پنج شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ / Thursday, 22 February, 2018

آشنایی با گروه م‍َسیو ا‌َت‍َک Massive attack


آشنایی با گروه م‍َسیو ا‌َت‍َک Massive attack
Massive attack محصول احساس نیاز علاقه‌مندان جد‌ّی و عمیق موسیقی معاصر انگلستان، به ارائه جایگزینی مناسب در مقابل موج آثار عامه‌پسند، بی‌ریشه و مبتذل موسیقی پاپ است كه سالهاست نبض بازار موسیقی غرب را در دست دارند.در دهه ۱۹۹۰ میلادی گونه‌ای از موسیقی تلفیقی با تركیب نواهای مسحوركننده، فضای احساسی تیره و تار، تغییر در ریتمهای هیپ هاپ، ملودیهای پرانرژی و بهره‌گیری گسترده از تكنیكهای میكس بسیار رایج و شایع شد. گروههایی چون پورتیس ه‍ِد، اسنیكر پیمپس، بث اورتون و تریكی ازجمله پیشتازان این سبك تازه در موسیقی آن دهه بریتانیا بودند. اما گروه م‍َسیو ا‌َت‍َك (Massive attack) به‌عنوان یكی از پیشگامان سبك تلفیقی تریپ هاپ تأثیر به‌سزایی بر ذائقه موسیقایی نسل خود گذاشته است. پیدایش گروه م‍َسیو ا‌َت‍َك به سال ۱۹۸۳ و آشنایی اعضای اصلی گروه در جریان تشكیل كمپانی موسیقی وایلد بانچ (wild bunch) در انگلستان باز می‌گردد. اعضای این گروه به بهره‌جویی از نغمه‌ها و سبكهای گوناگون موسیقی از سراسر جهان در آثار خود علاقه و اعتقاد بسیاری داشتند. از پانك تا رگه، و از ریتم اند بلوز تا موسیقی عربی. گروه مسیو اتك كار حرفه‌ای را در كلوپهای شبانه شهر بریستول انگلستان آغاز كرد. وقتی در اواسط دهه هشتاد وایلد بانچ به مأمن علاقه‌مندان موسیقی معاصر بدل شد، دو تن از اعضا به نامهای اندرو و اولز و گرنت مارشال با یك صداساز سه‌بعدی كامپیوتر به نام رابرت دل ناخا آشنا و عاقبت در سال ۱۹۸۷ گروه را پایه‌گذاری كردند. یكی دیگر از اعضای وایلد بانچ به نام نلی هوپر به‌صورت جسته و گریخته همكاری خود را با گروه آغاز كرد. اولین قطعه گروه با نام Day Dreaming به فهرست پرفروش‌ترین آثار موسیقی در انگلستان راه یافت. این ترانه توسط شارا نلسون و تریكی بازخوانی شد. در سال ۱۹۹۱ اولین آلبوم گروه با عنوان ایمن از آسیب (safe from harm) به بازار عرضه شد. انتشار دومین مجموعه گروه به فاصله كوتاه و با عنوان خط آبی (Blue line) نام آنها را بر سر زبانها انداخت. منتقدان موسیقی از آثار گروه با نگاهی مثبت یاد كردند، كه این امر در استقبال عمومی بی‌تأثیر نبود.

پس از حمله نیروهای چندملیتی به عراق در سال ۱۹۹۱، اعضای گروه در اعتراض به این امر نام گروه خود را از Massive attack (به معنای تهاجم انبوه) به Massive تقلیل دادند. اما این تغییر نام به ضررشان تمام شد و گروه سه سالی را در رخوت گذراند. در سال ۱۹۹۴ گروه دوباره به نام قبلی بازگشت. آثار میكس مجدد نیز به فروشی قابل توجه دست یافت و گروه در مجموعه یادبود ماروین گی هنرمند سبك بلوز ترانه‌ای ضبط كرد. در سال ۱۹۹۷ با تهیه آلبوم كوچك خورشید تابان دوباره توجه افكار عمومی به م‍َسیو ا‌َت‍َك جلب شد و همین زمینه انتشار سومین آلبوم با عنوان Mezzanine را فراهم ساخت، كه اكنون به‌عنوان یك مجموعه شناخته و مطرح در میان علاقه‌مندان موسیقی تلفیقی غرب از آن یاد می‌شود. كارهای مشترك با دیوید بووی و گروه دندی و ارهولز از دیگر فعالیتهای گروه در اواخر دهه ۹۰ به شمار می‌رود.
پس از آن اندرو واولز از گروه جدا شد و م‍َسیو ا‌َت‍َك به مدت پنج سال در ركود كامل به سر برد. چهارمین آلبوم م‍َسیو ا‌َت‍َك با عنوان صدمین پنجره در فوریه ۲۰۰۳ منتشر شد. در این آلبوم هنرمندان سرشناسی همچون شی‌نید اوكانر با م‍َسیو ا‌َت‍َك همكاری كرده‌اند. تهیه و ضبط قطعات آلبوم صدمین پنجره بیش از یك‌سال در استودیوی شخصی اعضای گروه در شهر زادگاهشان بریستول به طول انجامید. بهره‌گیری از ریتمهای تكرارشونده و اصوات نامتجانس، استفاده از فن‌آوری الكترونیك و سازبندیهای نو با تركیب سازهای عربی و دوباره‌خوانی ترانه‌های قدیمی رگه در سبك جدید ازجمله مشخصه‌های موسیقی این گروه پیشرو موسیقی تلفیقی بریتانیاست. تأثیر این پدیده موسیقی تلفیقی بر سبكهای پاپ، راك و هیپ هاپ انگلستان كاملاً مشهود است.


منبع : پایگاه رسمی انتشارات سوره مهر

مطالب مرتبط

به بهانه ۱۷ دی ماه تولدمحمدرضا لطفی


به بهانه ۱۷ دی ماه تولدمحمدرضا لطفی
محمدرضا لطفی در اوایل دهه شصت کشور را ترک گفت. او هر چند درفاصله سالهای ۷۳ تا ۷۵ به صورت پراکنده فعالیت های خود را از سر گرفته و با تشکیل کلاس آموزشی و تأسیس مجدد گروه شیدا سعی در آغازی دوباره از فعالیت های درون کشور داشت، اما شرایط به نحوی پیش رفت تا او را بار دیگر به جلای وطن کشاند. اکنون در آستانه شصت سالگی - به صورت دقیق ۱۷ دی ماه ۵۹ سال - لطفی بار دیگر به ایران بازگشته است. زمزمه ها حاکی از آن دارد که او قصد اقامت و فعالیت مجدد درایران دارد. درسال جاری شماری از آثار او که قبلاً به صورت کاست منتشر شده بود به صورت CD روانه بازار شد، جان جان، سپیده و به یاد عارف همراه با آواز شجریان و اخیراً از تکنوازی های او اثر قافله سالار منتشر شده است.
قافله سالار شامل دو بخش تکنوازی تار در راست و پنجگاه و تکنوازی سه تار در نوا است. راست پنجگاه با نام لطفی عجین شده است. چه اولین بار با ساز لطفی ره به سوی این مقام و نوای سحرانگیز گشودیم. تا سی سال پیش، هیچ اثر منتشر شده ای از راست پنجگاه وجود نداشت. در اجرای اساتید قدیم نیز که در اختیار همگان نبود تنها اجرای ردیف از این دستگاه وجود داشت نظیر اجرای تار فغام الدوله و یا آواز عبدالله خان دوامی. در حافظیه شیراز لطفی و آواز شجریان، عمق و محتوای غنی این دستگاه را شناساند. موردی که حدود بیست سال بعد در چشمه نوش تکرار شد. هر چند در اثر اخیر یکی از بهترین و ممتازترین نه تنها ساز لطفی که تار نوازی موسیقی ایران را می توان شنید. در چشم نوش لطفی چنان عمیق، پررمز و راز و عاشقانه نواخته است که بارها و بارها می توان آن را شنید و باز هم شنید.
قافله سالار در میان دو اثر ذکر شده اجرا شده است. در اواسط دهه شصت این راست پنجگاه نیز نشان لطفی را به خوبی برخود دارد.
موسیقی در فضایی آرام آغاز می شود تا موقعیت راست پنجگاه را معرفی کند.
آواز لطفی چاشنی اثر است. صدایی بم، گرم و نافذ که تأثیری شگرف دارد. به تدریج و با اجرای گوشه های مختلف، تار نیز شور و وجد افزونتری می یابد و در انتها باز هم با شعری از مولانا با ریتمی پرتحرک ساز و آواز لطفی به اوج می رسد تا اثر پایان یابد. روی دیگر نیز روایت لطفی با ساز سه تار از دستگاه نوا است.
بدون شک، یکی از مهمترین و شاخص ترین شیوه های سه تار نوازی در دهه های اخیر، به عنوان یک سه تار نوازی مرجع، ساز محمدرضا لطفی است. این مورد البته چنان مشهود و عینی است که نیازی به گفتن ندارد. سونوریته بی نظیر، عمق و محتوای ساز و شیوه اجرا و روایت در این اثر بسیار ممتاز است. نکته دیگر آنکه، لطفی خود در جایی گفته است این اثر را تحت تأثیر روایت نوای استاد صبا نواخته است. این مورد خود می تواند جنبه های برداشت و تأویل یک هنرمند را از موضوعی پیش گفته و پیش روایت شده به خوبی نشان دهد. با ذهنیت - موسیقی آوازی و در مقام مقایسه با یک خواننده حرفه ای برمی آیند، گاه از آواز خواندن لطفی متعجب می شوند.
اما آنان نمی دانند که شعر و آواز و موسیقی در فرهنگ موسیقی ایران به هم پیوسته بوده است.در گذشته بسیاری از راویان موسیقی خود شاعر و خواننده و نوازنده به صورت توأمان بوده اند. آواز و ساز لطفی درواقع ادامه سنت خنیاگری در موسیقی ایرانی است. اینجا دیگر موضوع آواز تنها و صدای مثلاً شش دانگ مطرح نیست. مجموع ساز و آواز لطفی و شدت تأثیر آن موردی نیست که نیاز به تعریف و تمجید و شرح داشته باشد. شاید به جرأت بتوان ادعا کرد، کمتر کسی پیدا می شود که ساز وآواز لطفی را بشنود و در او تأثیر نگذارد.
ضمن آنکه با این شکل اجرا، لطفی سنت دیگری را پاس داشته است و آن احترام و توجه به بداهه پردازی در موسیقی ایرانی است. عنصر حال و آن در موسیقی ایرانی که امروزه کم کم دارد به یک خاطره فراموش شده بدل می شود.
محمد جواد بشارتی


وبگردی
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا - پرواز تمام هواپیماهای «آسمان» در اروپا ممنوع است
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
سیف و بازی تکراری غیر مجازها !
سیف و بازی تکراری غیر مجازها ! - حرفهای تکرای بانک مرکزی در مورد صرافی ها و موسسات مالی غیر مجاز با یک جستجوی ساده در اینترنت.
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    پرنده در قفس؛ صبحانه دوست داشتنی!
    این غذا یک صبحانه بسیار زیبا و البته خوشمزه است که می توانید آخر هفته ها برای خود و اعضای خانواده‌تان تهیه کنید.