چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ / Wednesday, 19 September, 2018

طبلا، مهمترین طبل موسیقی هندوستانی(Hindustani Sangeet) شبه قاره هند


طبلا، مهمترین طبل موسیقی هندوستانی(Hindustani Sangeet) شبه قاره هند
طبلا مهمترین طبل "موسیقی هندوستانی" (Hindustani Sangeet) شبه قاره هند است و شامل دو طبل است که یکی کوچکتر و به صورت کوزه است و نامش "دایان" و دیگری بزرگتر و به صورت کاسه و نامش "بایان". "دایان" که طبلی قابل کوک است، با یکی از نغمه های راگا ی مورد نظر و معمولاً با اصلی ترین نغمه ی راگای مورد نظر کوک می شود که نامش "شاه نغمه" ی راگا است. برخی "بایان" را نیز چند نغمه بم تر (فاصله ی چهارم، پنجم یا اکتاو) کوک می کنند.
در طبلا دست راست روی "بایان" و دست چپ روی "دایان" است (مگر آنکه طبلا نواز چپ دست باشد) و برای نواختنش از انگشتان و کف دو دست استفاده می شود. در حقیقت دستی که روی طبل کوچکتر (بایان) است پرکارتر می باشد و دست دیگر بیشتر حالت کمکی دارد و نوازنده با این دست، رنگ و ترکیب های گوناگونی به دست اصلی اضافه می کند. همچنین برخی اوقات دست فرعی روی طبل بزرگتر فشار هایی را وارد می کند تا کوک صدای "بایان" را به صورت موقت تغییر داده و صداهای گوناگونی را از آن بیرون بکشد. در ضمن به ندرت اتفاق می افتد که نوازنده ی طبلا دست فرعی را از روی طبل بزرگتر برداشته و روی طبل کوچکتر به همراه دست اصلی بنوازد.
پوست طبلا معمولاً از گوسفند یا بز است که توسط "نوار چرمی" روی هر کدام از طبل ها به صورت مجزا بافته می شود و با سفت و شل کردن آن نوار های چرمی، طبلا کوک می گردد. برای راحت تر و دقیق تر کوک کردن طبل کوچکتر، استوانه های کوچک چوبی لای نوار چرمی و بدنه ی آن تعبیه شده است.
پوست طبلا به سه بخش مهم "کنار"، "میدان" و "سیاهی" بخشبندی می شود.
"کنار" در حقیقت همان ناحیه ای است که پوست دیگری در بخش کناره ای طبلا روی پوست اصلی آن کشیده می شود و بنابراین در این بخش پوست طبلا دو لایه است و در طبل کوچکتر صدای اصلی طبلا از این بخش بیرون می آید.
"سیاهی" یک لکه ی دایره ای شکل سیاه رنگ و ماده ی مخصوصی است که روی پوست طبلا چسبانده می شود (در طبل کوچکتر "سیاهی" دقیقاً در مرکز پوست چسبانده شده، در حالی که در طبل بزرگتر "سیاهی" در ناحیه ای بین مرکز و محیط دایره ی پوست است). به وسیله ی این "سیاهی" است که گرفتگی صدای طبلا رخ می دهد.
آن ناحیه که بین "سیاهی" و "کنار" است "میدان" نام دارد.
درباره ی تاریخ طبلا اختلاف هایی وجود دارد و افسانه هایی نیز به آن اضافه شده که بیان سرگذشت این ساز را مشکل تر می کند. در حالی که برخی اختراع این ساز را به امیر خسرو دهلوی، موسیقیدان و شاعر پارسی گوی اهل دهلی نسبت می دهند و برخی دیگر قدمت آن را به هزاران سال قبل می رسانند، بعضی نیز معتقدند که تاریخ آن به پیش از قرن هجدهم میلادی نمی رسد.
با همت و سخت کوشی چند طبلا نواز هندی، چند دهه است که توجه جهانیان به این ساز جلب شده و به خوبی در جهان ترویج یافته است. حتی صدای این ساز به تازگی در موسیقی ایرانی هم شنیده می شود. نمونه های بارز آن کارهای مسعود شعاری با طبلای "درشن آنند" است و آلبوم های غزل "کیهان کلهر" با "سه تار هندی" "شجاعت حسین خان" (پسر یکی از بزرگترین استادان "سه تار هندی"، یعنی زنده یاد "ولایت خان") و طبلای "سندیپ داس".


منبع : هنر و موسیقی

مطالب مرتبط

سمفونی پیشوا

سمفونی پیشوا
هیتلر این بار به اعتبار خصلت آلمانی زبان موسیقایی «باخ»، «هندل»، «بتهوون»، «بروكنر» و «واگنر» توده مردم را برمی انگیخت. امروزه از نازی ها به واسطه آنچه بر ضدش بودند یاد می شود. در موسیقی به واسطه آهنگسازان یهودی نظیر «مندلسون»، «مالر»، «میربر» (Meyerbeer) و نیز لیبرتونویسان یهودی نظیر «اشتفان تسوایگ» (Stefan Zweig) و همچنین آوانگاردهایی همچون «شوئنبرگ»، «آلبان برگ» (Alban Berg)، «كورت وایل» (Kurt Weill) و همین طور موسیقی های مرتبط با سیاهان آمریكا مثل جاز و سوینگ (Swing). از طرف دیگر هیتلر عقیده داشت موسیقی شكلی از هنر است كه بیشترین قرابت را با روح آلمانی دارد. در مقابل ادبیات بریتانیا و نقاشان فرانسوی، به گفته یوزف گوبلز (Joseph Goebbels) آلمانی ها اولین مردمان دارای فرهنگ موسیقایی روی كره زمین هستند. هیچ كشوری به اندازه آلمان دارای این همه اركستر و تالار اپرا نیست و هیچ ملتی نمی تواند به اندازه آلمانی ها به این همه آهنگساز بزرگ خود مباهات كند، حتی ایتالیایی ها! در اواسط دهه ۱۹۳۰ میراث آهنگسازان گذشته آلمان به یكی از اركان حكومت هزار ساله «رایش» (Reich) تبدیل شده بود.هم اكنون در موزه موسیقی (Cite de la Musique) در پاریس یك شو با عنوان «رایش سوم و موسیقی» برپاست كه بر كارایی فوق العاده موسیقی به عنوان یك ابزار سیاسی تاكید می كند. علاوه بر تابلوهای نقاشی، عكس ها، پوسترها و مجسمه ها، مجموعه ای از كلیپ های صوتی و تصویری مربوط به كنسرت های مهم موسیقی در دوران حكومت نازی ارائه شده كه بازدیدكنندگان را در جو تالارهای كنسرت شش دهه پیش آلمان قرار می دهد. بازدیدكنندگان به جای مشاهده تنها پارتیتور سمفونی نهم بتهوون با توضیحات حاشیه ای «ویلهلم فورت ونگلر» (Wilhelm Furtwangler) می توانند به اجرای ضبط شده از این اثر موسیقی توسط همین رهبر كه در تاریخ ۲۲ مارس ۱۹۴۲ با اركستر فیلارمونیك برلین اجرا شده گوش فرا دهند. به همین شكل اجرای «هربرت فون كارایان» از «اورتور لئونور» (Leonore Overture) شماره ۳ توسط اركستر Concertgebouw آمستردام در سپتامبر ۱۹۴۳ یادآور دوران اشغال هلند توسط آلمانی هاست. اگرچه هیتلر در كتاب خود «نبرد من» به ستایش بروكنر نیز پرداخته بود اما به نظر می رسد اجرا و ضبط اپرای «طلای راین» (Das Rheingold) و «غروب خدایان» (Gotterdammerung) در ۱۹۳۳ نام واگنر را به عنوان آهنگساز مورد علاقه هیتلر در بوق و كرنا كرد. در اینجا سئوالی به ذهن خطور می كند كه چرا اپرای محبوب هیتلر یعنی «خوانندگان استاد نورنبرگ» (Meistersinger von Nurnberg) اثر واگنر می باید در ۱۹۵۱ [یعنی شش سال پس از مرگ هیتلر] با چنان شور و حرارتی توسط كارایان اجرا می شد؟ بدون شك هیتلر گرایشات ضدیهودی واگنر را كه در رساله «یهودیت در موسیقی» با بی پروایی بیان شده می پسندید اما شاید مهمتر اینكه اپراهای واگنر برای هیتلر ابراز مشاركت رمانتیك پیشوا در راه آلمان جاودان بوده باشد. تندیس برنزی نیم تنه واگنر كه در این شو به نمایش گذاشته شده، ساخته «آرنو بركر» (Arno Breker) مجسمه ساز دستگاه هیتلر است. هیتلر به طور مرتب در فستیوال «بایرویت» این زیارتگاه موسیقی واگنر شركت می كرد. در عكسی مشاهده می شود كه سربازان آلمانی در زیر یك پلاكارد كه این جمله بر روی آن نقش بسته در حال رژه هستند: «دیار ریشارد واگنر مقدم میهمانان پیشوا را گرامی می دارد». در عكس دیگری، بنای Festspiel hous در بایرویت به بهانه جشن پنجاهمین سالروز تولد پیشوا با سمبل های صلیب شكسته و پرتره ای از هیتلر تزئین شده است. در این مراسم پارتیتور ۸ اپرای واگنر كه همگی به امضای مصنف رسیده بودند به پیشوا تقدیم شد كه همگی در سال ۱۹۴۵ ناپدید شدند.طرفداری هیتلر از واگنر و نیز فاش شدن گرایشات ضدیهودی واگنر همواره موجب بروز یكسری جدل ها بوده است. حتی در زمانی كه موسیقی مستقل از نژاد انسانی دانسته شده ما شاهد بودیم كه مثلاً وقتی دانیل بارن بوئم (Daniel Barenboim) رهبر و [پیانیست] یهودی در سال ۲۰۰۱ اثری از واگنر را در اسرائیل رهبری كرد، یك افتضاح به پا شد! یا وقتی «پاسكال هون» (Pascal Huynh) تهیه كننده این شو، اخیراً در رادیو Judaique پاریس مصاحبه می شد، از وی خواسته شد كه از پخش تكه های موسیقی واگنر خودداری كند. اما تمركز «رایش سوم و موسیقی» تنها منحصر به «بهره برداری رژیم [نازی] از بزرگان موسیقی كلاسیك آلمان» نمی شود. از طریق پخش موسیقی، نمایش پارتیتوها و تابلوهای نقاشی نظیر پرتره «مالر» و «زملینسكی» (Zemlinsky) با قلم [آرنولد] شوئنبرگ، نوآوری های چشمگیر موسیقایی در دوره قبل از ظهور حكومت نازی نیز مورد توجه قرار گرفته شده است. اما نازی ها حتی قبل از رسیدن به قدرت در ژانویه ۱۹۳۳ از موسیقی آوانگارد انتقاد می كردند. به عنوان مثال در ۱۹۲۷ اپرای (Jonny Spielt Art) اثر «ارنست شرنك» (Erns Krenek) را به شدت كوبیده بودند. یكی از اسناد به نمایش گذاشته شده حاكی از گرایش مجدد شوئنبرگ به «یهودیت» در سال ۱۹۳۳ [بعد از ۳۵ سال از زمان گرایشش به پروتستان] است. شوئنبرگ نیز مانند آهنگسازانی نظیر «شرنك»، «زملینسكی»، «هیندمیت» (Hindemikh)، رهبران اركستر نظیر «اوتو كلمپرر» (Otoo Klemperer)، «برونو والتر» (Bruno Walter) و خواننده بزرگی همچون «ریشارد تاوبر» (Richerd Tauvber) ترجیح داد دور از وطن و همچون یك تبعیدی به سر ببرد.بدین ترتیب نمایشگاه «موسیقی منحط» (Degenerate Music) سال ۱۹۳۸ در دوسلدورف چیزی بیش از یك نمایش تشریفاتی نبود.
از میان موسیقی دانان برجسته ای كه مهاجرت نكردند می توان به «ریشارد اشتراوس»، «هانس فیتسنر» (Hans Phitzner)، كارل ارف، فورت ونگلر وكارایان اشاره كرد كه همگی تحت حزب نازی كار می كردند و از این امتیاز برخوردار بودند كه بتوانند بعد از جنگ به راحتی در حرفه خود فعالیت كنند كه تنها «فورت ونگلر» [بعد از مدتی] از حزب كنار كشید. كیفیت ارتباط «اشتراوس» با حزب متغیر بود. او كه سمت ریاست تشكیلات موسیقی رایش را برعهده داشت، در سال ۱۹۳۵ با اعتراض به تحت فشار گذاشتن «هیندمیت» مجبور به استعفا شد. با این حال او همچنان یكی از آهنگسازان مورد توجه پیشوا باقی ماند. او اثر خود با نام «Hymn» را در مراسم افتتاحیه المپیك برلین در ۱۹۳۶ رهبری كرد و این در حالی است كه تعدادی از مهم ترین اپراهای او نظیر «Arabella» و «Capriccio» برای اولین بار بین سال های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ [از تشكیل حزب تا مرگ پیشوا] اجرا شدند. برای موسیقیدانان یهودی كه از آلمان، اتریش یا كشورهای اشغالی فرار نكردند، سرنوشت سیاهی در انتظار بود. خیلی از آنها به اسارتگاه فرستاده می شدند و در آنجا یا فوراً اعدام می شدند یا موظف بودند به همراه چند نوازنده دیگر در كنار اتاق گاز موسیقی بنوازند. عكسی نشان می دهد كه یك زندانی به نام «هانس بونارویتس» (Hans Bonareuiz) در Mauthausen در حالی كه زندانی های دیگر در حال نواختن ویلون هستند به طرف محل اعدام خود اسكورت می شود. روایت دیگر اینكه از ،۱۹۴۱ نازی ها شماری از موسیقیدانان را در Theresienstadt در حومه پراگ، گردهم جمع كردند. در آنجا تعدادی اركستر، كوارتت، گروه كر و دسته اپرا تشكیل و شماری از آثار موسیقی تصنیف شد اما در سال ۱۹۴۴ بعد از این كه نازی ها یك فیلم تبلیغاتی از فعالیت های موسیقایی Theresienstadt تهیه كردند، چهار آهنگساز یعنی «ویكتور اولمان» (Victor Ullmann)، گیدون كلاین (Gidon Klein)، «پاول هاس» (Pavel Haas) و «هانس كراسا» (Hans Krasa) در آشوویتس (Auschwitz) اعدام شدند. (تكه هایی از آثار اولمان و كراسا در این شو قابل شنیدن هستند.) در ماه نوامبر موزه Cite de la Musique مجموعه كنسرت هایی در ارتباط با موضوع «رایش سوم و موسیقی» برگزار می كند كه طی آن آثاری از اشتراوس، وبرن (Webern)، برگ، شوئنبرگ، زملینسكی، وایل و واگنر اجرا می شود. اما در شرایط فوق مدرن تالار Cite به نظر می رسد حتی واگنر از نقشی كه ماشین تبلیغاتی نازی برای او در نظر گرفته بود، دور افتاده است. انتهای این شو یك تلنگر تكان دهنده از سرنوشت حزب نازی است. صدای رادیو برلین در تاریخ دوم مه ۱۹۴۵ كه «كارل هانكه» (Karl Hanke) اعلام می كند: «پیشوا مرده» خطابه طولانی هانكه با ورود موسیقی به اوج خود می رسد: سمفونی شماره ۸ اثر شوبرت یعنی همان «سمفونی ناتمام» كه برای نازی ها استعاره ای بود از پروژه ناتمام هیتلر!

وبگردی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
اولین تصاویر و جزئیات از تصادف مرگبار در جاده تهران-کرمان
اولین تصاویر و جزئیات از تصادف مرگبار در جاده تهران-کرمان - اتوبوس تهران -کرمان در کیلومتر ۴۰ آزاد راه کاشان به نطنز، ورودی بادرود براثر بی احتیاطی و احتمالا خواب آلودگی راننده پس از برخورد با پشت کامیون حامل سوخت واژگون شده و در لاین مخالف دچار آتش سوزی شد...
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال - در این فیلم درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقات هندبال بازی‌های آسیایی جاکارتا را می بینید که این بازی در نهایت منجر به پیروزی ایران و کسب مقام پنجمی کشورمان شد.
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت»
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت» - فیلم - روایت یک روحانی از هایده و ماجرای خواندن ترانه «علی ای همای رحمت» را در ویدئوی زیر ببینید.