جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اپی لپسی و کار


اپی لپسی و کار
اپی لپسی چیست؟
بیشترین مردم نسبت به اپی لپسی (صرع) بصورت معجونی از علائم که طبیعت غیر قابل پیش بینی دارد فکر می کنند و در مورد اینکه یک فرد مبتلا به صرع تا چه حد با فعالیت شغلی طبیعی سازگاری دارد ناآگاه و نامطمئن هستند.اپی لپسی یک نشانه است و بیماری نیست هرچند که به عنوان یک بیماری مجرد شناخته و مطرح می شود. تاثیر صرع بر فرد مبتلا گستره ای متغیر از حرکات تشنجی شدید و اختلالات هوشیاری تا یک احساس خفیف یا قطع شدن کوتاه مدت تفکر طبیعی است و یا حتی یک احساس و رفتار که به سختی مورد توجه دیگران قرار می گیرد. این نشانه ها به دلیل امواج الکتریکی کوتاه مدت حمله ای مغزی است که از بعضی مناطق آن جریان می یابد. در بسیاری از موارد اپی لپسی یکی از حالتهای زیر را نشان می دهد:
انواع صرع:
۱- یک کاهش هوشیاری خفیف و موقتی (چند لحظه ای) همراه افتادن یا دست و پا زدن.
۲- یک حمله ساده کاهش هوشیاری همراه حرکات اندامها (دست و پا زدن)، بیشتر این حملات در جریان خواب یا هنگام بیدار شدن از خواب رخ می دهد.
۳- مواردی که قبل از حمله، بیمار باخبر می شود و با علائمی وقع حمله را متوجه شده و می تواند کار خود را متوقف کند، بنشیند یا دراز بکشد و به جای مناسبی خود را منتقل نماید.
۴- مواردی که حملاتشان به فواصل منظم رخ می دهد و می توان موقع وقوع آنرا حدس زد یا مشخص کرد (قابل پیش بینی).
تمام این بیماران که دچار حمله تشنجی می شوند با درمان تحت کنترل در می آیند و می توانند بکار مناسب اشتغال یابند.تنها افراد کمی باقی می مانند که با وجود درمان دچار حملات مکرر و شدیدی می شوند و اگر این گروه را نتوان به همه کارها مشغول کرد می بایستی فقط در کارهای ساده و کارگاه و محیطها خاص محافظت شده مشغول کرد (محیط امن کاری و بی خطر).این تفکر غیر واقعی است که تصور کنیم اپی لپسی هیچ مشکلی را در کار و شغل فرد ایجاد نمی کند. اما حتی در صرع های شدید نیاز به مخفی کردن آن نیست. براساس مطالعات اخیر از هر ۲۰۰ نفر مردم عادی شاغل یک نفر درجاتی از اپی لپسی را داشته و بسیاری از آنها مسئولیتهای شغلی مختلفی را در انواع مشاغل پذیرفته اند. در واقع بسیاری از این افراد (مصروعین) هیچ اثری از بیماری ندارند زیرا صرع آنها به خوبی کنترل شده است.آموزش و راهنمائی در مورد طبیعت حملات، تعداد و مدت آنها، نشانه های اعلام قبلی، اثرات بعدی و همچنین شغل مناسب فرد، می تواند امنیت و سلامت مصروع و همراهان و همکاران او را در محیط کار تامین نماید. بسیاری از کارفرمایان اغلب فکر می کنند هر کسی با هر نوع اپی لپسی نمی تواند در واحدهای کامپیوتری یا تصویری مثل ویدئو و بسیاری مشاغل دیگر اشتغال یابد. آنها فکر می کنند اینکارها باعث بروز حمله شده و یا حمله، به کار، دستگاه یا همکاران صدمه می زند.پژوهشها نشان داده که اپی لپسی مانع کار نمی شود و با درمانها و آموزشهای درست و رعایت ضوابط و مقررات ویژه بیمار مبتلا به اپی لپسی می تواند در اکثر مشاغل اشتغال یابد. بطور کلی قانون طلائی (Golden rule: Jobs & peoples should be carefully matched) در مورد کار و صرع اینست که مشاغل و مردم می بایستی بدقت با هم همتا شوند. یعنی تمام مردم مبتلا به صرع می توانند به اندازه توان خود مفید باشند. حسن ظن (خوش بینی)، دقت و توجه و حمایت از طرف کارفرمایان و همکاران به مصروعین کمک م کند که نیازها و مشکلاتشان کمتر شود و با کار خود نیازها و مشکلات جامعه و کارفرمایان را نیز کمتر نمایند.کارفرمایان می توانند در مورد وضعیت بیماران مصروع فکر کرده و شرایط کار را آماده سازند و شرایطی بسازند که فرد مصروع سهل تر و مطمئن تر کار کرده و به او کمک کنند تا کار مفیدتری را بانجام برساند. این مسئله بخصوص وقتی مهم است که فرد مصروع در روزها یا هفته های اول کار خود باشد. زیرا ممکن است تعداد حملات اپی لپسی بعلت استرس و اضطراب ناشی از شغل جدید افزایش یابد.درک این بیماران و احساس خوب به آنها داشتن ممکن است کافی باشد تا فرد مصروع این دوره استرس را به آسانی طی نماید و دچار حمله نگردد. کارفرما می بایستی سعی کند حس اعتماد کارمند و کارگر خود را جلب کند تا کارگر مصروع احساس اطمینان کافی داشته باشد و تغییر در وضع خویش را گزارش کند و در مورد اضطراب خود نیز صحبت کند.
اغلب اوقات مشکل اپی لپسی را پیش از آنکه یک خطر فیزیکی آنرا تشدید کند درک اشتباه و عدم دانش اطرافیان آنرا شدت می بخشد. بنابراین آموزش مردم و جلوگیری از مداخلات بی مورد، کمک خوبی به بیمار می کند. معرفی بیمار به پزشک و گرفتن مشاوره کمک مناسبی است.
حمله تشنج در محیط کار
بیشتر افراد مبتلا به اپی لپسی مکن است هرگز در موقع کار دچار حمله نشوند. اما اگر حمله رخ داد یک راهنمائی خوب لازم است تا از عوارض بعدی جلوگیری نماید:
۱- فرد را به محل امنی منتقل نمایید.
۲- موانع و لباسهای دور گردن را باز نمایید تا راحت نفس بکشد.
۳- مایعات داده نشود و او را تحریک نکنید (سیلی زدن، پاشیدن آب ممنوع است).
۴- فرقی نمی کند، هیچ چیز سفت یا نرم را در دهان نگذارید. زیرا خطر شکستن دندانها یا انسداد راه تنفسی وجود دارد.
۵- سعی نکنید جلوی حرکات غیر ارادی را در جریان یک حمله شدید بگیرید. زیرا ممکن است باعث شکستن اندامها شود.
۶- بطور کلی نیازی به صدا کردن پزشک نیست مگر آنکه شخص به خود صدمه رسانیده، زخمی شده و یا اینکه حمله توسط جملات دیگری پشت سر هم تکرار شود.
۷- پس از یک حمله سخت نیاز به استراحت می باشد. قبل از آنکه فرد به سر کار خود برگردد به او استراحت داده، مایعات بخورانید.
۸- راجع به مصرف مرتب دارو و مشورت با پزشک معالج، وی را راهنمائی نمائید.
آسیب پذیری نسبت به حادثه
افراد مصروع نسبت به دیگران در برابر حوادث آسیب پذیرترند. این آسیب پذیری در کار هم وجود دارد. تدابیر قبلی و واگذاری مشاغل مناسب این آسیب پذیری و حادثه زایی را در محیط کار کم می کند. توصیه می شود بیماران مصروع سریعا تحت درمان و کنترل کامل درآیند، و حتی پس از کنترل بیماری از اشتغال به مشاغل حساس و خطرزا مانند کار در ارتفاعات و کنار پرتگاه، کار در کنار دستگاهها و ماشینهای خطرناک و از کار در جوار آب، آتش، برق و مواد شیمیایی خودداری نمایند.نکته جالب اینکه پژوهشها نشان داده است که افراد مبتلا به صرع توجه و مراقبتهایی در کارشان نشان می دهند و زمانیکه بیماری تحت کنترل است کارشان قابل رقابت با افراد عادی است.
تهیه و گردآوری: دکتر داریوش نسبی


همچنین مشاهده کنید