جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برای شیرر


برای شیرر
‌● برترین گلزن تاریخ باشگاه نیوکاسل
آلن شیرر هم رفت. برترین گلزن تاریخ باشگاه نیوکاسل کفش‌ها را آویخت تا بلکه در سال‌های آتی در کسوت یک مربی بر روی نیمکت کلاغ‌ها و شاید تیمی دیگر بنشیند، چه، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که او بی‌میل به انجام این‌کار نیست. شیرر گفته اول باید از زندگی خود لذت ببرید و بعد به عرصه مربیگری روی بیاورید. این بازیکن پیشین تیم‌های ملی انگلستان و نیوکاسل، مدرک مربیگری یوفا را هم در اختیار دارد. شیرر در رقابت‌های لیگ برتر، ۲۶۰ گل به ثمر رسانده که از این حیث یک رکورد رؤیائی از خود برجای گذاشته است.
● قدم در جاده موفقیت
‌آلن شیرر وقتی یک بچه مدرسه‌ای بیش نبود به تیم نیوکاسل مراجعه کرد؛ اما آنها عذرش را خواستند و او به‌عنوان یک کارآموز در تیم ساوتهمپتون مشغول به بازی شد. این اتفاق در سن ۱۶ سالگی برای او روی داد. شیرر نخستین بازی خود را در ۱۶ سالگی برای ساوتهمپتون مقابل چلسی به انجام رساند. او یک‌ماه بعد مقابل آرسنال هت تریک کرد. در سن ۱۷ سال و ۸ ماهگی او رکورد جوان‌ترین هت تریک باز فوتبال انگلستان را به‌خود اختصاص داد؛ رکوردی که برای بیش از ۳۰ سال در اختیار ”جیمی گریوز“ بود. این بازیکن با وجود شروع عالی خود، به ناگهان دچار رکود شد و تا سال ۱۹۹۲ نتوانست به یک چهره تأثیرگذار برای تیم ساوتهمپتون تبدیل شود. او در سال ۱۹۹۲ طی ۴۱ بازی ۱۳ گل به ثمر رساند. پس از آن بود که توانست به یک مهره اصلی در تیم زیر ۲۱ سال انگلستان بدل شود. او در ۱۱ مسابقه ۱۳ گل به ثمر رساند که این موضوع توجه ”گراهام تیلور“ مربی وقت تیم ملی انگلستان را به‌خود جلب کرد و بدین ترتیب آلن شیرر در سال ۱۹۹۲ اولین بازی ملی خود را مقابل فرانسه انجام داد.
انگلستان آن دیدار را با دو گل آلن شیرر و گری لینه‌کر با پیروزی به پایان برد و تیلور خوشحال از اینکه توانسته جانشین لینه‌کر را پیدا کند.
شیرر از سال ۱۹۹۲ تا سال ۱۹۹۶ در بلکبرن بازی کرد. کنی دالگلیش که از جانب جک واکر متمول، آزادی عمل فراوانی داشت این بازیکن را با مبلغ ۶/۳ میلیون پوند از ساوتهپتون به خدمت گرفت. این در حالی است که منچستریونایتد هم خواستار به خدمت گرفتن این بازیکن بود، اما این اتفاق هرگز برای آلن شیرر روی نداد و او در نهایت، فوتبال خود را در تیمی به پایان برد که رؤیای کودکی‌اش بود یعنی نیوکاسل.
یکی از بهترین دوران آلن شیرر زمانی بود که این بازیکن در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی مقابل ترکیه گلزنی کرد. انگلستان در آن دیدار با نتیجه ۴ بر صفر به برتری رسید. در همان او در تیم بلکبرن عملکردی بس فوق‌العاده داشت و توانست طی ۴۰ بازی ۳۱ گل به ثمر برساند و صاحب یک رکورد در رقابت‌های لیگ برتر شود. این اتفاق در فصل ۱۹۹۴ ـ ۱۹۹۳ روی داد. او در همان سال به‌عنوان بازیکن سال فوتبال انگلستان نیز لقب گرفت. با حضور کریس ساتن در تیم بلکبرن، این‌دو زوج خوبی را تشکیل دادند. این زوج به SAS یعنی SHEARER AND SUTTON شهرت پیدا کرد. بلکبرن در فصل ۱۹۹۵ ـ ۱۹۹۴ موفق شد عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را از آن خود کند. شیرر در سال ۱۹۹۵ جایزه بازیکن حرفه‌ای سال انگلستان را نیز از آن خود کرد.
● حضور در تیم رؤیائی
آلن شیرر در سال ۱۹۹۶ به نیوکاسل یونایتد تیم مورد علاقه دوران کودکی‌اش پیوست. این بازیکن باز هم مورد توجه منچستریونایند و بلکبرن بود. کوین کیگان مربی وقت نیوکاسل با مبلغ ۱۵ میلیون پوند این بازیکنان را به خدمت گرفت تا گرانقیمت‌ترین بازیکن آن‌زمان لقب بگیرد. شیرر در نخستین فصل حضور خود در نیوکاسل طی ۳۱ بازی ۲۵ گل به ثمر رساند. او در سال ۱۹۹۸ برای دومین بار متوالی به‌عنوان بهترین بازیکن جزیره انتخاب شد.
شیرر در آن‌زمان طی یک تصمیم جنجالی از سوی گلن هادل مربی وقت تیم‌ملی انگلستان به‌عنوان کاپیتان تیم ملی انگلستان انتخاب شد که این موضوع خشم تونی آدامز را برانگیخت. او بعدها در خودنوشت‌نامه خود به این تصمیم هادل اعتراض کرد. آلن شیرر تصمیم داشت در فصل ۲۰۰۵ ـ ۲۰۰۴ به فوتبال خود پایان دهد، اما گرام سونس مربی تیم از او خواست به فوتبال خود در نقش بازیکن مربی ادامه دهد. شیرر یک فصل دیگر به فوتبال خود در نیوکاسل ادامه داد تا اینکه با به ثمر رساندن دویستمین گل خود موفق شد رکورد جکی میلبرن را بشکند. این اتفاق در چهارم فوریه سال ۲۰۰۶ در بازی مقابل پورتس مورث روی داد. البته بعضی منابع گزارش داده‌اند چنانچه گل‌هائی که جکی میلبرن در طول جنگ جهانی دوم به ثمر رساند محاسبه شود تعداد گل‌های او به عدد ۲۳۸ می‌رسد.
● مصدومیت در روزهای پایانی
در تاریخ ۱۷ آوریل سال ۲۰۰۶ و در حالی‌که ۳ بازی به پایان رقابت‌های لیگ برتر باقی مانده بود، شیرر از ناحیه زانو دچار آسیب‌دیدگی شد و مجبور شد از حضور در این ۳ دیدار ممانعت به‌عمل بیاورد. در ۱۱ مه ۲۰۰۶ او طی یک دیدار خداحافظی مقابل سلتیک در سنت جیمز پارک به میدان رفت. بازیکنان میهمان در این دیدار عبارت بودند از استیو واتسون، پل گاسکوئین، گری اسپید، رابرت لی و لس فردیناند . شیرر در این دیدار نتوانست به‌علت مصدومیت به میدان برود. او فقط بازی را آغاز کرد و یک ضربه پنالتی را که منجر به پیروزی ۳ بر ۲ نیوکاسل از این دیدار اطلاع داده بود که مجسمه شیرر در بیرون از ورزشگاه نصب شده است. پس از این دیدار کفش طلای سفید از سوی اتحادیه فوتبال انگلستان به‌عنوان برترین گلزن تمام ادوار لیگ برتر به این بازیکن اهداء شد.
● شناسنامه
نام: آلن
نام‌خانوادگی: شیرر
زمان تولد: ۱۳ اوت سال ۱۹۷۰
مکان تولد: گاس فورث، نیوکاسل
باشگاه‌ها: بلکبرن، ساوتهمپتون و نیوکاسل
پست: مهاجم
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید