شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ب ام و سری ۷ کانسپت هیبرید


ب ام و سری ۷ کانسپت هیبرید
شرکت ب ام و در نمایشگاه خودروی پاریس از کانسپت هیبریدی جدید خود پرده برداشت. ب ام و سری ۷ کانسپت اولین سدان لوکس هیبریدی ب ام و است. سری۷ که در حقیقت به عنوان گل سر سبد محصولات ب ام و محسوب می شود حالا با معرفی این مدل جدید تکمیل می شود تا در کنار ارائه ویژگی های یک خودروی لوکس مصرف سوخت مناسبی نیز داشته باشد.
شرکت ب ام و با همکاری دایملر به توسعه محصولات هیبریدی خود مشغول است و اکنون شاهد به ثمر نشستن این همکاری ها هستیم. کانسپت سری هفت به یک موتور V۸ بنزینی به قدرت ۴۰۷ اسب بخار و گشتاور ۴۴۲ پوندفوت مجهز است. این موتور که دارای تکنولوژی های پیشرفته ای نظیر انژکتورهای پرفشار پیزو (نسل دوم انژکتورهای موتورهای بنزینی که توسط ب ام و معرفی شد) که سوخت را با فشار ۲۰۰ بار به محفظه سیلندر تزریق می کنند و دو توربوشارژر است در مدل های ۷۵۰i و X۶ مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ویژگی های بدیع این موتور نصب توربوشارژرها در فضای V شکل بلوک موتور است که بازدهی بیشتری را به ارمغان می آورد. سری ۷ هیبریدی در حقیقت یک خودروی « هیبریدی ملایم » است یعنی وظیفه اصلی بر دوش موتور بنزینی است ولی در برخی مواقع یک موتور نه چندان قدرتمند الکتریکی نیز وارد عمل می شود. موتور الکتریکی این خودرو دارای ۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ پوند فوت گشتاور است. انرژی الکتریکی مورد نیاز این موتور در باتری های پیشرفته لیتیوم یون ذخیره می شود. این باتری ها دارای ولتاژ ۱۲۰ ولت هستند در حالی که در باتری های متداول که در خودروهای بنزینی به کار می روند ولتاژ باتری برابر ۱۲ ولت است (این باتری ها به AGM موسوم است). باتری های لیتیوم یون در محفظه بار خودرو جاسازی شده اند. موتور الکتریکی در پوسته گیربکس جاسازی شده تا همانند کانسپت X۶ Active Hybrid بازدهی بیشتری را ارائه کند. در این خودرو استارتر همان موتور الکتریکی است که از انرژی تولید شده توسط ترمزها نیز استفاده می کند. سیستم بازیابی انرژی ترمز باتری ها را شارژ می کند و باتری ها نیز وظیفه تامین انرژی مورد نیاز موتور الکتریکی را دارند.
ب ام و کانسپت سری هفت بر اساس استراتژی « بهترین هیبرید » طراحی و ساخته شده است به همین دلیل نیز نه تنها قابلیت های دینامیکی آن افت نکرده بلکه بهبود نیز پیدا کرده است در حالی که ۱۵ درصد از مصرف سوخت خودرو نیز کاسته شده است. خودروهای موسوم به « حرکت پربازده » ب ام و تنها در سال ۲۰۰۷ یک ملیون دستگاه فروش داشته اند بنابر این می توان تصور کرد که از سری هفت هیبریدی نیز چه استقبالی به عمل خواهد آمد. تفاوت های کانسپت سری هفت هیبرید با مدل های عادی تنها به ویژگی های فنی خلاصه نمی شود بلکه در طراحی نیز این تفاوت ها وجود دارد. یکی از این تفاوت ها اضافه کردن یک نوار آلومینیومی در پهنای خودرو است که بخش میانی دریچه های ورودی هوا را می پوشاند و موجب کنترل جریان هوا و بهبود آیرودینامیک خودرو می شود. همچنین چراغ های مه شکن نیز در بیرونی ترین لبه دریچه های ورود هوا جاگذاری شده اند. هر کدام از این مه شکن ها از هفت لامپ LED تشکیل می شوند تا نوردهی بالایی را ارائه کنند. البته از این هفت لامپ ۶ تای آن در دو ردیف عمودی و یکی از آن ها در نوار آلومینیومی قرار گرفته است. در نمای بغل ارائه خطوط زیبا و جذاب در کنار رینگ های آلومینیومی ۲۰ اینچی منجر به شکل گیری یک سدان اسپرت می شود.
طرح پره های v شکل رینگ این خودرو روان و پویا است و با سایر بخش های بدنه هماهنگ است. حک شدن عبارت« حرکت پربازده - هیبریدی پویا » (efficient dynamics - Active Hybrid) در رکاب زیر در یکی از وجوه تمایز این مدل با انواع عادی است که نشان دهنده مصرف سوخت پایین و کم آلاینده بودن این خودرو است. رنگ آبی متالیک بدنه که در حقیقت به عنوان امضای کانسپت های کم مصرف و پربازده ب ام و تلقی می شود در کانسپت سری ۷ نیز به کار رفته است. در نمای عقب سطوح تیز تر و باریک تر بیشتری به چشم می خورد که منجر به شکل گیری یک طراحی نوآورانه در بخش لوله های اگزوز می شود. لوله های اگزوزی که در یک حاشیه کرومی احاطه شده اند اینک به طرز غیر باوری پهن تر و تخت تر دیده می شوند. مطمئنا با عرضه گونه تولیدی این خودرو ما شاهد یک جهش در بخش محصولات پربازده ب ام و خواهیم بود. عرضه لوکس ترین سدان ب ام و به صورت هیبرید نشانگر جدی بودن بحران سوخت و عزم و اراده خودروسازان برای کاهش وابستگی محصولاتشان به این ماده است. قطعا کاهش ۱۵ درصدی در مصرف بنزین منجر به افزایش فروش سری ۷ خواهد شد ولی نباید فراموش کرد که مرسدس نیز کلاس s خود را به سامانه هیبریدی مجهز کرده است. بنابر این بار دیگر شاهد رقابت بین ب ام و و مرسدس خواهیم بود اما این دفعه در بخش خودروهای برقی - بنزینی!

منبع:www.carx۱.com
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید