جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چشم انداز جهانی صنعت مخابرات


چشم انداز جهانی صنعت مخابرات
گزارش جدید IDATE نشان می دهد ارزش بازار خدمات مخابراتی در کل جهان در سال ۲۰۰۸ از مرز ۱.۳۶۵ میلیارد دلار گذشت که این رقم نسبت به سال ۲۰۰۷ حدود ۴.۲ درصد افزایش نشان می دهد.به گزارش موبایل برن و سلولارنیوز، پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۰۹ به ۱.۴۱۶ میلیارد دلار برسد. همچنین گردش مالی کل بازار مخابرات جهان در سال ۲۰۰۸ معادل ۷۴۲.۲ میلیارد دلار بوده و سرویس های همراه ۵۴ درصد از بازار خدمات مخابراتی را به خود اختصاص داده است. نرخ رشد سالانه این بازار از ۱۲ درصد در سال ۲۰۰۷ به ۸ درصد در سال ۲۰۰۸ کاهش یافته است. بر اساس این گزارش اگرچه مجموع میزان مشترکان تلفن همراه در جهان در سال ۲۰۰۸ معادل ۱۷ درصد افزایش یافته است، اما درآمد اپراتورها از محل هر مشترک در سال ۲۰۰۸ به ۱۷.۵۰ دلار در ماه کاهش یافته است.
▪ نزول تلفن ثابت و رونق سرویس های دیتا و همراه :
همین بررسی نشان می دهد درسال ۲۰۰۵ از مجموع ۱.۱۶۴ میلیارد دلار درآمد صنعت مخابرات جهان ۴۲۱ میلیارد دلار مربوط به تلفن ثابت، ۵۴۶ میلیارد دلار مربوط به حوزه تلفن همراه و ۱۹۶ میلیارد دلار مربوط به بخش دیتا و اینترنت بوده، اما در سال ۲۰۰۸ از مجموع ۱.۴۱۶ میلیارد دلار درآمد صنعت مخابرات تنها ۳۴۹ میلیارد دلار مربوط به بخش تلفن ثابت، ۷۹۰ میلیارد دلار مربوط به حوزه تلفن همراه و ۲۷۶ میلیارد دلار مربوط به حوزه دیتا و اینترنت بوده که همین آمار محبوبیت روزافزون سرویس های همراه و دیتا و نزول اهمیت سرویس های تلفن ثابت را به خوبی نشان می دهد.
▪ رونق سرویس های اینترنت پرسرعت :
درآمد صنعت مخابرات از ارائه سرویس های دیتا به دنبال افزایش محبوبیت سرویس های اینترنت پرسرعت در سال ۲۰۰۸ نسبت به سال قبل از آن ۲۰ میلیارد دلار افزایش نشان می دهد. جالب آنکه درآمد بخش تلفن ثابت تقریبا به همین میزان کاهش یافته و تعداد این خطوط نیز در جهان در حدود ۱۰ میلیون کاهش نشان می دهد.
به گزارش فارس تعداد کل خطوط اینترنت پرسرعت در جهان تا پایان سال ۲۰۰۸ با ۲۰ درصد افزایش به ۴۱۵ میلیون واحد رسیده و به ازای هر ۱۰۰ نفر ساکن کره زمین هم اکنون ۶.۴ واحد خط پرسرعت اینترنتی وجود دارد. البته در کشورهای پیشرفته این رقم به ازای هر ۱۰۰ نفر به ۳۰ و حتی ۷۰ الی ۸۰ خط اینترنت پرسرعت نیز می رسد.
▪ تداوم افزایش فروش تلفن همراه :
وقوع بحران اقتصادی جهانی اگر چه باعث رکود در دنیا شده، اما این رکود موجب توقف رشد فروش گوشی های همراه در جهان نشده است. پیش بینی IDATE حاکیست فروش گوشی موبایل در سال ۲۰۰۸ نسبت به سال ۲۰۰۷ حدود ۵ درصد افزایش می یابد. این رقم در سال ۲۰۰۷ نسبت به سال قبل از آن ۱۵ درصد بود. در سال ۲۰۰۸ بیش از ۱.۲ میلیارد واحد گوشی در کل دنیا به فروش رسید.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید