شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

کره‌جنوبی ”رکورددار“ ایران در مکان پنجم


کره‌جنوبی ”رکورددار“ ایران در مکان پنجم
آمار نشان می‌دهد که در نزد آسیائی‌ها کره‌جنوبی رکورددار حضور در جام‌جهانی است. این تیم طی ۶ دوره حضور، با انجام ۲۰ بازی صاحب چهار پیروزی و یک مقام چهارمی در جام جهانی شده است. که هیچ تیم دیگر آسیائی تاکنون نتوانسته در این مسابقات به این مقام دست یابد. آسیا حتی یک‌بار توسط کره و ژاپن (مشترکاً) میزبان جام جهانی شد. و این در شرایطی است که آفریقا علاوه بر اینکه تاکنون مقامی در جهان به‌دست نیاورده بلکه این قاره حتی یک‌بار هم میزبان نشده است. ایران تاکنون ۲ بار به جام جهانی راه یافته و در جدول رده‌بندی عنوان پنجم را داراست.
● اولین نماینده قاره کهن
در سومین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی ۱۹۳۸ در فرانسه پای آسیائی‌ها به این رقابت‌ها باز شد و این در شرایطی بود که قاره آفریقا یک مرحله قبل‌تر از این با مصر نام‌نویسی را در جام جهانی آغاز کرده بود. هند ـ هلند (اندونزی) که در آن سال‌ها به‌دلیل اشغال انگلیسی‌ها فوتبال توانمندی داشت به‌عنوان اولین تیم آسیائی در جام جهانی حضور یافت. هند ـ هلند در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه، با مجارستان در ”ریمس“ مبارزه کرد و با باخت ۶ ـ صفر از جام بیرون رفت. مجارستان متعاقب آن ۲ ـ صفر سوئیس را برد و به نیمه نهائی رسید و در این مرحله هم ۵ـ۱ سوئد را در هم کوبید و در فینال با ایتالیا شرکت کرد و پس از باخت ۴ـ۲ نایب قهرمان شد.
● کره گلباران شد!
در سال ۱۹۵۴ زمانی‌که بازی‌های جام جهانی در سوئیس برگزار می‌شد، کره‌جنوبی از آسیا به این رقابت‌ها رفت. چین هم در مرحله ما قبل نهائی حذف شده بود کره‌جنوبی در پنجمین دوره جام جهانی در گروه دوم با تیم‌های مجارستان، آلمان و ترکیه همسفر شد. کره در اولین بازی ۹ ـ صفر به مجارستان باخت و متعاقب آن ۷ ـ صفر از ترکیه شکست خورد و در گروه خود بدون امتیاز چهارم شد. از این گروه مجارستان و آلمان صعود کردند. جالب است بدانید که آلمان و مجارستان پس از موفقیت در مراحل بعد از دور اول بار دیگر در فینال این مسابقات به هم رسیدند که آلمان با پیروزی ۳ـ۲ بر مجارستان قهرمان شد. در دور مقدماتی مجارستان ۸ـ۳ تیم آلمان را در هم کوبیده بود.
● فروغ کره شمالی...
در سال ۱۹۶۶، جام جهانی فوتبال در کشور انگلیس به تصویر درآمد کره شمالی نماینده آسیا شد این تیم در گروه چهام با تیم‌های شوروی، شیلی و ایتالیا مصاف داد. کره‌شمالی در اولین مسابقه ۳ ـ صفر به شوروی باخت. این تیم در دومین مسابقه با شیلی به تساوی ۱ـ۱ رسید و سپس در میان ناباوری ۱ ـ صفر کره‌شمالی بر ایتالیا به نماینده آسیا لقب ”توفان زرد“ دادند. کره‌شمالی در گروه خود دوم شد و با شوروی به مرحله بعد راه یافت. در مرحله یک‌چهارم نهائی تیم پرتغال با چهره نامدار خود ”اوزه بیو“ در برابر کره شمالی ایستاد. کره‌ای‌ها نیمه اول را ۳ـ۲ پشت سر گذاشتند ولی در نیمه دوم تجربه و هنر بازی ”اوزه بیو“ به داد پرتغال رسید تا حدی که تیم اروپائی پیروزی ۵ـ۳ را به‌دست آورد. این بازی در ورزشگاه آنفیلد بندر لیورپول برگزار شد. بنابراین نماینده آسیا در حالی‌که همه را انگشت به دهان گذاشته بود سزاوارانه انگلیس را به‌سوی ”پیونگ یانگ“ ترک کرد. در این دوره تیم پرتغال در نیمه نهائی ۲ـ۱ به انگلیس باخت تا در بازی رده‌بندی شرکت کند. پرتغال در بازی رده‌بندی ۲ـ۱ بر شوروی فائق آمد و در مکان سوم ایستاد. بنابراین کره شمالی اولین تیم آسیائی بود که تا مرحله یک‌چهارم نهائی جام جهانی پیش رفت.
● حضور دوباره رژیم اشغال‌گر...
در دور مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۰ تیم‌های صعود کننده قاره آسیا در دو گروه مرحله نهائی را برپا کردند تا یک تیم از این قاره رهسپار مکزیک میزبان بازی‌ها شود. اسرائیل، نیوزیلند در گروه اول و تیم‌های استرالیا، کره‌جنوبی و ژاپن در گروه دوم قرار گرفتند. در آن زمان علاوه بر اسرائیل به نمایندگان اقیانوسیه هم اجازه داده بودند که پس از برگزاری بازی‌های پلی‌آف با آسیائی‌ها به جواز صعود برسند. در گروه اول اسرائیل بر نیوزیلند فائق آمد و به فینال رسید استرالیا نیز با غلبه بر ژاپن و کره‌جنوبی به دیدار پایانی شتافت. در مسابقه نهائی دو تیم دوبار همدیگر را ملاقات کردند. ابتدا اسرائیل ۱ ـ صفر برد و سپس دو تیم ۱ـ۱ شدند بنابراین رژیم اشغالگر قدس نماینده آسیا و اقیانوسیه در جام جهانی مکزیک شد. اسرائیل در گروه دوم با اروگوئه، ایتالیا و سوئد مسابقه داد. این تیم ابتدا ۳ ـ صفر به اروگوئه باخت با سوئد ۱ـ۱ کرد و سپس با ایتالیا به نتیجه تساوی صفر ـ صفر رضایت داد. این تیم با ۲ امتیاز چهارم شد و از دو رقابت‌ها کنار رفت.
● استرالیا و اولین تجربه...
همان‌طور که مطلع هستید، ایران برای اولین بار در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ شرکت کرد اما پس از طی مسیری طولانی و موفقیت‌آمیز در آخرین بازی به دام استرالیا افتاد و نتوانست در اولین حضور صعود به جام جهانی را جشن بگیرد. ایران در بازی رفت در استرالیا ۳ ـ صفر باخت اما در بازی برگشت در تهران ۲ ـ صفر برد که دو گل قلیچ‌خانی برای جبران باخت ۳ ـ صفر کافی نبود و استرالیا با عبور از کره‌جنوبی به جام جهانی ۱۹۷۴ راه یافت. استرالیا در گروه اول با تیم‌های آلمان شرقی، آلمان غربی و شیلی مسابقه داد. این تیم در اولین بازی ۲ ـ صفر به آلمان شرقی باخت و سپس با ۳ گل نتیجه را به آلمان غربی واگذار کرد. ولی با شیلی به نتیجه تساوی صفر ـ صفر رسید و در نهایت با کسب عنوان چهارم و یک امتیاز حذف شد.
● سرانجام ایران پرواز کرد
در سال ۱۹۷۸ آرژانتین کشورمان موفق شد برای اولین بار به مرحله نهائی جام جهانی راه یابد ایران با عبور از تیم‌های سرسخت آسیا و اقیانوسیه کره‌جنوبی و همچنین استرالیا توانست به این موفقیت دست یابد. ایران در مرحله نهائی بازی‌های آسیا با کره‌جنوبی کویت، استرالیا و هنگ‌کنگ مبارزه کرد و با کسب ۱۴ امتیاز از هشت بازی به جام جهانی آرژانتین راه یافت. کشورمان در جام ۷۸ با هلند، پرو و اسکاتلند در گروه چهارم قرار گرفت. ایران در اولین بازی ۳ ـ صفر به هنلد باخت. در بازی دوم با اسکاتلند ۱ـ۱ کرد و سپس در برابر پرو ۴ـ۱ تن به شکست داد و حذف شد. در این سال هلند تا فینال پیش رفت ولی ۳ـ۱ باخت و دوم شد.
● صعود کویت از غرب آسیا...
در سال ۱۹۸۲ کویت نماینده آسیا شد. کویتی‌ها در گروه چهارم با تیم‌های انگلیس، فرانسه و چک و اسلواکی همسفر شدند. کویت در اولین مسابقه با چکسلواکی ۱ـ۱ کرد. در بازی دوم ۴ـ۱ به فرانسه باخت و در بازی سوم یک ـ صفر نتیجه را در برابر انگلیس واگذار کرد. از این گروه انگلیس و فرانسه صعود کردند. انگلیس در مرحله دوم با دو تساوی در برابر آلمان و اسپانیا از صعود بازماند ولی فرانسه با عبور از اتریش و ایرلندشمالی به جمع ۴ تیم نیمه نهائی رسید. فرانسه در نیمه نهائی در پنالتی ۵ـ۴ به آلمان باخت و در بازی رده‌بندی نیز ۳ـ۲ به لهستان باخت و چهارم شد. در این سال ایتالیا با پیروزی ۳ـ۱ بر آلمان به مقام قهرمانی رسید.
● سرسختی عراق و کره‌جنوبی
در جام جهانی ۱۹۸۶ قرعه پرواز به مکزیک، به نام کره‌جنوبی و عراق افتاد. در این سال سهمیه آسیا افزایش یافت و دو تیم از آسیا مجوز صعود گرفتند. عراق در مرحله نهائی جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک با مکزیک، بلژیک و پاراگوئه در گروه دوم ایستاد. عراق در اولی بازی ۱ ـ صفر با پاراگوئه باخت و در دو بازی دیگر نیز ۲ـ۱ و ۱ ـ صفر نتایج را به بلژیک و مکزیک واگذار کرد و حذف شد. کره‌جنوبی دیگر نماینده آسیا در این جام در گروه اول با تیم‌های بلغارستان، ایتالیا و آرژانتین همسفر شد. کره در اولین بازی ۳ـ۱ به آرژانتین باخت. اما در دومین مسابقه با بلغارستان ۱ـ۱ کرد و در سومین دیدار طی یک بازی پرگل ۳ـ۲ در برابر ایتالیا تسلیم شد و از بازی‌ها کنار رفت فینال جام جهانی ۸۶ را دو تیم آرژانتین و آلمان برگزار کردند که آلمان ۳ـ۲ بازی را به آرژانتین باخت.
● حضور ناموفق کره‌جنوبی و امارات
در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا، تیم آلمان با پیروزی ۱ ـ صفر بر آرژانتین قهرمان شد، تا انتقام باخت دوره قبل را از حریف بگیرد. در این جام امارات و کره‌جنوبی نماینده‌های آسیا بودند. امارات در گروه چهارم به مصاف کلمبیا، یوگسلاوی و آلمان رفت. اماراتی‌ها به ترتیب ۲ ـ صفر به کلمبیا، ۵ـ۱ به آلمان و ۴ـ۱ به یوگسلاوی باختند و حذف شدند. کره‌جنوبی هم در گروه پنجم ناموفق بود. آنها به ترتیب ۲ ـ صفر به بلژیک، ۳ـ۱ به اسپانیا و ۱ ـ صفر به اروگوئه باختند و از دور بازی‌ها کنار رفتند.
عربستان شگفتی‌ساز شد...!
در جام جهانی ۱۹۹۴ کره‌جنوبی بار دیگر نماینده آسیا شد و تیم عربستان نیز برای اولین بار با کره‌جنوبی حضور در جام جهانی را تجربه کرد. کره‌جنوبی در گروه سوم ابتدا با اسپانیا به نتیجه تساوی ۲ـ۲ رسید. با بولیوی صفر ـ صفر کرد اما با باخت ۳ـ۲ در برابر آلمان حذف شد. کره‌ای‌ها در مجموع نمایش خوبی داشتند. عربستان در اولین حضور شگفتی‌ساز شد و مثل کره‌شمالی سال ۱۹۶۶ انگلیس توانست از گروه خود به مرحله دوم راه یابد. عربستان در گروه ششم ابتدا ۲ـ۱ به هلند باخت اما در دو بازی دیگر ۲ـ۱ بر مراکش و سپس ۱ـ صفر بر بلژیک غلبه کرد و به مرحله یک‌هشتم نهائی رسید. عربستان در این مرحله ۳ـ۱ سوئد باخت و حذف شد. در این جام برزیل با غلبه بر ایتالیا به قهرمانی رسید.● ایران موفق‌تر از ژاپن، کره و عربستان
در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه که یک‌بار دیگر سهیمه آسیا ۳ تا ۴ تیم افزایش یافت سه تیم عربستان، کره‌جنوبی و ژاپن مستقیماً صعود کردند.
و متعاقب آن ایران نیز از کانال بازی پلی‌آف پس از عبور از استرالیا نماینده چهارم قاره آسیا در جام جهانی شد. ایران در گروه ششم به مصاف آمریکا، آلمان و یوگسلاوی رفت. کشورمان در اولین بازی ۱ ـ صفر به یوگسلاوی باخت و در دومین مسابقه ۲ـ۱ از سد تیم آمریکا گذشت تا اولین برد در جام جهانی را دشت کند. و در سومین بازی نیز ۲ ـ صفر مغلوب آلمان شد و کره‌جنوبی در گروه پنجم به مکزیک ۳ـ۱ باخت، ۵ ـ صفر در برابر هلند تسلیم شد. با بلژیک هم ۱ـ۱ کرد. تیم ملی ژاپن در گروه هشتم به آرژانتین ۱ ـ صفر باخت در برابر کرواسی هم با همین نتیجه تسلیم شد و در مسابقه آخر نیز ۲ـ۱ به جامائیکا باخت عربستان در گروه سوم ابتدا ۱ ـ صفر به دانمارک باخت. سپس ۴ ـ صفر در برابر فرانسه تسلیم شد و در آخرین مسابقه هم با آفریقای جنوبی ۲ـ۲ کرد. بنابراین از ۴ نماینده آسیا هیچ تیمی نتواست از گروه خود بالا بیاید. ایران در این جمع تنها تیمی بود که یک پیروزی به‌دست آورد. در جام ۹۸ فرانسه با پیروزی ۳ ـ صفر بر برزیل قهرمان شد.
● کره‌جنوبی چهارم جهان شد
در جام‌جهانی ۲۰۰۲ چین و عربستان به جواز صعود رسیدند. ایران هم می‌توانست با عبور از ایرلند در بازی پلی‌آف نماینده پنجم آسیا در جام ۲۰۰۲ شود ولی کشورمان در مجموع دو مسابقه ۲ـ۱ به ایرلند باخت و حذف شد. کره‌جنوبی و ژاپن میزبانان مشترک جام ۲۰۰۲ بدون حضور در بازی‌های مقدماتی مستقیماً به مرحله نهائی راه یافتند.
کره‌جنوبی که از امتیاز میزبانی بهره می‌برد در این رقابت‌ها کارنامه درخشانی گرفت و تا نیمه نهائی هم پیش رفت و در نهایت چهارم شد و این بزرگ‌ترین افتخار آسیا در جام جهانی به حساب می‌آید. کره‌جنوبی ابتدا ۲ ـ صفر لهستان را برد و سپس با آمریکا ۱ـ۱ کرد و با غلبه بر پرتغال (۱ ـ صفر) هم انتقام شکست سال ۶۶ کره‌شمالی را از پرتغال گرفت و هم اینکه با این برد به جواز صعود به مرحله بعد رسید. در مرحله بعد تیم کره‌جنوبی ۲ـ۱ ایتالیا را زد و به یک‌چهارم رسید و در این مرحله هم ۵ـ۳ اسپانیا را زد و به نیمه‌نهائی راه یافت و در نیمه نهائی آلمان ۱ ـ صفر بر کره غلبه کرد و به فینال رسید در بازی رده‌بندی کره‌جنوبی ۳ـ۲ به ترکیه باخت و چهارم جهان شد. ژاپن در گروه هشتم با بلژیک ۲ـ۲ کرد ۱ـ صفر بر روسیه فائق آمد و سپس ۲ـ صفر از کنار تونس گذشت و به یک‌هشتم نهائی راه‌یافت. ژاپن در مرحله یک‌هشتم توسط ترکیه (۱ ـ صفر) شکار شد و از جام بیرون رفت. عربستان در گروه پنجم در برابر آلمان ۸ گل خورد به کامرون ۱ ـ صفر باخت و در برابر ایرلند نیز ۳ ـ صفر تسلیم شد و با جام ۲۰۰۲ خداحافظی کرد. چین که برای اولین بار جام جهانی را تجربه می‌کرد در گروه سوم ۲ـ صفر به کاستاریکا باخت و در برابر ایرلند نیز ۳ ـ صفر تسلیم شد و با جام ۲۰۰۲ خداحافظی کرد. چین که برای اولین‌بار جام جهانی را تجربه می‌کرد در گروه سوم ۲ ـ صفر به کاستاریکا باخت، ۴ ـ صفر تسلیم برزیل شد و ۳ ـ صفر هم نتیجه را به ترکیه واگذار کرد و با سه باخت از جام بیرون رفت.
● نتایج کسب شده آسیائی‌ها
● ۱۹۳۸
هند صفر ـ مجارستان ۶
● ۱۹۵۴
کره‌جنوبی صفر ـ مجارستان ۹
● ۱۹۵۸
رژیم اشغال‌گر در بازی قبل از مرحله نهائی (پلی‌آف) به ولز باخت و حذف شد.
● ۱۹۶۲
کره‌جنوبی قبل از آغاز جام در بازی پلی‌آف به یوگسلاوی باخت و حذف شد.
● ۱۹۶۶
کره‌شمالی صفر ـ شوروی ۳
کره‌شمالی ۱ ـ شیلی ۱
کره‌شمالی ۱ ـ ایتالیا صفر
مرحله یک‌هشتم نهائی
کره‌‌شمالی ۳ ـ پرتغال ۵
● ۱۹۷۰
رژیم اشغال‌گر قدس (اسرائیل) صفر ـ اروگوئه ۳
رژیم اشغال‌گر ۱ ـ سوئد ۱
رژیم اشغال‌گر صفر ـ ایتالیا صفر
● ۱۹۷۴
استرالیا صفر ـ آلمان شرقی ۲
استرالیا صفر ـ آلمان غربی ۳
استرالیا صفر ـ شیلی صفر
● ۱۹۷۸
ایران صفر ـ هلند ۳
ایران ۱ ـ اسکاتلند ۱
ایران ۱ ـ پرو ۴
● ۱۹۸۲
کویت صفر ـ انگلیس ۱
کویت ۱ ـ فرانسه ۴
کویت ۱ ـ چک و اسلواکی ۱
● ۱۹۸۶
کره‌جنوبی ۱ ـ آرژانتین ۳
کره‌جنوبی ۱ ـ بلغارستان ۱
کره‌جنوبی ۲ ـ ایتالیا ۳
عراق صفر ـ مکزیک ۱
عراق صفر ـ پاراگوئه ۱
عراق ۱ ـ بلژیک ۲
● ۱۹۹۰
امارات صفر ـ کلمبیا ۲
امارات ۱ ـ آلمان ۵
امارات ۱ ـ یوگسلاوی ۴
کره‌جنوبی صفر ـ بلژیک ۲
کره‌جنوبی ۱ ـ اسپانیا ۲
کره‌جنوبی صفر ـ اروگوئه ۱
● ۱۹۹۴
کره‌جنوبی ۲ ـ اسپانیا ۲
کره‌جنوبی صفر ـ بولیوی صفر
کره‌جنوبی ۲ ـ آلمان ۳
عربستان ۱ ـ هلند ۲
عربستان ۲ ـ مراکش ۱
عربستان ۱ ـ بلژیک صفر
مرحله یک‌هشتم نهائی
عربستان ۱ ـ سوئد ۳
● ۱۹۹۸
ایران صفر ـ یوگسلاوی ۱
ایران ۲ ـ آمریکا ۱
ایران صفر ـ آلمان ۲
کره‌جنوبی ۱ ـ مکزیک ۳
کره‌جنوبی صفر ـ هلند ۵
کره‌جنوبی ۱ ـ بلژیک ۱
عربستان صفر ـ دانمارک ۱
عربستان صفر ـ فرانسه ۴
عربستان ۲ ـ آفریقای جنوبی ۲
ژاپن صفر ـ آرژانتین ۱
ژاپن صفر ـ کرواسی ۱
ژاپن ۱ ـ جامائیکا ۲
۲۰۰۲
کره‌جنوبی ۲ ـ لهستان صفر
کره‌جنوبی ۱ ـ آمریکا ۱
کره‌جنوبی ۱ ـ پرتغال صفر
یک‌هشتم نهائی
کره‌جنوبی ۲ ـ ایتالیا ۱
یک‌چهارم نهائی
کره‌جنوبی ۵ ـ اسپانیا ۳ (پنالتی)
نیمه‌نهائی
کره‌جنوبی صفر ـ آلمان ۱
بازی رده‌بندی
کره‌جنوبی صفر ـ ترکیه ۱
ژاپن ۲ ـ بلژیک ۲
ژاپن ۱ ـ روسیه صفر
ژاپن ۲ ـ تونس صفر
یک‌هشتم نهائی
ژاپن صفر ـ ترکیه صفر
عربستان صفر ـ آلمان ۸
عربستان صفر ـ کامرون ۱
عربستان صفر ـ ایرلند ۳
چین صفر ـ کاستاریکا ۲
چین صفر ـ برزیل ۴
چین صفر ـ ترکیه ۳
بیلان آسیا و اقیانوسیه
تیم‌ها تعداد حضور بازی برد مساوی باخت گل‌ها امتیاز
کره‌جنوبی ۶ ۲۰ ۴ ۴ ۱۲ ۴۶ـ۲۲ ۱۶
ژاپن ۲ ۷ ۲ ۱ ۴ ۷ـ۶ ۷
عربستان ۳ ۱۰ ۲ ۱ ۷ ۲۵ـ۷ ۷
ایران ۲ ۶ ۱ ۱ ۴ ۱۲ـ۴ ۴
کره‌شمالی ۱ ۴ ۱ ۱ ۲ ۹ـ۵ ۴
رژیم اشغال‌گر ۱ ۳ ـ ۲ ۱ ۴ـ۱ ۲
کویت ۱ ۳ ـ ۱ ۲ ۶ـ۲ ۱
استرالیا ۱ ۳ ـ ۱ ۲ ۵ـ۰ ۱
عراق ۱ ۳ ـ ـ ۳ ۴ـ۱ ـ
امارات ۱ ۳ ـ ـ ۳ ۱۱ـ۲ ـ
چین ۱ ۳ ـ ـ ۳ ۹ـ۰ ـ
● در جدول رده‌بندی برای هر پیروزی ۳ امتیاز در نظر گرفته شده ضمن آنکه گل‌های ضربات پنالتی کره به اسپانیا در جام ۲۰۰۲ محاسبه شده است.
منبع : مجله‌فوتبال


همچنین مشاهده کنید