جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۱۶ روز در نوفل‌‌لوشاتو ‌


۱۱۶ روز در نوفل‌‌لوشاتو ‌
با طراحی و اجرای دکورهای نوفل‌‌لوشاتو و خانه‌باغ محل اقامت حضرت امام‌خمینی‌(ره) در اطراف تهران، خاطرات سال‌های حضور رهبر کبیر انقلا‌ب در فرانسه در مجموعه ۱۱۶۶ روز در نوفل‌‌لوشاتو> زنده می‌شود. ‌ عبدالحمید ارجمند تهیه‌کننده این مجموعه مستند داستانی به خبرگزاری مهر گفت: تصویربرداری در کاخ‌های نیاوران و سعدآباد انجام شده و روزهای آینده ساخت دکورهای مجموعه که طراحی آن به پایان رسیده را در اطراف تهران شروع می‌کنیم. ۱۱۶۶ روز در نوفل‌‌لوشاتو> را فرشاد اکتسابی کارگردانی می‌کند. وی افزود: دو منطقه در ا در این دکور خانه و باغی که حضرت امام‌خمینی(ره) در فرانسه در آن زندگی می‌کردند و درختی که امام زیر آن می‌نشستند را برای اولین‌بار بازسازی خواهیم کرد. دکورها وسیع است و خانه‌های اطراف و بخشی از منطقه هم در آن جای می‌گیرد. ارجمند گفت: در ۱۱۶۶ روز در نوفل‌‌لوشاتو> بازیگر نداریم و از هنرورانی استفاده کرده‌ایم که چهره‌شان شبیه شخصیت‌هایی است که در سال‌های انقلا‌ب در بطن حوادث حضور داشته‌اند.
مثل رئیس ساواک، رئیس‌پلیس و... دیالوگ به مفهوم سنتی در این مجموعه نیست و فضاسازی از طریق تصاویر انجام می‌شود. دهکده <نوفل‌‌لوشاتو> در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر پاریس پایتخت فرانسه قرار دارد. صبح روز ‌۱۳مهر ۱۳۵۷‌، ۱۳ سال پس از ورود امام خمینی(ره) به عراق و اقامت در نجف و پس از تشدید محدودیت‌های رژیم بعثی عراق بر فعالیت‌های حضرت امام خمینی(ره) ایشان با چند نفر از نزدیکان و مرحوم حاج‌سیداحمدآقا، به طرف کویت حرکت کردند. پس از رسیدن به مرز، با وجود داشتن ویزا، از ورود ایشان جلوگیری شد. از این رو ساعاتی را در مرز سرگردان ماندند. حدود ساعت ۱۱ ‌شب ماموران مرزی عراق به حضرت امام(ره) اطلا‌ع دادند که بازگشت‌شان به نجف بلا‌مانع است اما امام(ره) از بازگشت به نجف خودداری کرده و شب را در بصره گذراندند و تصمیم گرفتند به پاریس بروند. با انتشار خبر ورود امام خمینی(ره) به پاریس از صبح زود دانشجویان و ایرانیان مقیم پاریس به سوی محل سکونت امام خمینی(ره) سرازیر شدند. یک‌روزه <نوفل‌‌لوشاتو> مرکز خبری دنیا شد.
مردم دهکده نوفل‌‌لوشاتو و تمام جهانیان از آن روز به بعد پیرمردی را می‌دیدند که هر روز در حیاط آن خانه تکیه‌داده بر درخت سیبی می‌نشیند و به افراد زیادی که به دیدارش می‌شتابند، پاسخ می‌گوید. مردم دهکده نوفل‌‌لوشاتو دانستند آن پیرمرد رهبر انقلا‌ب ایران است که سرنوشت ۳۶‌ میلیون ایرانی را در دست داشت و آن صدایی که هر روز در دهکده می‌پیچد و میهمانانش را گرد هم می‌خواند، صدای اذان است و آنها نماز می‌خوانند. ‌ گفته می‌شود که مسعود کیمیایی، پرویز کیمیایی و کامبیز درم‌بخش فیلمبرداران و سینماگرانی ایرانی‌ای هستند که از زندگی امام(ره) در پاریس فیلم گرفتند.
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید