پیدا کردن نقشه ثبتی زمین توانست محدوده زمین اکباتان را به ثبت برساند و طی آن یک صورتجلسه رسمی تحویل رئیس شهربانی بدهد.
به این ترتیب باشگاه پاس صاحب زمین اختصاصی ‌می شود. فریدون صادقی با پیگیری‌های بی‌وقفه خود به هر جایی که می‌توانست، سر می‌زد از هر جایی که امکان داشت کمک می‌گرفت تا تیم پاس شکل بگیرد. در حقیقت تولد و وجود پاس مرهون زحمات، پشتکار و تلاش فریدون صادقی است.
● اولین مسابقه رسمی
اولین مسابقه رسمی تیم پاس در سال ۱۳۴۳ و در مقابل تیم فوتبال کوروش انجام شد. در آن بازی پاس با ترکیب نفراتی چون: فرامرز ظلی, حسن حبیبی, محمد رنجبر, حشمت مهاجرانی, رسولی, یزدانیان, معیریان, محمود یاوری, همایون شاهرخی, یینه ورزان و پرویز میرزا حسن وارد میدان شد و با این تیم به تساوی یک بر یک رسید. پاس در سالهای ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ با مربیگری حسن حبیبی, قهرمان لیگ تخت جمشید شد.
پاس بعد از انقلاب در جام حذفی شهید صمدی اسپندی در سال ۱۳۵۸ به مقام دوم تهران رسید. پاس در سالهی ۱۳۷۰ و ۱۳۷۱ طی دو دوره متوالی از لیگ آزادگان, عنوان قهرمانی مسابقات را به دست آورد و در دیماه ۱۳۷۱ با شایستگی تمام در مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا به عنوان قهرمانی دست یافت. قهرمانی پاس در شهر منامه، پایتخت بحرین و بعد از پیروزی برابر تیم قدرتمند یومیوری ژاپن و الشباب عربستان به دست آمد.
● قهرمانی باشگاهی آسیا ـ ۱۹۹۳
در پایان مسابقات لیگ آزادگان در سال ۷۱، تیم پاس به عنوان نماینده کشورمان و قهرمان باشگاه‌های ایران در مسابقات جام باشگاهی آسیا شرکت کرد.
در نیمه نهایی پاس در مقابل یومیوری ژاپن قرار گرفت و بعد از ۱۲۰ دقیقه جدال دیدنی به برتری ۲ ـ یک برابر حریف ژاپنی دست یافت. فیروز کریمی سرمربی و داوود زمینی مربی وقت پاس روشی را ارائه کردند که بعد از بازی ماتسوکی مربی تیم ژاپنی بگوید: از تکتیک پاس سردر نیاوردم.
در این بازی مدیرروستا و حکیم‌زاده زننده گل‌های تیم پاس بودند. در مقابل تیم الشباب نیز موفق به پیروزی الوصل شده بود و به دیدار نهایی راه یافت تا در آن دیدار حریف تیم پاس باشد.
در این دیدار تیم پاس با تک گل دقیقه ۳۹ محسن گروسی پیروز میدان شد و به مقام قهرمانی آسیا رسید. بی شک سال ۱۳۷۱ نقطه اوجی در تاریخ باشگاه پاس بود. پاس در همین سال و در همین پیکارها جام اخلاق را نیز تصاحب کرد که برگ زرین دیگری در آلبوم افتخارات پاس به شمار می رود.
تیم پاس در فصل ۸۲-۱۳۸۱ قهرمان لیگ‌برتر باشگاه‌های فوتبال کشور شده است. تیم پاس در سال ۱۳۸۶ از سوی نیروی انتظامی به استانداری همدان واگذار شد و در بازی‌های لیگ برتر این سال با نام پاس همدان پا به میدان گذاشت.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید