جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چراغ ها را خاموش کنید


چراغ ها را خاموش کنید
میگرن بیماری نسبتاً شایعی است كه مقام دوم را در میان علل سردرد در میان افراد ۴۵-۲۵ ساله دارد. میگرن بیماری سیستم عصبی است و از همان دوران كودكی و با تغییر و تحولات زیستی آغاز می شود. پس از ۴۵ سالگی، از تعداد موارد و شدت حملات آن كاسته می شود.دو نوع میگرن وجود دارد؛ میگرن همراه با اورا (۱۵درصد) و میگرن بدون اورا (۸۵ درصد). اورا، در واقع مانند هشداری است كه غالباً پیش از شروع سردرد پیش می آید. در تعداد كمی از بیماران، محل اصلی گرفتاری، بخش تحتانی مغز (ساقه مغزی) است. غالباً، میگرن و سردردهای عصبی با یكدیگر اشتباه می شوند.
●علائم
علائم پیش از شروع سردرد (۴۸-۲۴ ساعت قبل) عبارتند از: نوسانات خلقی (احساس افسردگی یا شادمانی غیرعادی)، احساس ضعف و رخوت، تجمع مایعات در بافت های بدن، خوردن بیش از اندازه برخی از غذاها.اورا یا نشانه های هشدار (۲-۱ ساعت پیش از شروع سردرد):
۱ - مشاهده جرقه های نور در یك چشم.
۲ - مشاهده چیزهایی كه وجود خارجی ندارند (توهمات دیداری).
۳ - ممكن است یك طرف بدن و صورت بی حس شده، یا بیمار احساس سوزن سوزن كند.
۴ - درك تصاویر، مزه ها یا بوهای غیرواقعی.
۵ - دوبینی، عدم تعادل، سرگیجه و وزوز گوش ها.
علائم اورا ظرف یك ساعت برطرف می شوند، اوراهای دیگری نیز وجود دارند.
●علائم در زمان شروع سردرد میگرنی
۱ - احساس درد شدید در یك طرف سر (در یك سوم بیماران، این احساس درد دو طرفه است).
۲ - حساسیت به نور
۳ - احساس درد در پوست سر و صورت بر اثر تماس
۴ - حساسیت به صدا و بو
۵ - تهوع و استفراغ
۶ - تورم و درد، عمدتاً در صورت
۷ - درد می تواند بیمار را به كلی از پا درآورد و ۴ تا ۷۲ ساعت به درازا می كشد.
●علل
به احتمال زیاد تركیبی از موارد زیر:
۱ - اشكال در عروق خونی و جریان خون در لایه سطحی مغز(قشر مخ). عروق خونی در قشر مغز كورتكس تنگ شده و سپس گشاد می شوند و همین موجبی است برای درد.
۲ - عوامل عمومی: چنین به نظر می رسد كه بیماری در میان بعضی از خانواده ها شایعتر است.
۳ - اختلالات پلاكتی: پلاكت ها قطعات سلولی در خون هستند كه به توقف خونریزی در پی آسیب كمك می كنند.
۴ - غلظت های غیرطبیعی خونی واسطه های شیمیایی چون سروتونین، انكفالین ها (ضددردهای طبیعی بدن) و كاتكولامین ها: برخی از انواع میگرن در اثر تغییرات سطح هورمون های زنانگی (منظور استروژن و پروژسترون) در طول دوران قاعدگی، یائسگی، یا هنگام استفاده از قرص های ضدبارداری به وجود می آیند.
چگونگی تشخیص بیماری
تا این لحظه، هیچ آزمونی برای تشخیص بیماری وجود ندارد. سوابق مشكلات پزشكی، خانوادگی، مصرف داروها، عادات شخصی و علائم بسیار مهم هستند. معاینات پزشكی و آزمایشات دیگر می توانند احتمال بیماری های دیگر را رد كنند. برای رد كردن احتمال سایر بیماری ها، از تصاویر رادیولوژی و ام.آر.آی كمك گرفته می شود.
●عوامل خطر
سابقه خانوادگی حملات میگرنی، مصرف زیاد و طولانی مسكن ها، زنها بیشتر از مردها در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
عواملی كه می توانند حمله را شروع كنند:
۱ - غذاها، مشروبات الكلی، آبجو، ید، پنیرهای تخمیرشده، برخی از افزودنی های غذایی و گوشت های فرآوری شده. (قهوه نقشی ندارد.)
۲ - دوره قاعدگی زنان احتمالاً از جمله عوامل آغازكننده بیماری است.
۳ - تغییرات آب و هوایی
۴ - نور آفتاب
۵ - نور چراغ های فلورسنت
۶ - عطرها و مواد شیمیایی دیگر
●درمان
۱ - نور كم، محیط آرام و خواب، ممكن است به آرام شدن درد كمك كنند.
۲ - پرهیز از عوامل شروع كننده
●داروها
۱ - داروهایی كه از تعداد حملات می كاهند و اغلب به صورت خوراكی و به طور روزانه مصرف می شوند، از جمله: پروپرانولول، وراپامیل، دیوالپروكس، متیسرژید و برخی از داروهای ضدافسردگی جدید.
۲ - داروهایی كه برای برطرف كردن حمله حاد سردرد به كار می روند از جمله سوماتریپتان، دی هیدرو اروگوتامین، بوپروفانول، تارتارات ارگوتامین كه می توانند به صورت تزریقی، خوراكی، مقعدی یا اسپری بینی مورد استفاده قرار گیرند.
۳ - در موارد شدید بیماری كه به سادگی برطرف نمی شوند، بیمار در بیمارستان بستری و از داروهای ضد تهوع و استفراغ و مسكن های قوی مانند مپریدین استفاده می شود.
۴ - تجویز مسكن هایی چون ترامادول با یا بدون كدئین، اوكسی كدون و ایبوپروفن نیز برای تسكین سردرد توصیه شده است؛ البته برخی از این داروها اعتیادآورند و باید با احتیاط مصرف شوند.
●تشخیص
اگر به این بیماری مشكوك هستید، درباره تمام گزینه هایی كه در اختیار دارید با پزشك تان صحبت و مشورت كنید. اگر لازم بود، می توانید به پزشك متخصص سردرد نیز مراجعه كنید. بیماری های مشابه این بیماری ها ممكن است علائم مشابهی داشته باشند:
۱ - سردرد عصبی
۲ - سردردهای خوشه ای
۳ - سكته های مغزی
۴ - تومورها و آبسه های مغزی
منبع:ecure.com
●داروهای جدید ضد میگرن
-۱ تریپتان ها: تریپتان ها قوی ترین داروهای در دسترس برای متوقف كردن حملات میگرن هستند كه چند سالی است به بازار آمده اند.
-۲ داروهای پیشگیری كننده: داروی دیوالپروكس كه در اصل برای اختلالات تشنجی ساخته شده، اكنون برای پیشگیری از میگرن هم مورد تأیید قرار گرفته است.
۳ - مخلوط آسپیرین، استامینوفن و كافئین با نام های تجاری مختلف به طور خاص برای درمان میگرن در بازار دارویی موجود است و برای تسكین حمله میگرن موثر است.
۴ - داروی بوتورفانول به صورت اسپری بینی برای تسكین درد در بیمارانی كه به سایر داروها جواب نمی دهند، مورد استفاده است. این دارو به علت ایجاد خوا ب آلودگی و وابستگی دارویی باید با احتیاط مصرف شود.
ترجمه: عبدالوهاب فخریاسری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید