یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

کاربران اینترنت و ظرفیت های جدید


شبكه های به اشتراك گذاری فایلهای دیجیتالی كه به برخی انواع آنها «پی توپی» (P2P) نیز گفته می شود، به كاربران اینترنت اجازه می دهند بخشهای منتخب دیسك سخت رایانه خود را با سایر كاربران به اشتراك بگذارند و خود نیز بطور متقابل از دسترسی به بخشهای منتخب دیسك سخت میلیونها كاربر دیگر بهره مند شوند این بدان معناست كه شما در صورت استفاده از نرم افزارهای اشتراك گذاری فایل، قادر خواهید بود به صدها هزار گیگا بایت اطلاعات موجود در رایانه این افراد دسترسی داشته باشید و بستگی به سرعت ونوع اتصال اینترنتی خود و كاربران مقابل، هرآنچه را كه می خواهید از فایلهای دیجیتالی موسیقی «ام پی تری» گرفته تا فایلهای دیجیتالی ویدیویی، تصاویر دیجیتالی و سایر انواع فایلهای رایانه ای، با سرعتی معقول از رایانه های كاربران طرف مقابل دریافت كنید. انقلاب اینترنتی اشتراك گذاری فایلهای دیجیتالی با تولد نرم افزار محبوب و معروف «نپستر» در سال ۱۹۹۹ شكل گرفت. به رغم آنكه پیش از «نپستر» نیز برخی شركتها امكانات اشتراك گذاری فایل را در سطحی محدودتر ارائه كرده بودند، اما طراحی بی نظیر نرم افزار «نپستر» در كنار كارایی عالی ، سرعت بالا و سهولت استفاده از آن سبب شهرت و محبوبیت سریع «نپستر» شد به طوری كه این شركت به سرعت توانست توجه كاربران وحتی سرمایه گذاران بسیاری را به سوی خود جلب كند «نپستر» به علت ایجاد دسترسی رایگان میلیونهاكاربر در نقاط مختلف جهان به فایلهای موسیقی، به سرعت مورد انتقاد شركتهای پخش و ضبط موسیقی بویژه در كشور آمریكا قرار گرفت و به پایمال كردن حق مالكیت معنوی (كپی رایت ) ناشران موسیقی در جهان متهم شد. فعالیت «نپستر» در پی شكایات پی درپی شركتهای پخش و ضبط موسیقی سرانجام به رأی دادگاه متوقف شد اما شركتهای دیگر فعال در زمینه اشتراك گذاری فایل، پیمودن راهی را كه طراحان شبكه «نپستر» گشوده بودند، ادامه دادند.
بررسی ها نشان می دهد به رغم عمر كوتاه «نپستر»، حدود ۳۵۰میلیون ترانه موسیقی در طول مدت فعالیت آن بین كاربران اینترنت در نقاط مختلف جهان رد وبدل شد. مشكل اصلی «نپستر» استفاده از یك شبكه متمركز بود كه پس از تعطیلی این شبكه ، نرم افزار «نپستر» نیز فلج شد. به همین علت پس از مرگ «نپستر»، سایر شركتها به فكر راه اندازی شبكه های غیرمتمركز افتادند تا امكان شكایت وتعطیل شدن آنها به حداقل كاهش یابد. این شبكه های غیرمتمركز درواقع از یك رایانه مركزی استفاده نمی كردند و شبكه میان میلیونها كاربر در نقاط مختلف جهان تقسیم شده و با این شیوه امكان شكایت قانونی از صاحبان شبكه، به حداقل كاهش می یابد. پس از شبكه «نپستر» كه كاربران نرم افزار «نپستر » از آن استفاده می كردند، شبكه های «پی توپی » دیگر یكی پس از دیگری ظاهر شده و پا گرفتند. «نوتلا »(Gnutella) و «فست ترك» (Fast Track) از معروف ترین و مهمترین این شبكه ها هستند كه برخی از مهمترین نرم افزارهای اشتراك فایل، از جمله «كازا» (Gnutella) مورفس (Morpheus) و «گروكستر» (Grokester) برای استفاده از شبكه «فست ترك» طراحی شده اند. در همین حال شبكه متمركز اشتراك فایل «آی مش» (iMesh) نیز با برخورداری از نرم افزاری قوی و ایجاد امكان دسترسی ساده كاربران به دیسك سخت رایانه های یكدیگر و همچنین برخورداری از ظاهری شكیل موفق شد كاربران بسیار زیادی را به سوی خود جلب كند و به طوری كه بسیاری از كاربران قبلی «نپستر»، كم كم به این نرم افزار اشتراك گذاری فایل های دیجیتالی روی آوردند. به جز نرم افزار و شبكه متمركز اشتراك فایل «آی مش»، دو نرم افزار مهم متكی بر شبكه «فست ترك»، یعنی «كازا» و «نوتلا » نیز به سرعت پا گرفتند و توانستند میلیونها كاربر اینترنت را به سوی خود جلب كنند.
با گذر زمان، شبكه های غیرمتمركز جدیدتر از جمله شبكه «وین ام ایكس » (WinMx) و نرم افزار ویژه آن با همین نام كار خود را آغاز كردند و صاحبان شبكه «نوتلا» نیز شبكه جدید «نوتلا۲» یا «شاریزا» را به وجود آوردند. در همین حال برخی شركتهای نویسنده نرم افزارهای به اشتراك گذاری فایل نیز به طراحی نگارشهای جدیدی از نرم افزارهای خود روی آوردند كه این محصولات جدید قادرند به طور همزمان با چندین شبكه غیرمتمركز اشتراك فایل در تماس باشند، این بدان معناست كه در صورت غیرفعال شدن یك شبكه، كاربران نرم افزار كماكان با استفاده از سایر شبكه ها می توانند به دریافت فایلهای موردنظر خود از اینترنت بپردازند. امروزه علاقه مندان به دانلود فایلهای دیجیتالی از اینترنت ، می توانند از نرم افزارهای مختلفی كه هر كدام دارای قابلیتهای ویژه خود هستند، استفاده كنند. برخی از این نرم افزارها سرعت بالایی دارند، در برخی دیگر سهولت استفاده از آنها نقطه قوتشان است و برخی دیگر چنان مجموعه وسیعی از فایلهای دیجیتالی را در اختیار شما می گذارند كه عملاً شگفت زده می شوید. مزایای استفاده از این قبیل نرم افزارهای ویژه دانلود فایلهای دیجیتالی زمانی به راستی آشكار می شود كه شما از اتصالات كند و قدیمی اینترنت از نوع «دایل آپ» (همانند آنچه كاربران خانگی اینترنت در ایران در اختیار دارند) رهایی پیدا كرده و به اتصالات سریع تر نظیر «دی اس ال» مجهز شوید. برخورداری از یك اینترنت پرسرعت به شما امكان می دهد با استفاده از یكی از نرم افزارهای مناسب اشتراك فایل، در یك چشم به هم زدن ترانه مورد علاقه خود را از اینترنت دریافت كنید و یا حتی در مدت زمانی كوتاه یك فیلم كامل را از اینترنت گرفته و روی دیسك سخت رایانه خود ذخیره كنید. با توجه به نوع استفاده، كاربران مختلف نرم افزارهای «پی توپی » مختلفی را نیز برمی گزینند اما از میان نرم افزارهای بسیار محبوب كه هم اكنون دارای میلیونها كاربر در جهان هستند، می توان به «آی مش»، «كازا»، «كازالایت»، «لایم وایر»، «وین ام ایكس» و «گروكستر» اشاره كرد. واضح است كه هر چه تعداد كاربران این نرم افزارها بیشتر باشد، تعداد بیشتری دیسك سخت نیز میان آنها به اشتراك گذاشته می شود و دسترسی به مجموعه وسیع تری از فایلهای دیجیتالی فراهم می شود. در كنار تمام مزایا، برخی از این نرم افزارها نیز دارای معایبی هستند. مثلاً «آی مش» و «كازا » هر دو بدون اختیار كاربر به نصب نرم افزارهای مزاحم «اسپای ور» روی رایانه اقدام می كنند. اگر شما به دنبال یك فایل دیجیتالی، به طور مثال ترانه خاصی از یك هنرمند هستید كه تاكنون در هیچ مجموعه ای موفق به یافتن آن نشده اید، تنها كافی است از یكی از نرم افزارهای اشتراك فایل بهره بگیرید. بدین منظور ابتدا به سایت اینترنتی آن نرم افزار مراجعه كرده، نرم افزار موردنظر را از اینترنت دانلود كرده و روی رایانه خود نصب می كنید. سپس با اجرای نرم افزار مورد نظر در هنگام اتصال به اینترنت، در قسمت خاصی از نرم افزار كه ویژه همین كار طراحی شده نام هنرمند و یا نام ترانه موردنظر خود را تایپ می كنید. این نرم افزار با دسترسی به شبكه اشتراك فایلی كه از آن بهره می گیرد، دیسك سخت میلیونها كاربر دیگری را كه از همان نرم افزار اشتراك فایل استفاده می كنند و در آن لحظه به اینترنت متصلند، جست وجو كرده و آنچه را كه شما خواسته اید در زمانی بسیار اندك یافته و برای شما دریافت می كند.
منبع : پایگاه لیزر درمانی ایران