شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ / Saturday, 20 January, 2018

بازگشت پروفسور


بازگشت پروفسور
ایتالیایی ها از او به عنوان «پروفسور» یاد می كنند و از تیپ فكورانه او خوششان می آید و طرفدارانش مجذوب تخصص و شایستگی های او هستند. رومانو پرودی روش برخورد و ارتباط با مردم را می داند و با وجود رتبه بالای آكادمیك اهل لاف زنی و خودستایی نیست. شاید به همین دلیل بود كه این استاد اقتصاد در سال ۱۹۹۶ با اتوبوس از این حوزه انتخاباتی به آن حوزه در رفت و آمد بود. این سیاستمدار ۶۶ ساله، چپ گرایی میانه رو به شمار می آید و خواهان بازگشت به ارزش های قانون اساسی ایتالیا همچون آزادی مذهب و توجه به رفاه عمومی است.
رومانو پرودی عضو خانواده و فامیلی پرجمعیت است. او كه زاده ۹ آگوست ۱۹۳۹ است، هشتمین فرزند از نه فرزند آن آقای مهندس و خانم معلمی است كه در «اسكاندیانو» زندگی می كردند یعنی همان منطقه به اصطلاح «سرخ» كه زمانی توسط كمونیستی به نام «اسیلیا روماگنا» اداره می شد. پرودی در سال ۱۹۶۹ با خانم «فلاویا پرودی فرانتزونی» (كه از جمله هم دانشگاهی هایش بود) ازدواج كرد و حاصل این ازدواج دو پسر است. به گفته پرودی: «دوست دارم در میان جمعیت باشم، تعداد افراد خانواده من در حال حاضر پنجاه و پنج نفر است.»
پرودی پس از پایان دبیرستان در رشته حقوق دانشگاه میلان نام نویسی كرد و در سال ۱۹۶۱ به عنوان دانشجوی نمونه فارغ التحصیل شد. پس از آن به انگلستان رفت و در مدرسه عالی معروف اقتصاد لندن به تحصیل در این رشته پرداخت. از سال ۱۹۶۳ به عنوان دستیار با بسیاری از دانشمندان بزرگ اقتصاد همكاری كرد و از سال ۱۹۶۶ به عنوان استادیار مشغول به كار شد. از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۹ نیز به عنوان استاد اقتصاد و سیاست های صنعتی در دانشگاه بولونیا تدریس می كرد. پرودی در اواخر دهه هفتاد و در دولت «آندرئوتی» اولین تجارب سیاسی خود به عنوان وزیر مستقل صنایع را به دست آورد. در سال ۱۹۹۶ و به همراه متحدین چپ گرای میانه رواش در كسوت «ائتلاف شاخه زیتون» به نخست وزیری ایتالیا رسید و اولین سیاستمدار پس از جنگ در ایتالیا بود كه دولت خود را با نیروهای چپ تشكیل داد. پرودی در دوران دو ساله و نیمه نخست وزیری اش با اعمال سیاست های صرفه جویی شدید، ایتالیا را آماده پذیرش پول واحد اروپایی كرد. اما در سال ۱۹۹۸ كمونیست های متحد وی و طرفدارانش از او روی برگرداندند و بدین ترتیب موجبات سقوط دولتش فراهم آمد. اما متحدین چپ پرودی پس از وی نتوانستند بر بحران های بی شمار ایتالیا فائق آیند و پس از چندبار ترمیم كابینه، سرانجام در انتخابات پارلمانی ،۲۰۰۱ زمام امور را به ائتلاف راست میانه به رهبری برلوسكونی سپردند.
پرودی در سال ۱۹۹۹ یكی از بزرگترین رخدادهای سیاسی زندگی اش را تجربه كرد و این مسئله پس از به بن بست رسیدن كمیسیون اروپایی اتفاق افتاد. ریشه و علت این بن بست، ناكامی و شكست سیاسی این كمیسیون در مبارزه با پارتی بازی و فساد بود. در این وضعیت پرودی درصدد برآمد تا در كسوت رئیس به شدت اصلاح طلب كمیسیون اروپایی وارد این عرصه شده و بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ همه تلاش خود را در این پست برای احیای دوباره نهادهای اتحادیه اروپایی به كار گرفت. اما بعید به نظر می رسید كه این سیاستمدار ایتالیایی قادر به برآورده كردن انتظارات اروپا آن هم در مقابل افكار عمومی بین المللی در بروكسل باشد. پرودی قبل از عزیمت به بروكسل در میان مردم ایتالیا به «قدرتمند رئوف» مشهور شده بود. با این همه پیشاپیش مشخص بود كه وی توانایی نمایندگی و انتقال ایده اروپایی به مردم كشورهای مختلف این قاره را ندارد.
پرودی در سال ۲۰۰۲ با احمقانه خواندن «پیمان ثبات اروپا» و درخواست تفسیری منعطف تر از این پیمان، موجبات نارضایتی عمومی اتحادیه اروپایی و همین طور فشار پنهان برای كناره گیری از پست خود شد. پرودی در واقع با این سخنان اعتبار و كارآمدی نهادی از اتحادیه اروپایی را زیر سئوال برد كه خود ریاست آن را بر عهده داشت. علاوه بر آن درهم ریختگی مالی كمیسیون اروپایی در سال ۲۰۰۳ نیز موجب افول ستاره بخت این سیاستمدار ایتالیایی گردید.اما از جمله مهمترین رخدادهای دوران ریاست پرودی بر كمیسیون اروپایی را می توان گسترش به شرق اتحادیه اروپایی و مسئله قانون اساسی اروپا عنوان كرد. پذیرش ۱۰ عضو جدید در اتحادیه اروپایی در اول ماه مه ۲۰۰۴پس از مدت ها بحث و جدل، شاید تنها موفقیت بزرگی است كه در كارنامه این سیاستمدار ثبت شده است. اما مسئله قانون اساسی اروپا كاملاً وضعیت دیگری دارد: در ۲۹ اكتبر ۲۰۰۴ سران كشورهای عضو اتحادیه اروپایی در شهر رم گرد آمدند و امضای خود را زیر متن این قانون ثبت كردند اما همه پرسی در دو كشور مهم این اتحادیه یعنی فرانسه و هلند نتیجه ای كاملاً متفاوت داشت و بدین صورت دو ملت بزرگ اروپایی به قانون اساسی واحد رای منفی دادند و به نوعی این پروژه با شكست مواجه شد.به هر صورت شورای اروپا رای به تمدید ریاست پرودی بر كمیسیون اروپایی نداد و این مسئله بیش از هر چیز به علت انتشار مانیفست «اروپا، رویا و داوری ها» توسط پرودی بود ، مانیفستی كه انتقادهای زیادی را متوجه وی كرد. به عقیده بسیاری از كارشناسان، این مانیفست بیش از آنكه به مسئله اروپا بپردازد، حاوی راه حل هایی برای بهبود سیاست های داخلی اروپا به شمار می آمد. پس از آن پرودی متهم شد كه از امكاناتش به عنوان رئیس كمیسیون اروپایی در جهت به قدرت رسیدن و منافعش در ایتالیا سوء استفاده كرده است. كوتاه زمانی پیش از وداع پرودی با كمیسیون اروپایی روزنامه آلمانی «فرانكفورتر آلگماینه» نوشت: «پرودی با وجود همه پایداری ها و استقامتی كه در برابر دشمنی ها و عداوت ها از خود نشان داد اما در عین حال تصویر مردی تك رو و كسی كه قوه درك بالایی ندارد، از خود بر جای گذاشت.»
اما این پایان كار پرودی نبود زیرا وی با عزمی جزم بار دیگر به عنوان رقیب اصلی برلوسكونی وارد عرصه انتخابات شد و به جای صحنه سازی ها و نمایش های رقیب، بر واقعیات موجود و ارائه تفسیرهای واقع بینانه تكیه كرد. پرودی ادعا می كند كه پیشرفت دوباره ایتالیا مسئله اصلی است و از همین رو سیاست های اقتصادی در راس كارهایش قرار دارد. پرودی در دوران انتخابات بیش از هر چیز سعی كرد تا توانایی های اقتصادی اش در دوران نخست وزیری را به مردم ایتالیا یادآوری كند و البته موفق هم شد. از نظر پرودی باید پیش از هر كار دیگر با معضل ركود اقتصادی و كسر بودجه مبارزه شود تا اعتبار ایتالیا بیش از این در میان كشورهای اتحادیه اروپایی خدشه دار نگردد. پرودی این اتهام را متوجه دولت برلوسكونی می داند كه در سال های گذشته فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمند تر شده اند. پرودی وعده داده است تا اقتصاد ضعیف جنوب ایتالیا را توسعه و رونق بخشیده و به وضعیت آن منطقه به صورتی اساسی رسیدگی كند. شاید علت اینكه مردم ایتالیا از پرودی به عنوان استادی مرموز یاد می كنند، بیش از هر چیز به خاطر آثار و مقالات منتشر شده اش در عرصه اقتصاد ملی و سیاست های صنعتی باشد. پرودی بر خلاف برلوسكونی هرگز ناتوانی هایش در رهبری كشور را تبدیل به یك جنجال نمی كند زیرا به اعتبار و فسادناپذیری خود بیش از هر چیز اهمیت می دهد.
منبع: دویچه وله
ترجمه:محمد علی فیروزآبادی


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

شهید آیت‌الله سید محمد‌رضا سعیدی


شهید آیت‌الله سید محمد‌رضا سعیدی
شهید آیت‌الله سید محمد‌رضا سعیدی پس از پایان دوره سطح عازم قم گردید و در درس آیت‌‌الله بروجردی و امام خمینی حاضر شد.مراتب فضل و دانش و شخصیت امام،سعیدی را شیفته و مجذوب خود ساخت كه این شیفتگی روز به روز بیشتر می‌شد تا جایی كه جزو افاضل شاگردان امام و رابط میان طلاب و ایشان گردید.امام نیز به دلیل فضل و كمال و عواطف وی،علاقه خاصی نسبت به سعیدی داشت.نامه‌‌ای كه امام از تبعیدگاه عراق به وی نوشته مؤید همین مطلب است:«من از افرادی مثل شما آنقدر خوشم می‌آید كه شاید نتوانم عواطف درونی را آنطور كه هست ابراز كنم. من قادر نیستم عواطف امثال شما را جواب بدهم، لكن خداوند متعال، قادر است.»
سید محمد‌رضا سعیدی از روحانیون مبارز و انقلابی ایران در قرن چهاردهم هجری فرزند سید احمد در ۱۳۰۸ در نوغان خراسان به دنیا آمد. دروس ابتدایی را نزد پدرش خواند و مقدمات و سطح را در مشهد مقدس از استادان نام‌آور آنجا از جمله ادیب نیشابوری، شیخ هاشم و شیخ مجتبی قزوینی فراگرفت.
پس از پایان دوره سطح عازم قم گردید و در درس آیت‌‌الله بروجردی و امام خمینی حاضر شد. مراتب فضل و دانش و ابهت و شخصیت ویژه امام، سعیدی را شیفته و مجذوب خود ساخت كه این شیفتگی روز به روز بیشتر می‌شد تا جایی كه جزو افاضل شاگردان امام و رابط میان طلاب و ایشان گردید. امام نیز به دلیل فضل و كمال و عواطف وی، علاقه خاصی نسبت به سعیدی داشت. نامه‌‌ای كه امام از تبعیدگاه عراق به وی نوشته، مؤید همین مطلب است: «من از افرادی مثل شما آنقدر خوشم می‌آید كه شاید نتوانم عواطف درونی را آنطور كه هست ابراز كنم. من قادر نیستم عواطف امثال شما را جواب بدهم، لكن خداوند متعال، قادر است.»
سعیدی، عالمی دردآشنا و شجاع بود و در انتقاد از رژیم وابسته و دیكتاتور شاه پروایی نداشت. از همین رو پیش از نهضت امام در ۱۳۴۱ در آبادان دستگیر گردید كه پس از چند روز آزاد شد.
او در جریان غائلهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی در پخش و توزیع اعلامیه‌های امام، فعالیت زیادی نمود.در عاشورای ۱۳۴۲ كه امام سخنرانی معروف خود را ایراد كرد و به دستگیری وی و قیام مردم تهران، قم، شیراز و... انجامید و واقعه ۱۵ خرداد روی داد، سعیدی برای تبلیغ در كویت به سر می‌برد و در آنجا بود كه از آن واقعهٔ ناگوار اطلاع یافت. وی بلافاصله پس از مشورت با دیگر دوستان روحانی خود نامه‌هایی به مراجع تقلید عراق نوشت و از آنها خواست تا اقدامات لازمی در آن باره انجام دهند. او نیز در حسینیهٔ خودش به انتقاد شدید از رژیم شاه پرداخت و شیعیان كویت را از ماجرا آگاه ساخت، اما چون دستگیری خود را توسط رژیم شاه قطعی می‌دانست، پس از پایان ماه صفر همچنان در كویت ماند و بعد از گذشت بیش از یك سال و آزادی امام، به قم بازگشت و به دیدار امام شتافت و بار دیگر بدون هیچ گونه ترس و واهمه به افشاگری و انتقاد علیه رژیم شاه پرداخت.
پس از دستگیری مجدد امام در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ كه به تبعید ایشان به تركیه انجامید، سعیدی به همراه سی و یك تن دیگر از مدرسان و فضلای حوزهٔ علمیه قم راجع به وظیفهٔ وعاظ در ماه مبارك رمضان آن سال از آیت‌الله میلانی و آیت‌الله مرعشی نجفی استفتا كرد. پاسخ قاطع آن دو مرجع، ساواك را ناگزیر به دستیگری بسیاری از وعاظ و روحانیون، از جمله سعیدی، پس از پایان ماه رمضان نمود.
بعد از آنكه رژیم شاه تبعید گاه امام را از بورسا (در تركیه) به نجف تغییر داد، سعیدی به همراه ده‌ها تن دیگر از فضلای حوزهٔ علمیه قم در آبان ۱۳۴۴ طی نامه سرگشاده‌ای به امیرعباس هویدا هشدار دادند كه «شما خیال نكنید با انتقال حضرت آیت‌الله العظمی خمینی از تركیه به عراق، می‌شود احساسات افروخته این ملت را خاموش كنید.» آنان در پایان ضمن محكوم كردن رژیم، خواستار بازگشت امام خمینی به قم شدند.
سعیدی برای معرفی هرچه بیشتر امام به فضلا و مدرسان حوزهٔ نجف، مخفیانه و با مخاطرات فراوان، خود را به نجف رساند و با امام دیدار كرد و سپس در یكی از مدارس آنجا به بیان شخصیت علمی و سیاسی امام پرداخت. پس از بازگشت به كشور، وی آرام ننشست و در هنگام دیدار با مراجع قم، از آنان مصرانه خواست تا برای بازگشت امام بكوشند. وقتی كه تلاش‌های خود را بی‌ثمر دید ناگزیر به دعوت گروهی از مردم تهران در ۱۳۴۵ به این شهر مراجعت كرد و در مسجد امام موسی‌بن جعفر(ع) در محله غیاثی تهران به اقامه جماعت پرداخت و در همانجا نیز تدریس می‌‌كرد. او توانست گروهی از مردان و زنان علاقمند را جذب نموده و آنان را با افكار و آرمان‌های امام آشنا سازد. وی همچنین امر به معروف و نهی از منكر را به صحنهٔ جامعه كشاند و بدین منظور «انجمن اسلامی ناصحین» را تأسیس كرد. اخلاق حسنه و روش خاص او در اجرای امر به معروف و نهی از منكر، سبب شد تا محله غیاثی در طول چهار سال اقامت او به عنوان یكی از محلات امن تهران درآید.
سعیدی بر فراز منبر آشكارا سیاست‌های استعمارگرانهٔ امریكا و صهیونیسم را به باد انتقاد می‌گرفت و نام امام را ـ كه ممنوع بود ـ بر زبان می‌راند. شهامت اخلاقی وسیاسی او، هم برای رژیم و هم برای مردم روشن بود و از همین رو خیل عظیمی از مردم به ویژه جوانان انقلابی برای شنیدن سخنرانی‌های او اجتماع می‌كردند و مسجدش از كانون‌های مهم سیاسی و خبر ساز بود. به استناد یكی از اسناد ساواك وی در یكی از سخنرانی‌های خود اظهار داشت: «ما باید برای مبارزه كردن تشكیلات داشته باشیم تا بتوانیم در مقابل دشمن مقاومت كنیم و با دولتی كه علماء را زندانی و تبعید می‌كند مبارزه نماییم. من راهی را می‌روم كه امام حسین و رهبر عالیقدر دین ما آیت‌الله خمینی رفت و تا پای جان ایستادگی كرد. من حرف خود را می‌گویم و مبارزه را ناتمام نمی‌گذارم.»
سعیدی برای دومین بار در بهار ۱۳۴۶ مخفیانه وارد عراق شد و به دیدار امام شتافت و به یكی از آرزوهای خود نایل شد و با ایشان به رایزنی پرداخت و سپس به طور مخفیانه به ایران بازگشت و به شناسایی و سازماندهی نیروهای انقلابی دست زد و آنان را برای كارهای تشكیلاتی زیرزمینی آماده ساخت. اما جزییات فعالیت‌های او از چشم ساواك پنهان نبود و سعیدی نیز در سخنانش به دیدار و ملاقات خود با امام اشاره نمود.
مسجد او پایگاه انقلابیون مذهبی بود كه اعلامیه‌ها و نوارهای سخنان امام و از جمله كتاب حكومت اسلامی یا ولایت فقیه امام را كه مخفیانه وارد كشور شده بود به طور مخفی تكثیر و توزیع می‌كردند و خود نیز به تدریس كتاب ولایت فقیه برای طلاب مسجد خود پرداخت.
ساواك برای به انزوا كشاندن سعیدی، طلاب و كسبه محل را احضار و تهدید نمود و توسط ایادی خود، مجالس او را بر هم می‌زد كه این عوامل سبب خالی شدن تدریجی مسجد گردید و سعیدی ناچار به ترك تهران شد و شرایط پیش آمده را در نامه‌ای برای امام شرح داد. امام در پاسخ نامه وی ضمن تأیید وخامت اوضاع، او را نسبت به توجهات غیبی و وظیفهٔ شرعی خویش آگاه ساخت. او بار دیگر در اطراف تهران به فعالیت‌های تبلیغاتی و سیاسی پرداخت و نشریه‌ای حاوی استفتائات امام منتشر كرد كه در مقدمه آن به زبان عربی از امام تجلیل شده بود و نسخه‌از آن را برای امام فرستاد. امام پس از وصول آن نشریه، انتشار آن را به آن كیفیت صلاح ندانست و از او خواست تا از عبارات تجلیل‌آمیز از وی «غمض عین» نماید. و در نامه‌‌ای دیگر، او را از ورود به درگیری‌های ساختگی به طور ناخودآگاه بر حذر فرمود و حفظ حیثیت او را برای انجام خدمات بیشتر به اسلام و مسلمین برتر دانست.
در اواخر اردیبهشت ۱۳۴۹، گروهی از سرمایه‌داران بزرگ صهیونیست امریكا برای مذاكره پیرامون سرمایه‌گذاری در ایران وارد تهران شدند و با نخست‌وزیر و دولتمردان ایرانی، به گفتگو پرداختند. وی در نامه‌هایی به علمای بزرگ كشور، آنان را نسبت به عواقب شوم حضور امریكائیان هشدار داد و نوشت: «... به حق و حقیقت سوگند كه این اقدام جدید آن چنان مصیبت بزرگ و خطرناكی است كه مسائل مهمی از قبیل امتیاز تنباكو، كاپیتولاسیون و سایر حوادث كه برای هر یك از آنها، جامعه روحانیت پیشقدم در اعتراض و مبارزه بوده و قربانیانی داده است، در قبال آن كم اهمیت و كوچك است.» وی سپس وظایف علما را در آن امر خطیر یادرآور شد: «چقدر جای تعجب است كه شما پیشوایان دینی در مقابل این خطر بزرگ، سكوت اختیار كرده و برای جلوگیری از آن، اقدامی نمی‌كنید؟... راستی چرا شما مهر سكوت بر لب زده‌اید و در این باره چیزی نمی‌گویید؟ خود می‌دانید كه موضوع سرمایه‌گذاری صهیونیست‌های امریكایی در ایران، از تأسیس سینما در قم (كه برای جلوگیری از آن چه سر و صدایی به راه انداختید) برای اسلام و مسلمین، خطرناكتر است.»
به دستور رژیم، مأموران امنیتی، سعیدی را در ۱۱ خرداد ۱۳۴۹ پس از اتمام نماز ظهر در منزل مسكونیش دستگیر كرده و به زندان قزل قلعه تهران منتقل نمودند و تحت شكنجه‌های شدید قرار دادند و پس از گذشت نه روز در ۲۰ خرداد ۱۳۴۹، وی را در زندان به شهادت رساندند. پیكر پاك سعیدی را به قم منتقل كردند. مراسم تشییع جنازه او در قم به تظاهرات سیاسی علیه رژیم شاه تبدیل شد و در میان اندوه و ماتم تشییع كنندگان در وادی‌السلام آن شهر به خاك سپرده شد.
به مناسبت شهادت او مجالس ختم متعددی توسط یاران امام خمینی در نجف اشرف برگزار گردید كه به مدت چهل شب ادامه داشت و امام مخارج آن را به عهده گرفت و خود نیز در همه آن مجالس شركت كرد و پیامی نیز به همان مناسبت انتشار دارد. در بخشی از این پیام آمده بود: «... این تنها مرحوم سعیدی نیست كه با این وصف اسف‌انگیز در گوشه زندان از پای در می‌آید، بلكه چه بسا افراد مظلوم و بی‌گناه به جرم حقگویی در سیاه‌چال‌های زندان مورد ضرب و شتم و شكنجه‌های وحشیانه و رفتار غیر انسانی قرار می‌گیرند... من قتل فجیع این سید بزرگوار و فداكار را كه برای حفظ مصالح مسلمین و خدمت به اسلام، جان خود را از دست داد به ملت اسلام عموماً و خصوصاً به ملت ایران تعزیت می‌دهم و از خداوند متعال، رفع شر دستگاه جبار و عمال كثیف استعمار را مسئله می‌نمایم.»

وبگردی
سرگیجه پلاسکو
سرگیجه پلاسکو - وام ٣٠٠‌میلیون تومانی تبدیل به رویای آنها شده؛ داغ پلاسکو برای کسبه هنوز تازه است. وامی که بعد از سوختن پلاسکو در بوق و کرنا کردند، امروز فقط به یکی از ساکنان پلاسکو داده شده و سهم دیگر کسبه انتظار است.
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند - یکی از موارد پیش‌آمده در این اعتراضات آتش‌زدن پرچم کشور بود که واکنش و تاسف بسیاری را برانگیخت؛ به طوری که مقام رهبری نیز به آن اشاره کردند. در آخرین واکنش‌ها...
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه - خبر «قرآن مطلا» در روزهای اخیر احساسات بسیاری را جریحه­ دار کرده است. اگربه جامعه و واقعیت ­های آن سری بزنیم چه می توانیم بگوییم؟ گیریم که قران مطلا کار درستی است. آیا با توجه به وجود فقط 100 خانوادۀ زیر فقر در جامعه، باز هم باید برخلاف سیره رسول خدا و امیرمومنان(علیهما السلام) آنان را نادیده گرفت و به کاری ازین دست پرداخت؟ در آن صورت، آیا قرآن مطلا با سیره و سنت رسول...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها