جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

من، ”الساندرو کاستاکورتا“ هستم


من، ”الساندرو کاستاکورتا“ هستم
او هنوز یکی از مؤثرترین بازیکنان میلان محسوب می‌شود. صحبت از کاستاکورتا یا همان ”بیلی“ محبوب هواداران قرمز و مشکی‌ها است. او از کاپیتان مالدینی بزرگ‌تر بوده اما یک‌سال بعد از او لباس میلان را به تن کرد.
بیلی در این گفت‌وگوی خاص راجع به زندگی خود گفت، فراز و فرودهایش را یادآور شد، زندگی شخصی خود را تشریح کرد و به چند نکته جالب توجه اشاره نمود.
● اخیراً گالیانی اظهار داشته: ”در گذشته می‌گفتم کاستاکورتا یک باره‌سی دیگر خواهد بود. در آن مقطع هیچ‌کس حرف مرا قبول نداشت اما هم‌اکنون صحت گفته‌هایم تأیید شده است.“ در این‌باره چه نظری دارید؟
گالیانی انسانی منطقی و مدیری نمونه است. اصلاً نمی‌خواهم خود را با اسطوره‌ای چون باره‌سی مقایسه کنم. من، ”الساندرو کاستاکورتا“ هستم. با تمام خوبی‌ها و بدی‌ها. اگر باشگاه میلان پس از این‌همه سال بازی به من نگاه ویژه‌ای داشته باشد، خشنود خواهم شد.
● در ۴۰ سالگی چه آینده‌ای در پیش‌رو داری؟
هر کس در این سن به فکر بازنشستگی می‌افتاد. من نیز این‌گونه می‌اندیشم. ۲ دهه زندگی با باشگاهی که عاشق پیراهنش هستی مستلزم دارا بودن فاکتورهای بسیاری است. در میلان فشار و استرس در بالاترین حد وجود دارد که البته در هر باشگاه بزرگ دیگری نیز به‌چشم می‌خورد. شما باید یاد بگیرید چگونه با این مسائل کنار بیائید.
● آیا قصد داری پس از پایان دوران فوتبال به مانند ستارگان سابق یک پست مدیریتی را برعهده بگیری؟
هنوز دوران بازی من تمام نشده است! در این‌باره تصمیم مشخصی نگرفته‌ام با این‌حال باید بگویم اگر در کنار باشگاه باقی بمانم خوشحال خواهم شد. باشگاه میلان یک جو صمیمی و دوستانه دارد که دل کندن از آن بسیار مشکل است. امیدوارم مجبور نشوم فقط هفته‌ای یک‌بار برای تماشای بازی میلان به جایگاه ویژه سن‌سیرو بروم.
● دوران ابتدائی حضور در میلان را به یاد می‌آورید؟
بله، آن‌زمان باشگاه در حال بازسازی خود بود. این پروسه با ورود شخصی به نام برلوسکونی روند سریع‌تری به‌خود گرفت. تیمی بزرگ با بازیکنان استثنائی داشتیم. در آن جو دوستانه، درس‌های زیادی از بازیکنان بزرگ تیم آموختم. آن هنگام علاقه داشتم به هر ترتیب ممکن تنها برای میلان بازی کنم اما آریگو ساچی به من گفت که یک حرفه‌ای اول به سلامت خود می‌اندیشد و سپس راهی میدان می‌شود. با این جمله زندگی ورزشی من دگرگون شد.
● و در خارج از زمین فوتبال، ازدواج به‌طور کلی شخصیت اجتماعی شما را زیر رو رو کرد...
بله، من و همسرم محیط آرامی برای بچه‌هایمان ساخته‌ایم. گاهی اوقات برای پیشرفت احتیاج به شخصی دارید که به شما کمک کند و در مورد من این شخص، همسرم بود. ما غالباً، اوقات فراغت خود را در کنار ”آمبروسینی“ می‌گذرانیم. ماسیمو یک دوست خوب و قدرشناس است.
● به‌نظر می‌رسد فتح لیگ قهرمانان در فصل ۱۹۹۴ ـ ۱۹۹۳ شیرین‌ترین خاطره شما با لباس میلان باشد. درست است؟
بله، در فینال فصول ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ نیز مقتدرانه پیروز شدیم اما شکست بارسای کرایف آن‌هم با نتیجه ۴ بر صفر و در حالی‌که شانس کمی برای پیروزی داشتیم، لذت‌بخش بود. روی سکوهای ورزشگاه آتن از خود، بی‌خود شده بودم. متأسفانه پس از آن قهرمانی در موقعیت تیم خللی وارد شد و تا ۹ سال بعد نتوانستیم قهرمان اروپا شویم.
● چزاره مالدینی، فرانکو باره‌سی و پائولو مالدینی به‌عنوان کاپیتان میلان جام اروپا را بالای سر بردند. آنها مانند شما یک میلانی اصیل بودند. پائولو مالدینی در فصل ۲۰۰۳ اولین جام خود را بالای سر برد. احتمالاً شما هرگز این فرصت را نخواهید یافت تا به‌عنوان کاپیتان این جام را بالای سر ببرید...
بله، زیرا زودتر از کاپیتان مالدینی از فوتبال خداحافظی می‌کنم. کتمان نمی‌کنم علاقه‌مند بودم کاپیتان تیم قهرمان اروپا باشم. اما سهیم بودن در جشن قهرمانی نیز دستاورد کمی نیست. ۴ بار چنین لذتی را تجربه کردم! کاپیتان این فرصت را ندارد که در روی سکوها همراه با بازیکنان سرود بخواند و پایکوبی کند. من این موقعیت را به‌دست آوردم!
● میلان بار دیگر لیگ قهرمانان را از دست داد. بارسا قهرمان اروپا می‌شود؟
ما حذف شدیم چون در بازی رفت مقابل بارسا از موقعیت‌های خود به‌نحو مطلوب استفاده نکردیم. در صحنه گل ژولی، غافلگیر شدیم. در نیو کمپ حریف را تحت فشار قرار دادیم اما شکست بازی رفت قابل جبران نبود. در فصل ۲۰۰۳ قهرمان شدیم، در فصل ۲۰۰۴ به مرحله یک‌چهارم نهائی رسیدیم، فصل گذشته نایب قهرمان شدیم و امسال نیز تا نیمه‌نهائی بالا آمدیم. از لحاظ حضور در مراحل پایانی لیگ قهرمانان ما با ثبات‌ترین تیم اروپا بودیم. تصور می‌کنم بارسا در فینال از سد آرسنال بگذرد. با این‌وجود چیزی مشخص نیست. شاید انگلیسی‌های زیرک به مانند فصل گذشته جام را به خانه ببرند هر چند منطق فوتبال، بارسا را به‌عنوان فاتح پاریس معرفی می‌کند.
● ایتالیا در جام‌جهانی تا چه مرحله‌ای پیش می‌رود؟
ما تیم خوب و یک‌دستی در اختیار داریم و شاید کمی شانس کمک کند تا فینال پیش برویم. جمهوری چک، غنا و آمریکا حریفان دشواری محسوب نمی‌شوند اما اگر سرگروه نشویم در دور دوم با برزیل روبه‌رو خواهیم شد که مقابله با این تیم برای هر فوتبالیستی خیر بدی است! لیپی مربی تاکتیک‌شناسی است. او در یووه خود را اثبات کرده و شخصاً به توانائی‌هایش ایمان دارم.
● و در پایان یک آرزو...
امیدوارم میلان به راه موفق خود ادامه بدهد. با من یا بدون من و در ضمن ایتالیا با جام‌جهانی به خانه برگردد. آرزوی سلامتی همگان به‌خصوص نزدیکان و خانواده‌ام را دارم.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید