دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

مصائب نجات یافتگان


دكتر دیوید جانسون، مدیر انجمن متخصصان سرطان آمریكا (ASCO) و یكی از مسئولان مركز سرطان نشویل می گوید: «در حال حاضر ما با برخی از مشكلات مربوط به موفقیت درمان دست به گریبان هستیم. ما برای درمان و مراقبت فیزیكی از بیماران كاملا آمادگی داریم ولی برای حل مشكلات روانی آنها هنوز امكانات كافی نداریم.»
دكتر جانسون خود یكی از نجات یافتگان سرطان است. بعد از اینكه دوره های درمانی لنفوما را پشت سر گذاشت، از پزشك خود كه یكی از بزرگترین انكولوژیست های دنیاست پرسید كه حالا باید چه كند و او فقط شانه بالا انداخت.
جانسون می گوید: «من اصلا از آن جواب خوشم نیامد. حس می كردم غیرقابل قبول است. من به یك برنامه ورزشی و رژیم غذایی نیاز داشتم و گرچه خودم پزشك بودم، اما خودم پاسخ این سوالات را نمی دانستم. متاسفانه هنوز هم پاسخ درستی برای نیازهای بعد از درمان بیماران سرطانی ندارم. ما باید توجه بیشتری به نیازهای روانی بیماران داشته باشیم.
یك بررسی جدید نشان می دهد بالغانی كه از سرطان های دوران كودكی خود در دهه ۷۰ و ۸۰ جان سالم به در برده اند، در مقایسه با افراد سالم ۵ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشكلات متوسط تا شدید جسمی و روحی بوده اند. محققان از مدتها پیش می دانستند افرادی كه با شیمی درمانی یا رادیوتراپی تحت درمان برای معالجه سرطان بوده اند با مشكلاتی نظیر زخم های ریوی، لخته شدن خون و ناراحتی های چشم و كلیه دست به گریبان خواهند بود.محققان این مطالعه بر مبنای اطلاعاتی كه از ۱۰هزار و۳۹۷ بیمار نجات یافته از سرطان طی سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۶ به دست آوردند و مقایسه آن با اطلاعات مشابهی از ۳هزارو۳۴ فرد سالم به نتایج فوق دست یافتند. اطلاعات بر مبنای مطالعات روی كودكان نجات یافته از سرطان صورت گرفت. نجات یافتگان در زمان تحقیق ۱۸ الی ۴۸ ساله بودند درحالی كه سن گروه شاهد یا همان افراد سالم ۱۸ تا ۵۶ سال بود.
«میانگین سنی ۴۵، بیش از ۵۷ درصد از نجات یافتگان سرطان و اندكی بیش از ۱۸ درصد افراد سالم دچار مشكلات متوسط بدنی بودند. این مشكلات بدنی شامل زخم های ریوی و نقص عملكرد بیضه ها و تخمدان ها بوده است. در همان میانگین سنی ۳۷ درصد نجات یافتگان و ۶/۴ درصد از افراد غیرسرطانی از مشكلات شدید بدنی نظیر حملات قلبی یا فلج بودن رنج می بردند.»
دكتر كوین افینگر، استاد بخش پزشكی خانواده در دانشگاه تگزاس و رئیس تیم تحقیقاتی می گوید: ۶۶ درصد از نجات یافتگان دچار همان مشكلاتی بودند كه ۳۰ سال قبل هم دچارش شده بودند. خبرخوب اینكه افینگر می افزاید برخی از این مشكلات با كمك پزشك به سادگی قابل درمان هستند.مطالعات دیگر هم نشان داد اغلب نجات یافتگان سرطان از تاثیرات روانی مثل افسردگی، ترس از عود و ناتوانی جنسی رنج می برند. مطالعه اخیر یكهزارو۲۰ بیمار نجات یافته از سرطان بین ۱۸ تا ۷۵ سال را مورد بررسی قرار داده بود. ۷۰ درصد این بیماران دچار افسردگی ناشی از ابتلا به سرطان بودند. ۵۳ درصد احساس می كردند كنار آمدن با مشكلات روانی دشوارتر از مشكلات جسمانی است. ۴۹ درصد هم اظهار داشته اند كه به حمایت های غیرپزشكی برای حل مشكلات مالی ناشی از درمان سرطان نیاز دارند.پرفسور ولف، استاد دانشكده پزشكی نشویل در تنسی می گوید: عوارض سرطان با درمان آن به پایان نمی رسد. بنابر مطالعات، مشكلات غیرپزشكی به اندازه مشكلات پزشكی شایع هستندكه شامل مسائل مالی و روانی است.
پزشكان مركز مبارزه با سرطان آمریكا در صدد هستند تیم كاملی را برای مراقبت و بر طرف كردن مشكلات روانی بیماران بعد از درمان سرطان تشكیل دهند .
منبع : خبرگزاری فارس