جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چرا فقط شب عید ماهی بخوریم؟


چرا فقط شب عید ماهی بخوریم؟
همه ما تا به حال چیزهایی در مورد نقش خوردن ماهی برای سلامتی خوانده ایم یا در مورد منافع بهداشتی آن مطالبی شنیده ایم. اما یکی از جدیدترین پژوهش های انجام شده در آمریکا نشان می دهد که چربی هایی که به نام اسیدهای چرب امگا-۳ شناخته می شوند تأثیری قویتر و گسترده تر بر روی سلامتی انسان بخصوص بانوان دارند و این اثرات بیشتر از آنچیزی است که قبلا گفته می شد.اسیدهای چرب امگا-۳ بدست آمده از ماهیان اعماق دریا ترکیبی از چربیهای مختلف است که همگی اشباع نشده هستند و تأثیرات درمانی فراوانی برای مقابله با بیماری های قلبی دارند. در سال گذشته نیز چندین پژوهش در مورد نقش مثبت اسیدهای چرب امگا-۳ بخصوص نقش مهمی که در بهداشت قلبی- عروقی زنان بازی می کنند، انجام شد.
اسیدهای چرب امگا-۳ در جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه و رحم نقش مؤثری را ایفا می کنند.قدرت روغن ماهی در حفاظت از سلامت عروق قلبی ناشی از قدرت آن در کاهش سطح مولوکولهای چرب خون معروف به تری گلیسیرید است. در گذشته برای نقش تری گلیسیریدها در ابتلا به بیماری های قلبی ارزشی قائل نبودند اما با پیشرفت علم، پزشکان به این نتیجه رسیدند که تری گلیسیریدها از عوامل تعیین کننده در ابتلا به بیماری های قلبی هستند.
پژوهشگران همچنین دریافتند همزمان با بالا رفتن سطح تری گلیسیرید خطر احتمال بیماری های قلبی افزایش می یابد و از سوی دیگر تأثیرات خطرناک این پدیده در زنان بیشتر از مردان است. به همین خاطر پزشکان معتقدند سطح بالای تری گلیسیرید در زنان بخودی خود عاملی برای ابتلاء به بیماری های قلبی است.بعنوان مثال اگر سطح کلسترول در یک خانم مناسب باشد، اما تری گلیسیرید وی بالا باشد این امر ممکن است باعث ابتلاء این شخص به بیماری قلبی گردد. هنوز معلوم نیست که سطح طبیعی تری گلیسیرید در خانمها چه مقداری است.
زیرا اغلب مطالعاتی که در گذشته انجام شده است، بر روی مردان بوده است. میزان ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر از خون ممکن است برای مردان خوب باشد، اما ممکن است برا ی زنان بسیار بالا باشد.سطح مناسب تری گلیسیرید هر چقدر که باشد، در حال حاضر به خانمها شدیداً توصیه می گردد که مراقب خود باشند و حتما در رژیم غذایی خود از روغن ماهی استفاده کنند. یک چهارم قاشق چای خوری ( نزدیک به یک گرم در روز) از اسیدهای چرب امگا-۳ می تواند تری گلیسیرید را کاهش دهد.مطالعات انجام شده نشان می دهد که با افزودن روغن ماهی به رژیم غذایی، شما می توانید سطح کلسترول خون را نیز پائین آورید. نتایج بلند مدت این آزمایش بسیار امیدوار کننده هستند.
تحقیق هفت ساله ای که بر روی زنان و مردان انگلیسی انجام شد نشان داد که استفاده حدود ۲ گرم از روغن ماهی در روز تری گلیسیرید را کاهش می دهد و باعث کاهش فشار خون و بالا بردن HDL که کلسترول خوب است می شود. (High Density Lipoprotein)از سوی دیگر ثابت شده است که اسیدهای چرب امگا- ۳ نقش بسزایی در جلوگیری از ابتلا به سرطان دارند. ژورنال علمی سرطان انگلیس در گزارشی در این رابطه می نویسد کسانی که وعده های غذایی پر گوشت و چربی اشباع شده دارند و در کنار آن از روغن ماهی استفاده می کنند، احتمال کمتری برای ابتلا به سرطان پستان و مقعد دارند
.یکی از مطالعات انجام شده در دانشگاه میشیگان امریکا نشان داده است که استفاده از رژیم غذایی روغن ماهی در کاهش رشد سلولهای سرطانی سینه انسان که به موش پیوند زده شده اند مؤثر هستند. روغن ماهی همچنین در ریشه کنی سرطان رحم در زنان نقش به سزائی دارد و می تواند باعث کاهش دردهای آرتریت روماتوئید و پسوریازیس شود.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شیلات ایران


همچنین مشاهده کنید