جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اتوپیای‌ مونیخ‌


اتوپیای‌ مونیخ‌
در اینکه‌ تیم‌ صاحبنام‌ بایرن‌ مونیخ‌ با آغاز فصل‌ جدید، یعنی‌ فصل‌ ۲۰۰۶،۲۰۰۵ تنها به‌ قصد دفاع‌ از عنوان‌ قهرمانی‌ گام‌ به‌ میدان‌ خواهد گذاشت‌ و به‌ مصاف‌ رقیبان‌ خود خواهد رفت‌، شکی‌ نبود، بویژه‌ آنکه‌ مونیخی‌ها با به‌ خدمت‌ درآوردن‌ چهره‌ هایی‌ چون‌ والرین‌ اسماعیل‌، مدافع‌ کارکشته‌ و پرتجربه‌ فرانسوی‌ و همچنین‌ علی‌ کریمی‌ ستاره‌ تیم‌ ملی‌ فوتبال‌ ایران‌، صفوف‌ خود را تقویت‌ کرده‌ بودند.
و براستی‌ هم‌ بایرن‌ مونیخ‌ علیرغم‌ بازی‌های‌ نه‌ چندان‌ دلچسب‌، اما کاملا موفق‌، توانست‌ دست‌ کم‌ از لحاظ‌ نتیجه‌ انتظارات‌ مسئولان‌ و طرفداران‌ این‌ تیم‌ را چه‌ در بوندس‌لیگا و چه‌ در لیگ‌ قهرمانان‌ باشگاههای‌ اروپا برآورده‌ سازد.
مونیخی‌ها تنها در شماری‌ از دیدارهای‌ خود، توانستند ظرفیت‌ و توانایی‌ها خود را به‌ تمام‌ و کمال‌ به‌ نمایش‌ گذارند، از جمله‌ در دومین‌ بازی‌ خود در این‌ فصل‌ از رقابت‌های‌ بوندس‌لیگا که‌ توانستند در خانه‌ بایرلورکوزن‌، یکی‌ از رقبای‌ قدیمی‌ خود را ۵ بر ۲ در هم‌ کوبند، آن‌ هم‌ با یاری‌ علی‌ کریمی‌ که‌ یکی‌ از چهره‌ های‌ برتر این‌ دیدار بود و هم‌ گل‌ ساخت‌ و هم‌ خود گل‌ زد.
در مقابل‌، تیم‌ شالکه‌ نایب‌ قهرمان‌ بوندس‌لیگا، علیرغم‌ تقویت‌ درخور توجه‌ کادرش‌، نتوانست‌ به‌ آن‌ یکپارچگی‌ و قدرت‌ فصل‌ گذشته‌ دست‌ یابد و اگر چه‌ در رده‌های‌ بالای‌ جدول‌ حضور داشت‌، اما آن‌ ثبات‌ و تداوم‌ پیشین‌، در فرم‌ و بازی‌های‌ شالکه‌ مشهود نبود.
تیم‌ وردر برمن‌ که‌ بویژه‌ در طی‌ دو دهه‌ گذشته‌ از تیمهای‌ برتر لیگ‌ دسته‌ اول‌ آلمان‌ محسوب‌ می‌شود، در این‌ فصل‌ از رقابت‌های‌ بوندس‌لیگا نیز با همان‌ قدرت‌ همیشگی‌ ظاهر شد و حتی‌ در چارچوب‌ لیگ‌ قهرمانان‌ باشگاههای‌ اروپا نیز توانست‌ در کمال‌ شگفتی‌ معجزه‌ بیافریند و به‌ همراه‌ اف‌ث‌ بارسلونا به‌ دور یک‌ هشتم‌ نهایی‌ راه‌ یابد و در این‌ مرحله‌ به‌ مصاف‌ یوونتوس‌ تورین‌ خواهد رفت‌.
در این‌ میان‌ تیم‌ هامبورگ‌ که‌ در فصل‌ گذشته‌، انتظارات‌ را برآورده‌ نساخته‌ بود، در آستانه‌ آغاز فصل‌ جدید توانست‌ با ارایه‌ بازی‌هایی‌ خوب‌ در دور مقدماتی‌ جام‌ یوفا، خود را به‌ دور اصلی‌ برساند. اما آنچه‌ بیش‌ ازهمه‌ جلب‌ توجه‌ می‌کند، دگرگونی‌ کامل‌ ساختار و بازی‌ هامبورگ‌ در این‌ فصل‌ از رقابت‌هاست‌.
درحالی‌ که‌ هامبورگ‌ در فصل‌ گذشته‌، ۵۰ گل‌ دریافت‌ کرد، در این‌ فصل‌ دارای‌ خط‌ دفاعی‌یی‌ است‌ که‌ می‌توان‌ آن‌ را یکی‌ از بهترین‌ ها در سطح‌ اروپا دانست‌. هامبورگ‌ در طی‌ ۱۷ بازی‌ خود در نیم‌ فصل‌ اول‌ بوندس‌لیگا تنها ۹ گل‌ خورد و از این‌ لحاظ‌ حتی‌ از بایرن‌ مونیخ‌ هم‌ بیلانی‌ بهتر دارد که‌ در همین‌ تعداد بازی‌ ۱۲ گل‌ دریافت‌ کرده‌ است‌. به‌ همین‌ خاطر بسیاری‌ از کارشناسان‌ فوتبال‌ در آلمان‌، نه‌ تیم‌ وردربرمن‌ که‌ هامبورگ‌ را رقیب‌ جدی‌ بایرن‌ مونیخ‌ بر سر کسب‌ عنوان‌ قهرمانی‌ آلمان‌ می‌دانند.
دو ستون‌ میانی‌ خط‌ دفاعی‌ هامبورگ‌ خالد بولاهروز ملی‌ پوش‌ هلندی‌ و دانیل‌ فان‌ بویتن‌ ملی‌ پوش‌ بلژیکی‌ هامبورگ‌ هستند که‌ تا کنون‌ چهره‌ یی‌ موفق‌ از خود در مهار مهاجمان‌ تیم‌های‌ حریف‌ از خود نشان‌ داده‌ اند. البته‌ هامبورگ‌ از بازیکنان‌ تعویضی‌ خوبی‌ برخوردار است‌ و در صورت‌ غیاب‌ این‌ دو مهره‌ اصلی‌ می‌تواند قدرت‌ و انسجام‌ خط‌ دفاعی‌ خود را کم‌ و بیش‌ حفظ‌ کند.
مدافعان‌ کناری‌ هامبورگ‌ در نیم‌ فصل‌ اول‌، بویژه‌ در بازی‌های‌ اخیر تیموتی‌ آتوبا و مهدی‌ مهدوی‌کیا بوده‌ اند که‌ نه‌ تنها از نفوذ حملات‌ حریف‌ از کناره‌ میدان‌ جلوگیری‌ کرده‌ اند که‌ خود نیز با حرکاتی‌ تهاجمی‌، دروازه‌ حریف‌ را بارها به‌ خطر انداخته‌ و گل‌ ساخته‌اند.
بویژه‌ مهدوی‌ کیا در این‌ فصل‌ از رقابت‌های‌ بوندس‌لیگا بهاری‌ دیگر را تجربه‌ می‌کند، مهره‌ یی‌ که‌ چندین‌ سال‌ است‌ در هامبورگ‌ توپ‌ می‌زند و علیرغم‌ این‌ همکاری‌ درازمدت‌، مسئولان‌ هامبورگ‌ در پایان‌ فصل‌ گذشته‌ پیوسته‌ در تلاش‌ آن‌ بودند که‌ به‌ این‌ همکاری‌ پایان‌ دهند. اما مهدوی‌کیا از خود صبر و بردباری‌ نشان‌ داد و با حضوری‌ موفق‌ در تمرینات‌ و درخشش‌ پیگیر در دیدارهای‌ هامبورگ‌ ثابت‌ کرد که‌ تا چه‌ اندازه‌ برای‌ هامبورگ‌ مهم‌ است‌ و چه‌ توانایی‌هایی‌ دارد.
ناگفته‌ نماند که‌ تیم‌ بایرن‌ مونیخ‌ در این‌ فصل‌ تنها یک‌ بار شکست‌ خورده‌ است‌، آن‌ هم‌ از هامبورگ‌. در حال‌ حاضر مونیخ‌ با ۴۴ امتیاز صدرنشین‌ جدول‌ رده‌بندی‌ است‌ و هامبورگ‌ و وردربرمن‌ به‌ ترتیب‌ با ۳۸ و ۳۶ امتیاز در رده‌های‌ دوم‌ و سوم‌ قرار دارند.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید