پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Thursday, 26 April, 2018

ما فقط سطح یک راز بزرگ را خراش دادیم


این نوشته را با این شروع می‌کنم که من دربارهٔ هیچ چیز، چیزی نمی‌دانم.آهنگ‌های این آلبوم از ۱۳ سال پیش به این طرف هستند و منتخب خوبی است. چیز جالب دربارهٔ آنها این است که همه‌شان hit هستند (به‌جزء ”ترانهٔ جدید“ ولی چه می‌دانیم).وقتی این گروه را در سال ۸۳ راه انداختیم همچنین موفقیتی را برای یک دسته آدم مثل خودمان تصور نمی‌کردم. در LA سالن تئاتری وجود دارد به‌نام Perkins palace. وقتی بچه بودم می‌رفتم آنجا و کنسرت نگاه می‌کردم فکر کنم حدود ۱۵۰۰ نفر جا می‌گرفت. آنجا اجراهای خوبی دیدم، Echo، The English Beat و Bunnymen. با خودم فکر می‌کردم، پسر اگر روزی بتونم جائی به این اندازه بزنم و برای تماشاچیان همین قدر که این گروه‌ها برای من مهم‌اند، مهم باشم، دیگه چیزی نمی‌خوام، منظورم اینه که برایم اوج موفقیت بود. حالا بیست سال از اون زمان گذشته و ما در سالن‌های بزرگ و استودیوم‌ها در سرتاسر جهان اجرا کرده‌ایم. حدود ده ساله که تو چنین جاهائی اجراء می‌کنیم. معمولاً بعد از اجراء توی استودیوم خالی راه می‌رفتم تا زانو توی لیوان‌های پلاستیکی خالی کفش‌های لنگه به لنگه، به پنجاه نفری نگاه می‌کنم که ماشین‌های عجیب و غریب نورپردازی فلزی عظیم رو جابه‌جا می‌کنند و به ۸ و ۹ کامیون نظری می‌اندازم و فکر می‌کنم چقدر برای من عجیب است. همه این دنگ و فنگ‌ برای چهار تا آدم که آهنگ‌هاشون رو می‌زنند. کی فکرشو می‌کرد؟ علت این اتفاق، به‌جزء ۲۰ سال خون عرق کردن روی صحنه، این hitهای رادیوئی است.
علت‌های زیادی وجود داره که ما این ”هیت‌“‌هارو داریم. از اول، گروه ما نگاه تازه‌ای به موزیک راک داشت و حاضر بودیم هر کاری بکنیم تا سرگرم‌کننده باشیم. از اشتباهاتمون درس گرفتیم (سعی کردیم بهتر بشیم و درک شفاف‌تر و عمیق‌تری از کارمون داشته باشیم. دنیارو توی یک وَن گشتیم. توی لونه موش‌ها خوابیدیم و به حد Perkins Palace رسیدیم. نمی‌دانم که آنقدر که Echo و Bunnymen برای من اهمیت داشتند برای مردم مهم بودیم یا نه، ولی به هر حال راک زدیم و مردم آمدند.
سال ۱۹۸۸ بعد از مرگ Hillel Slorak دوست خوبمون و یکی از تشکیل دهندگان گروه (که نقش زیادی در به‌وجود آمدن صدای گروه داشت)، Frusciante, Chad Smith John آمدند. چَد که بسیار محکم و دینامیک می‌زد و جان با نوازندگی فوق‌العاده‌اش که دانش موسیقی، عمق احساسی و زمینی بودنی که تا ابد می‌رود را نیز با خود آورد. با این افراد، ما به چهار عنصرِ چیزی تبدیل شدیم که با همدیگر کاملاً فرق داشتیم ولی خواستی یکسان داشتیم. اگر چهار قطب مختلف در این جهان بود ما هر کدام از یکی می‌بودیم. به این علت، به صحت موسیقی‌ای توافق کردیم. آن موسیقی باید همه گروه‌های خونی، همه فصل‌ها و همه چهار‌گوشه جهان را پوشش دهد. آسان نیست ولی باعث می‌شود موسیقی‌مان برای افراد مختلفی خوشایند باشد. در هر کدام از آهنگ‌ها هر کدام‌مان چیزی متفاوت می‌آوریم، کیمیای ناآشکاری وجود دارد که مردم با آن ارتباط می‌گیرند. و ما تا جای ممکن براش جون می‌کنیم و این علت این است که چیزها اینطور اتفاق می‌افتاده‌اند.
وقتی جان از گروه جدا شد ۱۹۹۷-۱۹۹۲ جایش را Dave Navarro پر کرد، کار با دیو بسیار لذت‌بخش بود و افتخاری بزرگ بود. او انسانی زیبا و گیتاریستی عالی است. با هم بسیار خوش گذراندیم. وقتی او در گروه بود چیز کاملاً متفاوتی بودیم و می‌توانی با گوش دادن یک آهنگ از آن زمان My Friends بفهمی. مردم معمولاً از من می‌پرسند ”شماها چطور این کار را می‌کنین؟ از کجا انرژی‌اش را می‌آورین؟ چطور با این همه افرادی که در دوران کاری‌تان آمدند و رفتند هنوز گروه مطرحی هستید؟“ جواب این سؤال دو بخش دارد. اول اینکه ما چیزی نیستیم جز چند تکیه‌گَه بی‌ارزش، مهره‌های بی‌ارزش در حیطه الهی بسیار عظیمی که کهکشان ما در آن چیزی نیست جز یک تکه لجن. دوم اینکه ما کار می‌کنیم. ما مدت زیادی است که روی این کار تمرکز کرده‌ایم. وقتی می‌تونیم علاف بچرخیم و پول‌مون رو خرج کنیم، توی یک اتاق می‌نشینیم و دربارهٔ سی‌بِمُل و دو دیِز و تمپوها و ریتم‌ها و بافت‌ها فکر می‌کنیم، عقب می‌شینیم و هُل می‌دهیم و راه‌های جدیدی برای هماهنگی با هم پیدا می‌کنیم. موسیقی‌مان برای‌مان مهم است. نه نصفه نیمه، ما موسیقی را دوست داریم، برایمان اهمیت دارد. ما هنوز به سختی حتی سطح این راز عظیم را خراش داده‌ایم. احساس می‌کنیم کاری که می‌کنیم اهمیت دارد. ما اینجا هستیم تا به مردم خدمت کنیم، کاری را انجام دهیم که فکر می‌کنیم کمکی است به جهان، به آن باور داریم؛ راک. وقتی کسی در موقعیت بخشیدن می‌ماند در بهترین وضعیت است. و این جائی است که ما سعی می‌کنیم بمانیم.
یک چیز دیگر. می‌خواهم از نوازندگان گیتار باس نام ببرم که تأثیری شدیدی روی من داشتند و من مدام از آنها دزدیده‌ام...Wobble ,James Jemerson, John Paul Jones, jah Boostsy Collin ,Sr، در آگوست ۲۰۰۳ در یک وقفه در تور به هم رسیدیم و یک جلسه ضبط و ترانه‌نویسی پربار داشتیم. یکی از ثمربخش‌ترین‌ها در مدت زمانی کوتاه. دو تا از آهنگ‌هائی که ضبط کردیم در این CD هستند و مطمئن نیستم کدام آهنگ‌ها هستند. در هتلی در شیکاگو نشسته‌ام و باید سوار اتوبوسی به کلیولند شوم، یک روز دیگر در تور. روز دیگری برای تمرکز بر آنچه انجام می‌دهیم و سعی برای بهتر شدن.


مطالب مرتبط

موسـیقی عصرنو

موسـیقی عصرنو
احمد ندیمی از موسیقیدانان ارزنده ایرانی است که بیشتر در مکاتب موسیقی غربی، بخصوص موسیقی عصر نو، و تفحص در ابعاد فلسفی و معنوی آن فعالیت داشته است. ندیمی فارغالتحصیل هنرستان عالی موسیقی تهران و کنسرواتوارورسای پاریس است.
در نواختن ترومپت مهارت فراوان دارد. ندیمی که بیشتر علاقه مند به ابعاد فلسفی و معنوی موسیقی است، برای تکمیل تحقیقات و تجربیات خود به کشورهای مختلفی از جمله هند، نپال و بعضی از کشورهای افریقایی مسافرت کرده است. بیشتر کارهای ندیمی از طبیعت الهام میگیرند و او میکوشد که در آثار خود رابطه بین انسان، طبیعت و خالق آنها را به زبان موسیقی بیان کند.
"New Age Music" که شاید بتوان به فارسی آن را «موسیقی عصر نو» یا «موسیقی نو» نامید. چگونه موسیقیای است؟ و چرا به آن عنوان «نو» دادهاند؟
بدیهی است که همانند هر پدیدة دیگرِ نو، یافتن تعریفی دقیق و مورد قبول همگان برای این نوع موسیقی کار آسانی نیست. معهذا، برخی از آهنگسازان و موسیقیدانان در این زمینه کوششهایی را آغاز کردهاند. به نظر لوسیاهوانگ، آهنگساز چینی، موسیقی نو همانند نغمههای بهاریاست که شکوفههای آن با فرهنگ و سنن و آداب و رسوم شنوندگان خویش به وحدت رسیده باشد.
ادی گابسون معتقد است که موسیقی نو آرامش جسم و جان را با هم به ارمغان دارد. نویسنده آلمانی دیگری مینویسد موسیقی نو همانند زمزمه کلمات به هم بافتهای است در مغز، که میتواند شادیآور و یا متألمکننده باشد. وی معتقد است که این تأثیر دوگانه بستگی به آن دارد که چه کسی و با چه فلسفهای این نغمات را سروده باشد.
موسیقی نو از دامنه وسیع و متنوعی برخوردار است، میتواند شامل ترکیبات گوناگونی از موسیقی کلاسیک، جاز، راک، و یا موسیقی اصیل و محلی فرهنگهای مختلف باشد.
استفاده از نواهای مختلف طبیعت در موسیقی نو امری عادی است و طبعاً هیچ محدودیتی برای استفاده از سازهای مختلف در آن وجود ندارد استفاده از سازهای مختلف آکوستیک، الکترونیک و سینتی سایزرهای کامپیوتریزه برای ایجاد اصوات متنوع، کمک شایانی به پیشرفت این موسیقی کرده است.
طرفداران «موسیقی نو» که غالباً از طرز تفکر فلسفی برخوردارند معتقدند درزمانی که رشد ناموزون صنعتی و مدرنیزاسیون و گسترش ابعاد نظامهای متمرکز سرمایهداری زندگی انسان را هرچه بیشتر به سمت ابعاد ماشینی و مادی هدایت میکند و او را از طبیعت و معنویات و اصالت زندگی دور میکند، موسیقی نو میتواند راهی برای رهایی، آزادی، آرامش و پرورش روح معنویت باشد. اینان معتقدند که اکثر گروههای موسیقی پاپ، راک، هارد راک و امثالهم با ایجاد صداهای ناهنجار و ترکیبات نامطلوب هارمونیک، که در واقع انعکاس زندگی ماشینی این عصر است، درواقع به تشدید حالات ناشی از فلسفه مادی و ظاهرگرانه زندگی دامن زده و بر روح لطیف انسانی زخمههای ناموزون وارد میکنند.
دیوید تیم، در کتاب خود به نام «راز قدرت موسیقی» مینویسد یکی از بنیادیترین تفاوتهای راک و هارد راک با موسیقی نو فلسفه روحی و معنویتی است که ریشههای موسیقی نو را در خود میپروراند.
البته ناگفته نماند که استفاده نادرست و غیرفلسفی و غیرمعنوی از این نوع موسیقی بین عدهای از نوازندگان و آهنگسازان رواج دارد. بدیهی است که در موسیقی آنها فقط جنبههای تکنیکی و مادی این نوع موسیقی مورد توجه قرار گرفته است.
از سال ۱۹۶۳ به بعد موج نوینی از نوازندگان و آهنگسازان اروپایی و امریکایی به فرهنگ و هنر مشرق زمین روی آوردند و در اکثر کارهای آنها تأثیر موسیقی شرقی دیده میشود. این واکنش به خاطر تجسس بیشتر در فضای معنوی و درونی و فلسفی موسیقی بود که در غرب کمیابتر است.
گروه بیتلها نمونه بارزی از جستجوگران فضای فلسفی شرق میباشند. همچنین، نوازندگان دیگری مثل یان گاربارک و جان مک لافلین تحت تأثیر موسیقی هند صفحات متعددی را با نوازندههای هندی ضبط کردهاند.
تونی اسکات نوازنده قره نی از اولین نوازندگانی است که در سال ۱۹۶۴ با دو نوازنده سازهای اصیل ژاپنی صفحهای به نام Zen Meditation را ضبط کرد. بعضی این صفحه را اولین صفحه موسیقی نو میدانند. در سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹ گیتاریست جوانی در نیویورک به نام ساندی بال ترکیب جدیدی از موزیک جاز و هندی و غربی را در سه صفحه به نام Blends ضبط کرد. او را هم از جمله اولین نوازندههای موسیقی نو میدانند.
از سال ۱۹۷۰ به بعد تأثیر موسیقی نو را میتوان در برخی از گروههای راک مثل Tangerine Dream, Who و Pink Floyd مشاهده کرد که اکثراً در جستجوی فضای صداهای طبیعت و ابعاد فلسفی موزیک هستند.
از سال ۱۹۶۹ به بعد نوازندگان و آهنگسازانی مثل وندی کارلوس، برایان انو، پیتر باومن، استیوراچ، جرج وینستن، فیلیپ گلاس، روی لینچ، پل وینتر، دن اسلیپین، در آمریکا و ژان میشل ژار در فرانسه ونجلیس در انگلیس و ولنویدر سوئیس و کیتارو در ژاپن از جمله کسانی هستند که موسیقی نو را در سطح جهانی عرضه کردهاند.
مانفرد ایشر با تأسیس کمپانی صفحه ECM در آلمان، ویلیام آکرمن با کمپانی ویندهام هال و بعد از مدتی Private Music و نوادا موسیقی نو را به صورت وسیعتری گسترش دادند.

وبگردی
تلگرام جایگزین داخلی ندارد / در پیام رسان داخلی در حال تکمیل پرونده احتمالی خود هستید !
تلگرام جایگزین داخلی ندارد / در پیام رسان داخلی در حال تکمیل پرونده احتمالی خود هستید ! - به فرض محال که اطلاعات مردم مورد سوءاستفاده کشورهای دیگر قرار بگیرد، برای‌شان پیامد امنیتی مستقیمی ندارد. بسیاری از کاربران ایرانی در تلگرام به دریافتن و فرستادن اخبار و طیفی از جوک‌ها (از سیاسی گرفته تا خانوادگی) می‌پردازند. این مسائل هم برای کشورهای دیگر اهمیتی ندارد (البته اگر از تحلیل محتوا و کاربردهای بعدی‌شان بگذریم) و نمی‌تواند پیامد مستقیمی برای کاربر ایرانی داشته باشد. اما همین اطلاعات چنانچه…
ماجرای انحصار عربستان بر روغن مایع ایران / تا 100 درصد پالم !
ماجرای انحصار عربستان بر روغن مایع ایران / تا 100 درصد پالم ! - روغن های نباتی را خوب بشناسید. سخنان یک تولید کننده سابق روغن نباتی.
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند - رییس سازمان ملی استاندارد ایران مجددا با خودروسازان در ارتباط با رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی از ابتدای دی‌ماه سال جاری اتمام حجت کرد.
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ...
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ... - مرتضوی هیچ گاه قاضی و حقوق دان نبود و نباید کار قضایی انجام می‌داد. اما این ضعف ماست که چنین فردی در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد. شگفتی من از قاضی مرتضوی و رفتار او نیست که چرا خودش را برای اجرای حکم خود به زندان معرفی نکرد. من رفتار او با زهرا کاظمی را دیده بودم.
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!