سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

زمان شروع استفاده از آی.یو.دی


زمان شروع استفاده از آی.یو.دی
۱. در قاعدگی: با توجه به اطمینان از باردار نبودن و نیز نرمی دهانه رحم، كارگذاری آی.یو.دی در ۵ روز اول خونریزی قاعدگی توصیه می‌شود. در این حالت خونریزی و درد ناشی از كارگذاری هم با خونریزی و درد دوران قاعدگی پوشیده خواهد شد.
۲. پس از زایمان (طبیعی، سزارین:) كوتاه‌ترین فاصله زمانی ممكن برای آغاز استفاده از آی.یو.دی، ۶ هفته پس از زایمان طبیعی یا سزارین است. ضمناً شیردهی مانع گذاشتن آی.یو.دی نیست و آی.یو.دی اثری بر شیر مادر ندارد.
۳. پس از سقط یا كورتاژ: پس از سقط یا كورتاژ زیر ۱۲ هفته و به شرط عفونی نبودن سقط، می‌توان در ۵ روز اول پس از سقط آی.یو.دی را كار گذاشت. ولی در موارد سقط بالای ۱۲ هفته، این كار باید با ۶ هفته تاخیر و پس از بررسی‌های لازم توسط متخصص انجام شود.
۴. در مادران شیردهی كه قاعدگی آنها برنگشته است، آی.یو.
دی را می‌توان ۶ هفته پس از زایمان با انجام آزمایش اچ.سی.جی و اطمینان از عدم بارداری كار گذاشت.
● ‌‌آزمایش‌ها و معاینه‌های لازم:
در اولین مراجعه به پزشك، معاینه لگنی برای بررسی اندازه و وضعیت رحم و تخمدان‌ها انجام می‌شود و متقاضی از نظر وجود یا عدم وجود موارد منع استفاده از آی.یو.دی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
● در مراجعه‌های بعدی توجه به موارد زیر ضروری است:
۱. دیدن نخ آی.یو.دی. بررسی نخ آی.یو.دی پس از اتمام اولین دوره خونریزی قاعدگی به دنبال كار گذاشتن آی.یو.دی انجام شده و كنترل‌های بعدی آن هر ۶ ماه یكبار (در غیر از زمان قاعدگی) صورت خواهد گرفت.
شایان ذكر است كه در چند ماه اول پس از گذاشتن آی.یو.دی و به ویژه در دوران قاعدگی احتمال خروج خودبه‌خود آن وجود دارد. در صورت افزایش طول نخ و یا در حال خروج بودن آن، باید نسبت به خروج كامل آی.یو.دی اقدام شود. بلافاصله پس از خروج آی.یو.دی و در صورت مناسب بودن شرایط فرد (حامله نبودن، نداشتن عفونت و تقاضا برای ادامه روش) می‌توان نسبت به گذاردن آی.یو.دیجدید اقدام كرد.
۲. معاینه لگنی برای بررسی ترشح‌ها و حساسیت رحم و تخمدان‌ها
۳. انجام پاپ‌اسمیر براساس دستورالعمل كشوری
۴. بررسی وضعیت رضایتمندی، داشتن مشكل با استفاده از آی.یو.دی، تقاضا برای تغییر روش و یادآوری مسایلی كه فرد در صورت بروز آنها باید مراجعه نماید.
▪ تذكر: در صورت رویارویی با هركدام از علایم، عارضه‌ها و هشدارها مراجعه به پزشك ضروری است.

منبع: دستورالعمل روش‌های پیشگیری از بارداری در جمهوری اسلا‌می ایران
انتشارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی - تابستان ۱۳۸۳
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید