شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بارسلونا یا لهستان/مقصد نهایی دل پیرو کجاست


بعد از دومین نیمكت نشینی متوالی، اعتراض هواداران به كاپلو جواب های مربی و توجیهات مدیران سه گانه جیرائودو _ به ته گا _ موجی وجود دارد. همه مردم در برابر این وضعیت یا علیه كاپیتان هستند یا همراه او. این بحث در این چند روز جذاب و جالب شده است و از هر گوشه و كناری صدایی بلند می شود اما پیدا كردن راه حل خیلی سخت شده است دقیقاً مثل رابطه دل پیرو و كاپلو.
با وجود اینكه عده ای تصور می كنند و اعتقاد دارند در پایان فصل این دو از یكدیگر جدا می شوند اما مسئله این است كه او امروز در حال عذاب است. عده ای حق را به او یا كاپلو می دهند ولی در فصل قبل از جام جهانی آلكس باید جایگاهی مطمئن داشته باشد تا بتواند با خیال راحت به جام جهانی برسد اما شرایط امروزی اصلاً به نفع او نیست و ادامه آن می تواند همه چیز را خراب كند. بسیاری از دوستان و اطرافیان او اعتقاد دارند كه بعد از ده سال بازی در یوونتوس او یا باید همین جا بماند یا خارج از ایتالیا فوتبالش را ادامه دهد. خوزه آلتافینی می گوید: «اگر به شرایط قبل برگردد آ لكس می تواند همچنان بازی كند. تیم هایی مثل میلان، اینتر و یوونتوس احتیاج به بازیكنانی با بهره وری بزرگ دارند. در حقیقت راه حل ایده آل برایش بولونیاست. همان طور كه روبرتو باجو در آنجا دوباره خودش را پیدا كرد. فقط كافی است كه چیپس نخورد، چاق نشود و بدود...»
جان لوكا پالیوكا از این اظهار نظر تعجب می كند. «من حیرت زده شده ام كه آلتافینی چنین راه حلی پیشنهاد داده است. دل پیرو بازیكنی است كه احتیاج به میدان های بزرگ دارد. باجو در پایان دوره فوتبالش بود اما برای آلكس این طور نیست. بعد اینكه بولونیا توانایی پرداخت حقوق او را ندارد. علاوه بر آن دل پیرو یك نشان بزرگ و با اهمیت برای یوونتوس است و آنها به راحتی او را نمی فروشند. در هر ورزشگاهی كه بخواهد با پیراهن یك تیم ایتالیایی دیگر بازی كند مسلماً با مشكل روبه رو می شود و چون همیشه طرفداران دوست دارند در همه كار ها دخالت كنند، اگر من جای او بودم به خارج از ایتالیا می رفتم. و به طور دقیق تر به انگلستان.»
آلدو سره نا هم چنین ایده ای دارد: «بعد از جام جهانی دو سال پیش به یاد دارم كه مالدینی خود را در انتهای راه می دید اما بعد از آن با میلان قهرمان اروپا و ایتالیا شد و همیشه جزء بهترین ها بوده است. در یك دوره چنین اتفاق هایی می افتد قهرمان هایی مثل پائولو و آلكس قدرت روحی بزرگی دارند تا همه مسائل را حل كنند. اگر گفته می شود كه او باید به یك تیم خارجی برود باید تیمی باشد در شأن و افتخار خودش كه بتواند همچنان رهبر تیم باشد. در چنین شرایطی بارسلونا خیلی بهتر از آرسنال یا منچستر یونایتد است. كلودیو پاسكوالین مدیر برنامه های دل پیرو هم بارسلونا را مقصد خوبی می داند: «همیشه آنها علاقه زیادی به دل پیرو داشتند ولی او نمی خواست تورینو و ایتالیا را ترك كند از علاقه آنها همیشه با خبر بودم. كسی مثل او می تواند به هر جایی كه بخواهد برود ولی از آنجایی كه خوب او را می شناسم می دانم كه تصمیم نهایی را خواهد گرفت و از یوونتوس نمی رود.» زبیگنیف بونیك چندان اعتقادی به او ندارد و با این سئوال شروع می كند: «اگر ایبرا و ترزگه بهتر بازی می كنند چرا باید دل پیرو ثابت بازی كند؟ دل پیرو ارزش بسیار زیادی دارد و از نگاه اسپانسر ها مرد اول تمام تصاویر است اما در فوتبال همه چیز متغیر است. اگر او مشكلی برای بازی در یوونتوس دارد، می تواند باشگاه دیگری را انتخاب كند، اما مطمئن باشید كه نیمكت دیگر تیم ها برای او غیرقابل تحمل خواهد بود، در حالی كه در یووه راحت است چون به او همه چیز داده است و خانه اش محسوب می شود. اگر این هم كافی است باید تصمیم جدیدی بگیرد. كجا؟ من در لهستان می توانم برایش یك تیم پیدا كنم، پول كمتری خواهد گرفت اما خوشحال خواهد بود.»
جوزپه برگومی كه دوره ورزشی خودش را در اینتر به پایان رساند، می گوید: «اگر دل پیرو قرارداد گرانقیمتی نداشت بهترین تیم برایش رم بود كه در پایان فصل ستاره هایش را می فروشد. شاید كاسانو برای یووه جالب باشد. پس خط حمله توتی _ دل پیرو _ مونتلا می تواند هیجان انگیز باشد و من آن را عالی می دانم. چون او می تواند در سمت چپ هم بازی كند و پشت سر مهاجمان هم باشد، اما نمی دانم كه رم می تواند قرارداد او را پرداخت كند یا نه. در آرسنال بازی كردن هم خوب است در كنار برگ كمپ و ریس و پشت سر آنری یك راه حل دیگر است.» یك بزرگ دیگر _ پائولو روسی- می گوید: «دل پیرو سمبل یوونتوس است این مسئله چندان سخت هم نیست كه بخواهد با انتقال به یك تیم دیگر حل شود اما اگر به دنبال یك شرایط راحت و حرفه ای می گردد بهتر است در یك تیم دسته سومی باشد چون برای همه ارزشمند و گرانقیمت خواهد بود.» جی جی ریوا همیشه به دل پیرو علاقه داشته است: «فقط این را می گویم: آلكس جدی و آرام باش. او نشان داده است كه یك بازیكن باكلاس و ارزشمند است. در زندگی بالا و پائین وجود دارد. زمان می گذرد و آن چیزی كه لیاقتش را داری به دست خواهی آورد. سی سالگی هیچ محدودیتی ندارد. شوخی نمی كنم او هنوز پر از انرژی و قدرت است و فقط باید به خوب بازی كردن فكر كند. من قویاً اعتقاد دارم كه در یوونتوس می ماند.» یك قهرمان بزرگ دیگر _ آنتونیو كابرینی- می گوید:« در تیم های كوچك؟ نه او بازیكن تیم های عادی نیست یك تیم دیگر ایتالیایی هم او را نمی تواند بگیرد حتی فرانسه و آلمان هم برایش كوچك است. من با این حرف كه كاپلو به او احترام نمی گذارد موافق نیستم. در هیچ جایی نوشته نشده كه بازیكن باید جایی ثابت و گارانتی شده داشته باشد. كسی كه بازی نمی كند پس چه باید بگوید؟» توریچلی دوست آلكس می گوید: «نه. ایتالیا نه. نمی توانم او را با پیراهن تیم دیگری ببینم. او متعلق به یوونتوس است بهتر است به خارج برود. اسپانیا، جای خوبی است و لیگ قابل اعتباری دارد. بارسلونا محیط خوبی دارد من آنجا بودم و آن را می شناسم. مادرید برایش محیط راحتی نخواهد بود، آنجا پر از استرس است. پایتخت شلوغ كه همه بازیكنان را می كشد.»
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید