شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۱۲اردیبهشت ـ ۲ می ـ در اهمیت مجله تخصصی


۱۲اردیبهشت ـ ۲ می ـ در اهمیت مجله تخصصی
دوم مه سالروز انتشار مجله ویژه بانوان به نام «خانه داری خوب» است كه در سال ۱۸۸۵ انتشار یافته است.
دوم مه ۲۰۰۶ به مناسبت گذشت ۱۲۱ سال از انتشار مجله «خانه داری خوب» ، استادان روزنامه نگاری و اصحاب نظر در این حرفه در چند میزگرد تلویزیونی به بحث درباره اهمیت مجله های تخصصی در دنیای امروز (قرن ۲۱) از لحاظ ارتقاء معلومات عمومی و نیاز مخاطبان پرداخته و پیش بینی كرده بودند كه سرانجام، روزنامه های عمومی هم تخصصی خواهند شد و بناچار هركدام تلاش خود را روی یك نوع موضوع متمركز خواهند ساخت تا مخاطب بداند كه كدامیك را برای خواندن انتخاب می كند. این اصحاب نظر كاهش شدید درآمد نشریات عمومی را مثال زده و گفته بودند: كاهش درآمد نیویورك تایمز در سه ماه اول امسال (سال ۲۰۰۶) نسبت به سه ماه اول سال ۲۰۰۵ تا میزان یك سوم، موید این نظر است كه مخاطبان قرن ۲۱ اخبار را از طرق دیگر و حتی «سلفون» زودتر از روزنامه ها به دست می آورند و در نتیجه نیاز به تحلیل و مطالبی دارند كه به آنها اطلاعات بیشتر دهد و معلوماتشان را بالا ببرد.
آنها مثال آورده بودند: در دوم ماه مه ۱۸۸۵هنگامی كه «كلارك بریان» مجله «خانه داری خوب» حاوی مطالبی كه مورد علاقه بانوان بود از قبیل خانه داری، بهداشت، طرز تهیه غذا، اقتصاد خانواده، بچه داری، سالروز تولد همسران سالخورده، نوزاد، پوشاك و ... را در ماساچوست با تیراژ چهار هزار نسخه به توزیع داد همه گمان می كردند كه ظرف چند ماه ورشكست خواهد شد و لذا بانكها جرات دادن وام به او را بدون دریافت وثیقه ملكی نمی كردند اما دیدیم كه كه تیراژش در سال ۱۹۱۱ به ۳۰۰ هزار نسخه و در ۱۹۶۶ به ۶ میلیون رسید و .... نتیجه گیری این است كه در عصر اینترنت، نشریات چاپی باید به سوی تخصصی شدن بشتابند تا هركدام در یك موضوع، قوی تر باشند و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید