جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سرطان دومین عامل مرگ در بسیاری از کشورهاست


سرطان دومین عامل مرگ در بسیاری از کشورهاست
معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشكی یاسوج: سرطان دومین عامل مرگ و میر در بسیاری از كشورهای جهان است كه هر ساله نزدیك به یك میلیون نفر در این كشورها از این طریق از بین می‌روند.
دكتر هیبت‌الله صادقی می‌گوید: فاكتورهای استعمال دخانیات، تغذیه، استرس و اشعه خورشید از عوامل مستعد كننده سرطان هستند كه با رعایت آنها حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد از بروز سرطانهای امروزه جلوگیری می‌شود.
وی تصریح كرد: طبق بررسی‌های انجام شده نقش تغذیه بد در بروز سرطان بیش از ۳۵ درصد و استعمال دخانیات بیش از ۳۰ درصد است و ۲۵ درصد از سرطانهای شایع در استان كهگیلویه و بویراحمد سرطان گوارشی است كه تغذیه نقش اساسی در بروز آن را دارد. سرطان خون و ریه با ۲۳ و ۶۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
وی اظهار كرد: ‌امروزه مواد غذایی كه در بازار وجود دارد غالبا دارای تركیبات نگهدارنده و افزودنی است و از جمله طعم دهنده‌ها و دیگر فرآورده‌ها این تركیبات هم در نوشابه‌ها وجود دارند و هم در تنقلاتی مثل چیپس و بعضی مواد غذایی سوسیس كالباس و همبرگر وجود دارد.
دكتر صادقی افزود: اگر این تركیبات بیش از اندازه مصرف شود در گروه عوامل سرطانزا قلمداد می‌شوند. مثلا در سوسیس، كالباس و همبرگر كه بخش اصلی آنها گوشت می‌باشد در اثر حرارت تركیبات حلقوی آمین‌ ایجاد می‌شود كه در بروز سرطان سینه، كولون، پروستات و دیگر سرطانها نقش مهمی دارد.
وی گفت: رنگ دهنده‌هایی كه در نوشابه‌ها و تنقلات مثل پفك، چیپس، اضافه می‌كنند با سلامت مغایرت دارد و در بعضی از كشورها استفاده از آنها برای استفاده گروه خاصی ممنوع است؛ گذشته از اینكه نوشابه بر روی سیستم گوارشی و استخوانی تاثیرات منفی به جا می‌گذارد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید