جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

فضا چه شکلی دارد؟


دانشمندان اخیراً نظریه ای داده اند که بر مبنای آن نه تنها فضا محدود است بلکه شکل (یا بعبارت صحیحتر توپولوژی) آن نیز بر مبنای ساختمان دوازده سطحی (dodecahedron) استوار است (مانند یک توپ فوتبال). این نظریه می تواند رفتار خاصی که درتابش پس زمینه کیهانی ( Cosmic Microwave Background Radiation) وجود دارد را توجیه کند. نتایج این تحقیق در شماره October۲۰۰۳ مجله Nature بچاپ رسیده است.
جالب است که افلاطون در چهار قرن قبل از میلاد مسیح معتقد بود که عالم از اجزائی تشکیل شده که دارای ساختمانهای چند وجهی هستند. آب، باد، خاک و آتش که به نظر او عناصر اصلی تشکیل دهنده خلقت بودندبه ترتیب ازاجزائی با ساختمانهای بیست وجهی، هشت وجهی، شش وجهی و چهار وجهی تشکیل می شوند. اما افلاطون اشاره ای به دوازده سطحی در این بین نمی کند ولی به طرز عجیبی می گوید:
"پنجمین ساختار باقیمانده یعنی دوازده وجهی را خداوند برای رنگ آمیزی جهان (cosmos) استفاده کرد". این نظریه افلاطون قرنها منشاء بسیاری از مکاتب فلسفی تجربی قرار گرفته است و تصویری مقدس از چند وجهی ها درست کرد. مجموعه ای از نقاشیهای لئوناردو داوینچی که بر اساس مشاهدات دقیق چند وجهی ها انجام گرفته است نیز نشان از اهمیت این اشکال در نزد متفکران حتی در قرنها بعد ازافلاطون می باشد.
منبع : زندگی


همچنین مشاهده کنید