شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

قدرت تفکر مثبت


قدرت تفکر مثبت
تمام احساسات، باورها و دانسته‌های ما براساس تفکرات درونی ما شکل می‌گیرند، هر دو ضمیر هوشیار و نیمه هوشیار. کنترل در دست ماست چه بدانیم چه ندانیم. ما می‌توانیم مثبت باشیم یا منفی، مشتاق یا گرفته، تاثیرگذار یا تاثیرپذیر. بزرگ‌ترین تفاوت بین افراد، گرایش و نوع نگرش آنهاست.
برای برخی، یادگیری لذت‌بخش و جذاب است؛ برای دیگران، سخت و کسل‌کننده. برای بسیاری، یادگیری فقط خوب است، چیزی است که برای انجام کار به آن نیاز است. بلندپرواز باشید و تمام تلاش خود را به کار گیرید. نگرش‌های اکنون ما عادت‌هایی هستند که از واکنش‌های والدین، دوستان، جامعه و خویشتن گرفته شده‌اند و تصور ما از خود و جهان را شکل می‌دهند. این نگرش‌ها با گفتگوی درونی (ضمیر هوشیار و نیمه هوشیار)‌ که ما دائما با خود داریم ادامه می‌یابد. اولین قدم در تغییر نگرش‌هایمان، تغییر گفتگوهای درونی ماست.
برای مثبت‌اندیشی باید این سه مورد را مدنظر داشت: الزام، کنترل و مبارزه‌طلبی
۱)‌ الزام: در خود یک تعهد مثبت نسبت به یادگیری، کار، خانواده، دوستان، طبیعت و عوامل ارزشمند دیگر ایجاد کنید. خود و دیگران را تحسین کنید. رویای موفقیت را ببینید و مشتاق باشید.
۲) کنترل: ذهن خود را بر چیزهای مهم متمرکز کنید. برای چیزهایی که فکر می‌کنید و کارهایی که انجام می‌دهید هدف تنظیم کنید و اولویت‌بندی نمایید. پرداختن به اعمالتان را تصویرسازی کنید. یک استراتژی برای رویارویی با مسائل ایجاد نمایید. آرامش خود را حفظ کرده و از موفقیت لذت ببرید. با خودتان صادق باشید.
۳) مبارزه‌طلبی: با جرات باشید. هر روز تغییر و پیشرفت کنید. نهایت تلاش خود را انجام دهید و به گذشته نگاه نکنید. به یادگیری و تغییر به عنوان فرصت‌های مناسب نگاه کنید. چیزهای جدید را امتحان و انتخاب‌های مختلف را بررسی کنید. با افراد جدید ملاقات کنید. سوالات زیادی بپرسید. پیگیر سلامت روحی و جسمی خود باشید. خوش‌بین باشید. مطالعات نشان می‌دهد افراد دارای این منش‌ها، برندگان شرایط خوب و نجات‌یافتگان شرایط سخت هستند. تحقیقات نشان می‌دهد: «افرادی که آگاهانه گفتگوهای درونی و فرضیات خود را اصلاح کرده‌اند، پیشرفت تقریبا سریعی را در کارهایشان داشته‌اند، انرژی آنها افزایش می‌یابد و اوضاع برایشان بهتر به نظر می‌رسد.»
الزام، کنترل و مبارزه‌طلبی، در ساختن احترام به خود و افزایش تفکر مثبت کمک می‌کند. در اینجا چند پیشنهاد دیگر آورده شده است:
۱) در هر گروه و رده‌ای به دنبال افراد مثبت برای همدم شدن و پیوستن باشید.
۲) در هر سخنرانی و خطابه‌ای به دنبال یک ایده جالب و جدیدتر باشید.
۳) در هر فصلی از کتاب یک مفهوم جدیدتر که برایتان مهم است، پیدا کنید.
۴) به هر دوستی، یک ایده جدید را که بتازگی آموخته‌اید، توضیح دهید.
۵) از هر معلمی، سوال بپرسید.
۶) فهرستی از اهداف، تفکرات مثبت و کارها همراه خود داشته باشید.
۷) به یاد داشته باشید آنچه که فکر می‌کنید هستید، آنچه که می‌خواهید، احساس می‌کنید.

منبع: readers digest
رزیتا شاهرخ
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید