شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مصاحبه وزیر دفاع جمهوری اسلامی با تلویزیون الجزیره در پاره واکنش ایران به هرگونه حمله نظامی اسرائیل و آمریکا (در این روز ۲۱ اوت)


وزیردفاع جمهوری اسلامی در مصاحبه با تلویزیون عرب زبان الجزیره كه از قطر برنامه های خود را پخش می كند در پاسخ به این پرسش كه اگر آمریكا به تاسیسات اتمی ایران حمله كند، شما چه پاسخی خواهید داد گفت كه ما نخواهیم نشست و دست روی دست نخواهیم گذارد تا دیگران هرچه بخواهند بكنند. برخی از فرماندهان نظامی ما معتقدند كه تاكتیك « حمله به منظور پیشگیری از حمله طرف مقابل( پیشدستی در حمله) » در انحصار آمریكا نیست( ماهم می توانیم از این تاكتیك استفاده كنیم). این تنها آمریكا نیست كه در منطقه حضور دارد، ما هم هستیم. ما در خلیج فارس حضور داریم و می توانیم در افغانستان، از خوست تا قندهار، و نیز در عراق حضور داشته باشیم.
علی شمخانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی كه مصاحبه او چهارشنبه ۱۸ اوت ۲۰۰۴ از تلویزیون الجزیره پخش شد در پاسخ به پرسش دیگر درباره امكان حمله آمریكا و اسراییل به نیروگاه اتمی بوشهر( فقط) سئوال شد و وی پاسخ داد كه از نظر ما حمله به هر نقطه از كشور حمله به همه كشور خواهد بود و ما با همه توان و امكانات به آن پاسخ خواهیم گفت. اسرائیل كه ما آن را یك «عامل شر» می دانیم بدون چراغ سبز آمریكا دست به اقدام نظامی نخواهد زد ، بنابراین ما نمی توانیم آمریكا و اسرائیل را از هم جدا بدانیم. حضور آمریكا در عراق دلیل قوت و عنصر برتری این كشور نیست بلكه یك عامل ضعف است( مهره ای ضعیف در زنجیر نظامی). زیرا كه در صورت حمله به ایران، نظامیان آمریكایی در عراق به صورت گروگانی در چنگ ما خواهند بود.
شمخانی در این مصاحبه به صورت اخطار گفت كه هرگونه حمله به تاسیسات اتمی ایران باعث خواهد شد كه ما به رعایت تعهدات خود در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی پایان دهیم.
آژانس فرانس پرس كه این مطلب تلویزیون الجزیره را گزارش كرده بود به عنوان سابقه خبر، نوشته بود كه اخیرا فرمانده گارد انقلاب اخطاركرده بود كه اگر اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران حمله كند ما رآكتور اتمی آن كشور در « دیمونا » را مورد حمله قرار خواهیم داد.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید