جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

لیگ قهرمانان اروپا/تقابل یوونتوس و لیورپول بعد از ۲۰ سال


وقتی كه در شهر نیون سوئیس قرعه تیم های یوونتوس و لیورپول با هم برخورد كرد ناگهان در ایتالیا اشك از چشمان علاقمندان به تیم یوونتوس كه در حادثه ورزشگاه هیسل بروكسل عزیزان خود را از دست داده بودند جاری شد. حادثه ای كه در آن ۳۹ نفر از هواداران یوونتوس بدنبال درگیری با تیفوسی های انگلیسی و ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند. این حادثه در ۲۹ می سال ۱۹۸۵ رخ داد.یوفا خیلی زود تصمیم گرفت و كلیه تیم های انگلیسی را به مدت ۵ سال از شركت در دیدارهای اروپایی محروم كرد.
فینال سال ۱۹۸۵ لكه ننگی شد بر دامن انگلیسی ها كه برای آن تاوان سنگینی را پس دادند.یوونتوس در آن بازی مرگبار با یك گل لیورپول را شكست داد، اما برای قهرمانی تورینی ها هیچكس در ایتالیا به شادی نپرداخت و سه روز در كشور عزای عمومی اعلام شد. میشل پلاتینی تنها گل این بازی را روی یك ضربه پنالتی به ثمر رساند.
۲۰ سال از آن حادثه تلخ گذشته و امشب بار دیگر دو تیم مقابل هم قرار می گیرند.
آنفیلد در شبی كاملا شبه نظامی یادآور آن تكرار تلخ در برخورد این دو تیم است. ایتالیایی ها بیشتر از اینكه نگران نتیجه بازی باشند نگران مسائل حاشیه ای این دیدار در آنفیلد هستند.
فابیو كاپلو بعد از این قرعه كشی اعلام كرد: بازی در دیدار رفت در خانه حریف برای ما بسیار حائزاهمیت است زیرا به پشتوانه بازی برگشت در تورین سعی خواهیم كرد به نتیجه دلخواه برسیم. در مرحله یك هشتم نهایی منچستر یونایتد بدست آث میلان شكار شد و این بار یوونتوس قصد پیروزی مقابل لیورپول دیگر تیم انگلیسی را دارد.
رافائل بنیتز با اشاره به بازی دشوار در آنفیلد گفت: ما توانایی شكست یوونتوس را داریم آنها در خط دفاع نقاط ضعفی دارند كه به آن واقف هستیم و برنامه های خاصی برای آنها داریم.
یوونتوس در مرحله قبلی رئال مادرید را از پیش رو برداشت، اما لیورپول با حریف نه چندان قدرتمندی به نام لوركوزن دیدار كرد كه در هر دو بازی رفت و برگشت به پیروزی رسید.
بازگشت دوباره استیون جرراد به تركیب اصلی لیورپول بزرگترین نعمت برای این تیم بود و انسجام تاكتیكی لیورپولی ها را بیشتر كرد.
روزنامه گازتادلا اسپورت روز بعد از قرعه كشی از هواداران ایتالیایی خواست به منظور جلوگیری از درگیری با هواداران انگلیسی به لیورپول سفر نكنند. البته در آن سوی قاره اروپا انگلیسی ها قصد داشتند تا اوضاع را آرام جلوه دهند. سان باتیتر «دركمال آرامش» به این دیدار اشاره كرد و نوشت مقامات امنیتی لیورپول با تمام توان در برگزاری بدون درگیری این دیدار كوشش خواهند كرد.
یوونتوس در این دیدار با سیستم ۲-۴-۴ به میدان می رود با این تفاوت كه ممكن است دیوید ترزگه مهاجم فرانسوی خود را به دلیل آسیب دیدگی در اختیار نداشته باشد. او در دیدار با رژیم اشغالگر قدس كه به تساوی یك بر یك انجامید مصدوم شد اما پزشكان یوونتوس در تلاش هستند او را به نبرد با لیورپول برسانند. اگر ترزگه به این بازی نرسد كاپلو ناگزیر است زالایتا را در تركیب اصلی در كنار ابراهیموویچ قرار دهد. در آن سوی میدان نیز لیورپول با عناصرتهاجمی اش كه عبارتند از گارسیا، مورینتس و هری كیول به دیدار یوونتوس می شتابد. بهترین خبر برای یوونتوس در این بازی بازگشت مجدد ندود به تركیب اصلی است.
هر دو تیم افتخارات زیادی را در سطح اروپا بدست آورده اند. لیورپول با چهار عنوان پرافتخارترین تیم انگلیسی در این جام به شمار می رود. این تیم ابتدا در سال ۱۹۷۷ برای اولین بار در رم با پیروزی سه بر یك مقابل مونشن گلادباخ عنوان قهرمانی را از آ ن خود كرد. یك سال بعد در لندن این قهرمانی تكرار شد و این بار قرمزها یك بر صفر اف ث بروژ از بلژیك را شكست دادند تا جام در آنفیلد باقی بماند.
سه سال بعد باز هم لیورپول به فینال رسید و با پیروزی یك بر صفر مقابل رئال مادرید در پاریس جام را از آن خود كرد. یك سال قبل از فاجعه هیسل، لیورپول در رم میهمان آث رم بود و بعد از تساوی یك بر یك در وقت قانونی و اضافی لیورپول در ضربات پنالتی چهار بر دو به پیروزی رسید.
یوونتوس نیز در این جام با دو قهرمانی و ۵ عنوان نایب قهرمانی دارای اعتبار ویژه ای است.
یوونتوس اولین بار در سال ۷۳ در بلگراد به فینال رسید ودر مصاف با آ ژاكس یك بر صفر شكست خورد و از رسیدن به جام محروم شد.
۱۰ سال بعد در سال ۸۳ این حادثه برای ایتالیایی ها تكرار شد و این بار هامبورگ بود كه سد راه قهرمانی این تیم گردید.
در سال ۸۵ برای اولین بار یوونتوس قهرمان اروپا شد و در سال ۱۹۹۶ با پیروزی در ضربات پنالتی برابر آژاكس دومین عنوان قهرمانی تاریخ خود را به ثبت رساند.
این تیم دو بار دیگر در سالهای ۹۷ و ۹۸ و ۲۰۰۳ به فینال رسید اما برابر دورتموند و رئال و آث میلان شكست خورد تا به این دو قهرمانی اكتفا كند.
خوش شانس ها
تیم های لیون و آیندهوون خوش اقبال ترین تیم های حاضر در لیگ قهرمانان هستند. هر دو تیم در مرحله یك هشتم نیز با قرعه های خوبی روبرو شدند و این بار نیز به جای برخورد با تیم هایی مانند چلسی، بایرن مونیخ، آث میلان و... باید با هم بازی كنند.
لیون بر خلاف بازی قبلی این بار میزبان است.لیون دارای بازیكنان كلیدی و سرنوشت سازی است. جیووانی البر، جونینهو دو مهره برزیلی این تیم به همراه سیلوین ویلتور تا این مرحله لیون را همراهی كرده اند.
پل لی گوئن سرمربی لیون در مورد این بازی عقیده دارد كه آیندهوون تیم بسیار خطرناكی است. این تیم با حذف موناكو نایب قهرمانی فصل پیش نشان داد كه یكی از تیم های مطرح این دوره است. وی در ادامه افزود: ما باید در خانه پیروز شویم تا در بازی برگشت دچار مشكل نشویم.
آیندهوون نیز در این فصل به رهبری گاس هیدینگ در فكر رسیدن به مرحله نیمه نهایی است اگر چه كه خیلی ها فكر می كردند آیندهوون از مرحله یك هشتم نهایی فراتر نخواهد رفت. فیلیپ كوكو در این تیم نقش محوری دارد تا در مركز زمین در نبردهای مالكیت توپ با قدرت و جنگندگی بیشتر حریف را تحت فشار قرار دهد.
دومین قربانی انگلیسی
بایرن مونیخ باز هم با یك تیم انگلیسی آن هم از نوع لندنی اش روبرو می شود. بایرنی ها بعد از حذف آرسنال از گردونه رقابتها باید با دومین بازمانده این كشور در لیگ قهرمانان به نام چلسی روبرو شوند.
بایرن مونیخ در مرحله یك هشتم نهایی ابتدا آرسنال را سه بر یك در خانه شكست داد ودر بازی برگشت نیز علیرغم باخت یك بر صفر برابر آرسنال به دور بعدی رسید.
تیم چلسی نیز كه این روزها برای یوفا دردسرهای زیادی درست كرده است برای هر دو بازی رفت و برگشت مورینیو را به دلیل محرومیت اتخاذ شده از سوی یوفا در اختیار نخواهد داشت.
بایرن مونیخ فردا شب در استمفورد بریج میهمان چلسی است.چلسی در این فصل كمتر در بازی های خانگی مغلوب شده است البته این بار در وگبا به جمع ستارگان این تیم از جمله لمپارد و گودیانسن می پیوندند.
كارل هاینس رومنیگه نایب رئیس باشگاه بایرن مونیخ با اشاره به حساسیت این دیدار گفت: در لندن یك نتیجه مساوی برای ما ایده آل است و می توانیم با تكیه بر آن باز هم به نیمه نهایی برسیم. فلیكیس ماگات با عوامل تدافعی اش در این بازی تغییر سیستم خواهد داد و به روش ۱-۲-۳-۴ با یك مهاجم كه كلودیو پیزارو باشد یا به میدان می گذارد. البته غیبت روی مكای روی بازی آلمانی ها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. الیوركان و عناصر دفاعی با بایرن باید هوشیارانه در این بازی ضریب خطاهای خود را كاهش دهند تا بر اثر یك اشتباه كل تیم آسیب نبیند.
چلسی با سرمایه گذاری كلان آبراموویچ از آغاز بازی ها به عنوان یكی از مدعیان قهرمانی به شمار می رفت و اكنون در مرحله ای قرار دارد كه می تواند به نیمه نهایی برسد.
چلسی یكی از هجومی ترین تیم های لیگ قهرمانان به حساب می آید تیمی كه در كمتر از ۳۰ دقیقه ۳ بار دروازه بارسلون را در بازی برگشت مرحله یك هشتم نهایی باز كرد.
این تیم مثل اكثر تیم های انگلیسی در بازی هوایی تبحر فوق العاده ای دارد كه در این راه جان تری در اكثر شروع های مجدد بسیار خطرناك ظاهر شده است و موفق به گلزنی هم شده است.
یكی از نبردهای زیبای این بازی تقابل ماكاله له و بالاك در میانه میدان است با این تفاوت كه بالاك دارای ویژگی هایی است كه می تواند به مونیخی ها كمك كند. ضربات از راه دور او همواره حریفان را دچار مشكل كرده است در حالی كه ماكاله له فقط قدرت بازی سازی خوبی دارد.




ملاقات دوباره میلانی ها
این اولین بار نیست كه دو تیم ایتالیایی در لیگ قهرمانان با یكدیگر روبرو می شوند و این بار آث میلان و اینتر آسوده خاطر از بابت سفر به كشورهای دیگر داربی را در لیگ قهرمانان تجربه می كنند.
در آخرین بازی دو تیم در سن سیرو تیم آث میلان در یك بازی نزدیك مقابل اینتر با تنها گل كاكا به پیروزی رسید.
آث میلان در حال حاضر در كالچو صدر نشین است و اینتر نیز در مكان سوم ایستاده است. البته حضور سه تیم ایتالیایی در مرحله یك چهارم نهایی نمایانگر قدرت این باشگاههاست.
كارلو آنجلوتی كه در اكثر بازی های این فصل با اقتدار حریفان را از سر راه برداشته است در مورد این بازی می گوید: شاید ما در این مرحله با بدترین قرعه روبرو شده ایم البته نگرانی من تنها برای حذف یك تیم ایتالیایی است و بیشتر دوست داشتم این اتفاق در فینال رخ می داد.
آث میلان در مرحله یك هشتم نهایی به لطف درخشش هرنان كرسپو در هر دو بازی رفت و برگشت منچستر یونایتد را حذف كرد. اما برخلاف آث میلان اینتر میلان كمی دچار تزلزل بود. تساوی مقابل پورتو باعث نگرانی مانچینی شد اما باز هم مردی از آمریكایی جنوبی به نام آدریانو در بازی برگشت باعث شكوفایی اینتر شد و سه باز دروازه قهرمان دوره پیش را گشود تا این تیم گام به مرحله یك چهارم نهایی بگذارد.در این دیدار بیش از اینكه مردان ایتالیایی تاثیرگذار باشند باید چشم به ساق های بازیكنان كلیدی دو تیم از آ مریكای جنوبی دوخت. در تیم اینتر كوردوبا،خوان سباستین ورون، زانتی و در تیم آث میلان نیز دیدار، كاكا، كرسپوو... هیجان را به اوج خواهند رساند.
روبرتو مانچینی بازیكن سابق تیم ملی ایتالیا و سرمربی كنونی اینترمیلان در گفتگو با گازتادلا اسپورت گفت: زمان انتقام از روسونری های فرا رسیده است. آن ها در بازی های كالچو خیلی اتفاقی ما را شكست دادند و اكنون زمان تلافی رسیده است.
بازیكنان ما با تمام قدرت پا به میدان این مسابقه می گذارند تا حریف را از پیش رو بردارند.


همچنین مشاهده کنید