جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چک: دنیا در دستان من


چک: دنیا در دستان من
او همواره پیراهن شماره یک را بر تن می‌کند. همیشه به‌دنبال آن است که با دستانش همه چیز را تصاحب کند. دوست دارد با پیراهن اول به بهترین بازیکن و دروازه‌بان تیم تبدیل شود.
پتر چک حتی بیش از حضور در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان، خود را به‌عنوان دروازه‌بان برتر این دوره معرفی کرده است. دروازه‌بان استثنائی چلسی که اهل چک است تنها ۱۵ ماه پس از حضور در لیگ برتر فوتبال انگلستان توانست دروازه‌بان ثابت تیم آبی‌پوش لندنی چلسی شود. او نام خود را در میان دروازه‌بانان بزرگی همچون اولیور کان، دیوید سیمن، جیانلوئیجی بوفون و کاسیاس قرار داده است.
این دروازه‌بان ۲۳ ساله می‌گوید زمان زیادی زیادی برای آموختن دارد. او با ماهنامه شوت (shoot) می‌گوید: ”در جام‌جهانی همه می‌توانند قهرمان شوند، فرق ندارد شانس داشته باشید یا نه، اگر در مسابقات شرکت کنم، دلم می‌خواهد تا پای فینال حضور داشته باشم. نمی‌توانید هیچ چیز را پیش‌بینی کنید. اگر شکست بخورید شکست خورده‌اید ولی باید ثابت کنید که بهترین هستید. وقتی در جام‌جهانی حضور دارید، باید توانائی‌های خود را به‌عنوان یک دروازه‌بان ماهر ثابت کنید. به‌همین علت است که من در بازی‌های لیگ برتر و رقابت‌های ملی بهترین بازی‌هایم را به نمایش می‌گذارم.
پتر چک با قراردادی ۱/۷ میلیون پوندی در ژوئن سال ۲۰۰۴ از باشگاه فرانسوی رن به چلسی آمد تا تجربه حضور در لیگ برتر را نیز در کارنامه داشته باشد.
رابطه این بازیکن جوان با همه خوب است. همه از برخورد خوب او ابراز رضایت می‌کنند. پشت این چهره فروتن کسی است که سعی دارد با اعتمادبه‌نفس و پشتکار خود جایگاه مستحکمی برای خود دست و پا کند. او می‌گوید: ”کار دروازه‌بانی کار آسانی نیست. همه بازیکنان و هواداران چشم به شما دارند. یک تیم تلاش کرده تا گلی به ثمر برساند و اگر شما گل بخورید، تمام تلاش تیم را به هدر داده‌اید. استرس و فشاری که بر روی تیم دروازه‌بان‌ها وارد می‌شود همانند مربی است.“
او از حضور در انگلستان می‌گوید: ”من توانسته‌ام در این مدت کوتاه حضور خود (۱۵ ماهه) در انگلستان، به‌عنوان دروازه‌بان اول چلسی به میدان بروم. من در آغاز راه هستم و هم‌اکنون ۲۳ سال داریم و باید خیلی چیزها را یاد بگیریم. فکر می‌کنم هرکس دیگری بود خیلی طول می‌کشید۷ شاید در سن ۳۰ سالگی می‌توانست دروازه‌بان ثابت چلسی و یا تیم ملی چک شود. امیدوارم در این پشت تا آنجا که می‌توانم از دروازه دفاع کنم. من فکر می‌کنم برای هر کسی حدود ۱۰ یا ۱۲ سال طول بکشد تا بتواند به‌عنوان برترین دروازه‌بان جهان مطرح شود.“
او در ادامه می‌گوید: ”فکر می‌کنم باید بهتر شوم و ضعف‌های خود را اصلاح نمایم. اگر بتوانیم چنین کاری انجام دهم، فصل آینده خیلی بهتر خواهم شد. باید روی خیلی چیزها کار کنم در آن‌صورت می‌توانم بهترین باشم.
● ۵ مورد که درباره پتر نباید فراموش کرد.
۱. برخلاف آنچه همه تصور می‌کنند، کلودیو رانیه‌ری، مربی سابق چلسی بود که پیش از بازی‌ها یورو ۲۰۰۴ با قراردادی ۱/۷ میلیون پوندی پتر چک را به چلسی آورد. پتر چک تا سال ۲۰۱۰ با باشگاه چلسی قرار دارد.
۲. پتر در سال ۲۰۰۵ برترین ورزشکار جمهوری چک شد.
۳. او در جوانی فقیر بود و به هاکی روی یخ علاقه داشت، اما نتوانست آن رشته را ادامه دهد و به فوتبال و دروازه‌بانی روی آورد.
۴. پتر بهترین دروازه‌بان و الگوی خود را پتر اشمایکل، دروازه‌بان سابق منچستر و تیم ملی دانمارک می‌داند.
۵. او فصل گذشته در ۲۵ بازی گلی نخورد، این در حالی بود که ”روی کارول“ در ۱۶ بازی گلی دریافت نکرد. همچنین خوزه رینا، دروازه‌بان لیورپول در این فصل لیگ برتر، ۱۷ بازی و پتر چک در ۱۴ بازی گل نخورده است.
● آلمان! آماده باش
جمهوری چک پس از ۱۶ سال توانست در جمع ۳۲ تیم راه یافته به جام‌جهانی حضور داشته باشد. بدون شک رقابت جمهوری چک دیدنی خواهد بود. چک در این رقابت‌ها با ایتالیا، ایالات متحده آمریکا و غنا هم‌گروه است. اگر به لیست بازیکنان جمهوری چک نظیر پاول ندود، یان کولر، میلان باروس و کارل پوبوسکی نظری بیفکنیم، می‌بینیم که امیدواری پتر چک بی‌مورد نیست. چک می‌گوید: ”ما بازیکنان بسیار خوبی داریم که با تکیه به آنها توانستیم به این مرحله برسیم و حتی می‌توانیم به فینال هم دست یابیم. ما در جام ملت‌های ۲۰۰۴ در پرتغال تا نیمه نهائی رسیدیم. تقریباً همه بازیکنان ما در تیم‌های مطرح اروپائی بازی می‌کنند، لذا تجربه خوبی دارند. ما می‌خواهیم نشان دهیم که پس از ۱۶ سال شایستگی حضور در جام‌جهانی را داشتیم.“
آینده روشن پتر چک چندان دور نیست. او سعی در رفع مشکلات خود دارد تا ثابت کند بهترین دروازه‌بان جهان است. وی از حضور در انگلستان و دروازه‌بانی چلسی رضایت کامل دارد، مخصوصاً در نخستین حضورش در چلسی که توانسته قهرمان شود. او در این رابطه می‌گوید: ”خیلی سخت بود، چون باید به همه ثابت می‌کردم که بهترین هستم در آن فصل کار من فوق‌العاده مشکل بود فشار زیادی روی من بود، اما توانستم با تلاش خود و حمایت‌های هواداران شاهد قهرمانی چلسی باشم.
اعتمادبه‌نفس خیلی بیشتر شده است. در بیشتر بازی‌ها که در سطح ملی برگزار می‌شود، به‌عنوان دروازه‌بان اول حضور دارم، با این وجود باید به‌دنبال اصلاح عیوب خود باشم. در جام‌جهانی به همگان ثابت خواهم کرد که برترین دروازه‌بان هستم.“
منبع: shoot
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید