جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آقا سلام، صبح گرفتارتان به‌خیر!


آقا سلام، صبح گرفتارتان به‌خیر!
«ای بابا، تو که امروز از دنده چپ بلند شدی!» این اصطلاحی است که ما معمولا برای اشخاصی به کار می‌بریم که صبح‌‌ها بداخلاق هستند. هر چند که صبح بیدار شدن بخش ناخوشایند زندگی روزمره بیشتر ما است. به خصوص اگر شب قبل را تادیر وقت بیدار مانده باشید و برای هفتمین بار فیلم یا سریالی را دیده باشید اما برای اینکه روزتان را با شادی و آرامش شروع کنید و سلامت و کارایی خود را افزایش دهید، می‌توانید توصیه‌‌های زیر را به کار گیرید...
● با چشم‌‌هایی نیمه باز بخوابید و پرده‌‌های اتاق را هم کامل نکشید
با این کار نور طبیعی خورشید هنگام صبح سیگنالی را به مغز شما می‌فرستد که تولید ملاتونین آن را کاهش داده و میزان آدرنالین را که نشان دهنده زمان بیدار شدن است، افزایش می‌دهد. با این شیوه وقتی که صدای زنگ ساعت در می‌آید، شما هم نیمه بیدار هستید. حتی بهتر است شب را به اندازه کافی زود بخوابید. اگر این کار را هر روز انجام دهید دیگر می‌توانید به جای زنگ ساعت به ساعت بیولوژیکی بدنتان اعتماد کنید.
● زنگ ساعت را ۱۵ دقیقه زودتر از وقت موعود برای بیدار شدن تنظیم کنید
با این کار دیگر لازم نیست هنگام صبح یک دفعه از جا بپرید و با عجله کارهایتان را انجام دهید. شما می‌توانید صبح با کمی ‌دراز کشیدن و به آرامی ‌از خواب بیدار شوید. می‌توانید کمی ‌حرکات کششی انجام دهید و به عناوین خبرها گوش کنید. این مهم است که شما هر روز خودتان را نه تنها از نظر فیزیکی بلکه از نظر روحی هم آماده کنید. تمام این لحظاتی را که در تخت خود دراز کشیده‌اید، همه برای خودتان است.
● حرکات کششی را هر ۱۵ ثانیه در تخت انجام دهید
این کار را حتی قبل از اینکه چشم‌‌هایتان را باز کنید، انجام دهید. حرکات کششی را ابتدا از دست‌‌ها، انگشتان و سر و گردن شروع کنید. سپس این حرکات را در ناحیه پاها، انگشتان پا و مچ پا انجام دهید. بعد از آن انگشت‌‌های پا را بکشید.
● یک چارپایه پلاستیکی بخرید و زیر دوش بگذارید
یک چارپایه پلاستیکی بخرید و یک دقیقه آن را زیر دوش آب گرم بگذارید. سپس همین طور که دوش آب باز است روی چارپایه بنشینید و بگذارید آب به کمر شما بخورد. این کار آن قدر آرامش دهنده و انرژی‌زا است درست مثل اینکه آب شما را ماساژ می‌دهد. بعد از چند دقیقه می‌توانید چارپایه را کنار بگذارید و حمام کنید.
● هر روز نقل قول مثبتی بخوانید که به شما انگیزه دهد
این کار می‌تواند چارچوبی برای روز شما تعیین کند. این گفتگو با خود می‌تواند انگیزه شما را به مسیری درست هدایت و حفظ کند. حتی می‌توانید به جای نقل قول شعر هم بخوانید.
● از هرگونه تصمیم‌گیری پرهیز کنید
برای اینکه روز آرامش‌دهنده‌ای داشته باشید، تعداد انتخاب‌‌ها و تصمیم‌گیری‌‌ها را به صفر برسانید. برای این کار بهتر است به این دو روش عمل کنید: اول اینکه شب قبل تصمیم بگیرید که فردا صبح می‌خواهید چه لباسی بپوشید، صبحانه می‌خواهید چه بخورید، از چه مسیری می‌خواهید سر کار بروید و... سپس سعی کنید صبحانه روتین داشته باشید. در واقع لازم نیست که صبحانه خود را متنوع کنید و یا حتی میز صبحانه‌تان هر روز متفاوت باشد.
● کودکانتان را در آغوش بگیرید
صبح وقت مناسبی است برای اینکه کنار تخت کودک خود بنشینید و همان طور که او را به آرامی‌ بیدار می‌کنید، موهایش را نوازش کنید. یا اگر فرزندتان نوجوان است، کنار او دراز بکشید، او را بغل کرده و بیدار کنید. ممکن است در طول روز دیگر به چنین فرصتی دست پیدا نکنید. همین موجب می‌شود در طول روز احساس رضایت و لذت کنید.
● هر روز صبح ۵ تا ۱۰ دقیقه موسیقی گوش دهید
این موجب می‌شود تفکر خلاق که در طول شب اتفاق می‌افتد، تبدیل به طرح اقداماتی شود که روز شما را بسازد.
● قهوه بنوشید
بهترین قهوه‌ای را که می‌توانید بخرید و دوبرابر قهوه‌ای که می‌نوشید در قهوه‌ساز بریزید. وقتی قهوه دم می‌کشد، بوی آن مانند قلاب ماهیگیری که به لباس شما وصل است، شما را از تخت بیرون می‌کشد. کافئین موجود در قهوه، محرک سیستم اعصاب مرکزی است که موجب می‌شود شما از خواب بیدار شوید و فعالیت ماهیچه‌ای شما را هم افزایش می‌دهد.
● یک فنجان آب‌میوه بنوشید
تحقیقات اخیر دانشمندان دانشگاه ویرجینیا روی حافظه افراد ۶۰ تا ۸۰ ساله نشان داده است، کسانی که حتی قبل از صبحانه یک قاشق چای‌خوری یا کمتر از آن شکر می‌خورند، نسبت به گروه شاهد از حافظه بهتری برخوردار هستند.

منبع: ریدرز دایجست
ترجمه: مونا ضرغام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید