یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

چگونه خوابی راحت داشته باشیم؟


چگونه خوابی راحت داشته باشیم؟
اختلال در خواب و کم خوابی از بزرگترین مشکلات جامعه امروزی است که این کمبود باید به نوعی جبران شود. کم خوابی و خواب آلودگی در صورت عدم درمان به موقع، مشکلات فراوانی به دنبال خواهد داشت. اکثر مردم سعی می کنند کمبود خواب خود را در روزهای آخر هفته جبران کنند.
خواب به اندازه غذا و هوا برای ادامه حیات انسان ضروری است. داشتن حداقل هشت ساعت خواب پیوسته در مدت شبانه روز، باعث ارتقا سطح کیفی زندگی می شود. اگر پس از بیدار شدن از خواب احساس شادابی و طراوت کنید، نشان دهنده آن است که خوابی کافی و راحت داشته اید.
نتیجه منفی کمبود خواب کافی و منظم، در زندگی روزمره اشخاص ظاهر می گردد. فرد خسته و بی حوصله شده و در امور روزانه از تمرکزکمتری برخوردار است. همچنین در محیط کارخلاقیت لازم و کارآرایی چندانی نخواهد داشت. بررسی ها و گزارش ها، نشان داده که نیمی از مردم دنیا از مشکل بی خوابی رنج می برند.
نوشیدن یک لیوان شیر گرم یا چای سبز قبل از خواب، باعث تسکین و آرامش سیستم های عصبی می شود و خوابی آرام را به دنبال دارد.
راههایی وجود دارد که به بهبود بی خوابی و داشتن خوابی راحت کمک می کند. در قدم اول، چند ساعت قبل ازخواب از نوشیدن مایعات حاوی کافئین، قهوه، چای سیاه، شکلات و نوشیدنی های الکلی و کولا که دارای کافیئن و مواد تحریک کننده هستند بپرهیزید. به هنگام خواب از پرخوری و نوشیدن مایعات اجتناب کنید، یکی از دلایل بی خوابی و دیر به خواب رفتن، سنگینی معده و سوزش آن پس از خوردن غذای سنگین قبل از خواب است. در عوض غذای سبک حاوی پروتئین پائین و کربوهیدرات بالا مصرف کنید.
تحقیقات نشان داده غذاهایی مانند تخم مرغ، پنیر محلی و بوقلمون به خاطر داشتن آمینو اسیدی به نام L-tryptophan که آرامش بخش و معطر می باشد، کمک می کند تا خوابی راحت و آرام در طول شب داشته باشید. نوشیدن یک لیوان شیر گرم یا چای سبز قبل از خواب، باعث تسکین و آرامش سیستم های عصبی می شود و خوابی آرام را به دنبال دارد.
فعال بودن در طول روزو ورزش منظم، البته ورزش کردن نزدیک زمان خواب توصیه نمی شود، به داشتن خوابی راحت کمک می کند. ماساژ دادن بدن قبل از خواب باعث آرامش بیشتر می شود، همچنین دوش آب گرم نیز بسیار موثر است.
سعی کنید برنامه زمان بندی شده ای برای بیداری و خواب خود تنظیم کنید. یعنی زمان خوابیدن و بیدار شدن شما با روزهای دیگر یکسان باشد، حتی در روزهای تعطیل. اگر شما بعد از سی دقیقه نتوانستید بخوابید از رختخواب بلند شده و در نور کم اتاق به کاری مشغول شوید تا خوابتان بگیرد. ممکن است در طول شب از خواب بیدار شوید، سعی کنید از نگاه کردن به ساعت بپرهیزید زیرا این کار باعث تشویش و اضطراب شما خواهد شد.
اتاق خواب را خنک نگه دارید، درجه حرارت ۲۰ تا ۲۲ درجه وضعیت مناسبی برای خواب ایجاد می کند. اگر در محیطی هستید که سر و صدا زیاد است و باعث به هم ریختن آرامش شما می شود، داخل گوشهایتان را با فوم های طبی پر کنید. از اتاق خواب فقط به عنوان محلی برای آسایش و استراحت استفاده کنید و از کار کردن، مطالعه کردن، غذا خوردن و تماشای تلویزیون درآن محیط بپرهیزید.
راهی پیدا کنید که استرس کارهای روزانه را کاهش دهد، بسیاری از تکنیک های تمدد اعصاب مانند گوش کردن به موسیقی های ملایم، پوشیدن لباس نرم و راحت، Meditation، استفاده از کلاه شب، فکر نکردن به کارهای پر استرس و تنش روزگذشته و آینده، برای داشتن خوابی راحت و کافی بسیار مناسب است.
اگر دچار مرض بیخوابی هستید، سعی کنید در طول روز نخوابید تا دروقت خواب احساس خستگی بیشتری کرده و خیلی سریع به خواب روید.از همسر خود بخواهید به حالت خواب شما دقیق شود، مانند خروپف کردن، حرکات پاها و قطع و وصل شدن تنفس به هنگام خواب. زیرا اگر مشکل شما جدی باشد بسیار مهم است که با یک پزشک مشورت نمائید.

آزیتا مقصودی