جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

قضیه «کارل رو» و مسئله «ویلیام رنکویست» در آمریکا (در این روز ۱۶ جولای)


قضیه «کارل رو» و مسئله «ویلیام رنکویست» در آمریکا (در این روز ۱۶ جولای)
روزنامه های آمریكا از ۱۲ ژوئیه به این طرف، قضیه «كارل روKarl Rove» از مشاوران كاخ سفید vh را دنبال كرده اند كه متهم شده است به خاطر انتقام گیری از یك دیپلمات كه توجیه دولت آمریكا در حمله نظامی به عراق را رد كرده و اغراق آمیز خوانده بود، همسر این دیپلمات را كه مامور عملیات محرمانه «سیا» بود افشاء كرده و لو داده بود.
مطلب بزرگ دیگر روزنامه های آمریكا، مسئله « ویلیام رنكویستWilliam Rehnquist» رئیس ۸۱ ساله و سرطانی دیوان عالی آمریكاست كه با عصا و ولچر و به زحمت قدم بر می دارد و در دو روز ۱۳ و ۱۴ ژوئیه در بیمارستان بستری بود. او به بیماری سرطان تیروئید مبتلا است. با وجود این اعلام كرده است كه فعلا حاضر به بازنشسته شدن نیست!. وی بود كه در سال ۲۰۰۰ دیوان عالی را برای نخستین بار در تاریخ امریكا وارد مسئله انتخابات كرد و جورج بوش را برنده ساخت.
بانو «اوكونور» یك قاضی این دیوان كه با «رنكویست» رای به نفع جورج بوش داده بود چند روز پیش بازنشستگی خود را اعلام داشت. از آنجا كه آمریكاییان نسبت به سمت های دائمی (مادام العمر) حساسیت دارند بر سر تعیین قضات دیوان عالی همیشه در سنای آمریكا اختلاف نظر وجود دارد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید