شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا

برزیل اول، توگو و ترینیداد و توباگو آخر، ایران در ردیف سی‌ام


برزیل اول، توگو و ترینیداد و توباگو آخر، ایران در ردیف سی‌ام
● شانس قهرمانی تیم‌ها در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان
۳۲ تیم راه یافته به جام جهانی چند درصد شانس قهرمانی در مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان را دارند؟ پس از برگزاری مسابقه فینال در نهم جولای ۲۰۰۶ در برلین، تنها یک تیم می‌ماند، که البته آن هم قهرمان جهان است. ۳۲ تیم در آلمان بر سر مهمترین عنوان پیروزی در عرصه فوتبال جهان مبارزه می‌کنند، که البته در این میان هواداران، مغلوب‌شدگان و حواشی نیز نقش مهمی خواهند داشت.
پیش از برگزاری مسابقات جام جهانی، شبکه ”SPORT۱“ از وضعیت موجود تیم‌ها اطلاعاتی را منتشر کرده و شانس قهرمانی تیم‌های حاضر در جام جهانی را به‌شرح زیر اعلام کرده است:
▪ برزیل - ۸۵ درصد
این تیم که ۵ بار قهرمان جام جهانی شده است، از ستارگان فوتبال همانند کاکا، رونالدینیو و دیگران مملو است. برای فوتبالیست‌های آن سرزمین هیچ پایانی وجود ندارد. تنها زمانی که آنها ”تیم“ نباشند، یا تیم دیگری روز رویائی خود را پشت سر بگذارد، می‌توان آنها را متوقف کرد. اعتمادبه‌نفس، ایمان و عقیده آنها، به آنها قدرت و جسارت می‌دهد.
▪ آرژانتین - ۷۵ درصد
پریه را مربی تیم برزیل، رقیب همیشگی آرژانتین، این تیم را به‌عنوان تنها رقیب حقیقی تیم خود می‌بیند. ساده‌لوحانه است که آلمان بریم وارثان مارادونا از قدرت تهاجمی کسی برخوردار هستند. چرا که ستارگان جوانی همچون مسی و یا افراد باتکنیکی مانند ریکلمه، خلاف این را ثابت خواهند کرد.
▪ ایتالیا - ۷۰ درصد
”توتی“ برای مسابقات جام جهانی آمده است، به این ترتیب ساکنان سرزمین چکمه‌ای هم می‌تواند نفس راحتی بکشند. به این دلیل ”لاجوردی‌پوشان“ اولین مدعی جدی نمایندگان آمریکای‌جنوبی هستند. لیبی سرمربی این تیم تلفیقی از بازیکنان تکنیکی و قدرتی را گردهم آورده است. تنها نکته مبهم این است، که رسوائی لیگ ایتالیا چه تأثیری بر روی آنها خواهد گذاشت؟
▪ انگلستان - ۶۵ درصد
آیا موفق خواهد شد؟ حضور یکی از عناصر اصلی این تیم، یعنی وین رونی برای مسابقات جام جهانی هنوز در پرده ابهام است. اوون، دیگر بازیکن تهاجمی این تیم هنوز آمادگی کامل به‌دست نیاورده است، چنانچه هر دوی آنها بتواند در مسابقه حضور یابند، شانس قهرمانی آنها بی‌گمان افزایش می‌یابد. بکام، لمپارد، جرارد، بازیکنان اصلی و کلیدی این تیم هستند؛ اما، بدون حضور مهاجمان، کاربر آنها هم دشوار خواهد شد.
▪ کرواسی - ۶۵ درصد
سفری در خواب تیم زلانکو کرانیکار می‌تواند آن تیمی باشد که باعث شگفتی همگان شود. اگر کروات‌ها در دور مقدماتی ریتم و هماهنگی خود را پیدا کنند، در دورهای بعدی همه چیز ممکن خواهد بود. بازی آغازین آنها برابر برزیل در روز ۱۳ ژوئن حساسیتی بیش از یک بازی ابتدائی دارد.
▪ آلمان - ۶۰ درصد
شاید آلمان‌ها توانائی و قدرت گذشته را نداشته باشند؛ اما هنوز تیم مدعی هستند و همین‌طور هم باقی خواهند ماند. برگزاری مسابقات جام جهانی در کشور خود، برای برخی ترس از شکست به همراه می‌آورد، و برای برخی دیگر انگیزه‌ای بیشتر برای دستیابی به پیروزی. به‌علاوه ۱۱ بازیکن کلیزمن همواره گروهی جنگنده و مهاجم بوده‌اند.
‌▪ فرانسه - ۵۵ درصد
قهرمانان جام جهانی ۱۹۹۸ و جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۰ پیر شده‌اند، و توان خود را از دست داده‌اند؛ اما، هنوز زیدان، تورام و ویه را بازیکنان اصلی این تیم هتند؛ اما، آیا این مسئله برای بازیکنان خشن و جوان این تیم کفایت می‌کنند؟ در مورد آنری و ترزگه لازم به صحبت نیست؛ اما، در مورد دروازه‌بان چنین نیست و سؤالات بسیاری مطرح است. آیا بارتز می‌تواند پاسخگوی اعتماد دومه‌نش باشد؟ شاید او قطعه گم شده این پازل باشد.
▪ هلند ۵۰ درصد
” نسل طلائی“ سیدورف، کلاپورت و داویدز تنها یک قصه است. فان باستن نیز از حضور روی ماکای چشم‌پوشی کرده است. علامت سؤال پررنگی که مقابل نارنجی‌پوشان قرار گرفته است، هم‌گروه بودن آنها با تیم‌های آرژانتین و صربستان است، که وظیفه دشواری را پیش روی آنان گمارده است.
▪ اسپانیا - ۴۰ درصد
آنها از زمان‌های قدیم تیم مهم و برجسته‌ای بودند. اما، مقام چهارم در مسابقات جام جهانی ۱۹۵۰ در برزیل بالاترین مقامی بوده است که آنها تاکنون به‌دست آورده‌اند. دور مقدماتی برای آنها چندان دشوار نیست. اما، در بازی‌های مهم فقدان اتحاد و یکدستی در اسپانیائی‌ها احساس می‌شود. به‌علاوه پست‌های مهم در باشگاه‌ها با بازیکنانی که برای تیم‌های کشورهای دیگر بازی می‌کنند، اشغال شده است.
▪ پرتغال - ۳۵ درصد
بارسلونا، اینتر، منچستر یونایتد، چلسی؛
بازیکنان پرتغالی در باشگاه‌های برتر اروپا توپ می‌زنند. از نظر بازی‌های فردی هیچ‌کس به پای آنها نمی‌رسد. اما این را هم باید در نظر داشت که بازی پرتغالی‌ها از مدت‌ها قبل در زیبائی کم‌نظیر بوده است. اما، اگر آنها بعد جنگجویانه خود را بازیابند، سپس ... .
▪ چک - ۲۰ درصد
این مسابقات قطعاً آخرین فرصت ستارگان قدیمی چک است. بازیکنان کلیدی و بازسازی همچون ندود، کولر، پویورسکی، اسمیچر و گالاسک دیگر پا به سن نهاده‌اند. اما، اگر بار دیگر با تمام توان خود در زمین حاضر شوند، برخی چیزها ممکن خواهد بود. ولیکن جام جهانی طولانی و پرفشار است، به همین علت کمبود حضور جوانان در این تیم احساس خواهد شد.
▪ صربستان و مونته‌نگرو - ۲۵ درصد
از حوزه بالکان همواره فوتبالیست‌های برتری بیرون آمده‌اند. بنابراین بعید نیست، که در تیم صربستان هم چنین بازیکنان خارق‌العاده‌ای بازی کنند. با وجود تیم‌های آرژانتین و هلند، آنان گروه، خطرناک و مهلکی خواهند داشت.
▪ کره‌جنوبی - ۲۰ درصد
۱۰ بازیکن این تیم که در مسابقات جام جهانی کره حضور داشتند، در تیم کنونی نیز بازی می‌کنند. کره‌ای‌ها همانند ۴ سال پیش که مقام چهارم را کسب کردند، در زمین فوتبال به سرعت خواهند دوید. آیا خاطرات خوش جام جهانی ۲۰۰۲ باز هم تکرا رخواهد شد؟ کسی چه می‌داند؟
▪ سوئد - ۲۰ درصد
مردان ناحیه شمال، تاکنون بارها باعث حیرت همگان شده‌اند. آنان ترسی از تیم‌های بزرگ ندارند. دلیلی هم برای آن وجود ندارد، چرا که اگر سوئدی‌ها روز خوبی را آغاز کرده باشند، می‌توانند با این تیم‌ها به‌خوبی رقابت کنند.
▪ مکزیک - ۲۰ درصد
برای مکزیکی‌ها جام جهانی می‌تواند بسیار سریع به پایان رسد. اگر در بازی ابتدائی با ایران آنان به پیروزی نرسند، باید انتقادات بسیاری را تحمل کنند. سرمربی تیم، لاولپه آرژانتینی و تیمش زیر انتقادهای شدیدی قرار دارند. آیا خواهند توانست، که از زیر این انتقادها با موفقیت بیرون آیند.
▪ سوئیس - ۱۵ درصد
سوئیسی‌ها تیم متحدی هستند. نقطه قوت تیم اتحاد آنها است. در بازی‌های انتخابی جام جهانی آنان در مقابل فرانسوی‌ها قرار گرفتند. در رده‌بندی تیم‌ها، این ۲ باز هم در یک گروه قرار گرفته‌اند. پیروزی یا شکست؟ همه چیز ممکن است.
▪ تونس - ۱۵ درصد
از ۵ تیم آفریقائی شرکت‌کننده، تونس یکی از تیم‌هائی است که تجربه زیادی از حضور در جام جهانی دارد. اگرچه ستاره‌ای در این تیم بازی نمی‌کند. سرمربی روژه‌لمه مجموعه خوبی را دارد.
▪ اوکراین - ۱۵ درصد
آنها در نخستین حضورشان در جام ‌جهانی به شوا و گلزنی‌های او چشم دوخته‌اند.
▪ آمریکا - ۱۵ درصد
اگر آماده باشند، باید از آنها نرسید.
▪ لهستان - ۱۰ درصد
گهی پشت به زین، گهی زین به پشت. حریف اتریش در مسابقات انتخابی جام جهانی از نظر تهاجمی از قابلیت بالائی برخوردار بود اما، از نظر دفاعی !!! برای آنان تفاوت در شیوه بازی لازم است، وگرنه حضور آنان در جام جهانی بسیار کوتاه خواهد بود.
▪ اکوادور - ۱۰ درصد
این تیم پس از سال ۲۰۰۲ برای دومین بار به دور پایانی راه یافت. اما، در مقابل تیمی که افراد کمی از آن در باشگاه‌های خارجی بازی می‌کنند، ابهامات زیادی مطرح است. کسی‌که قابلیت‌های خود را در آمریکای‌جنوبی به‌دست آورده است، نمی‌تواند بد باشد. اما زمانی‌که اختلاف ارتفاع بسیار بین کویتو (۲۸۵۰ متر) و هامبورگ (۳۵ متر) تأثیرگذار باشد. بنابراین شانسی باقی نمی‌ماند.
▪ پاراگوئه - ۱۰ درصد
۳ بار حضور در مرحله یک‌هشتم نهائی در سال‌های ۱۹۸۶، ۱۹۹۲ و ۲۰۰۲ بزرگترین موفقیت‌هائی بوده است که این تیم به‌دست آورده است. والدز (برمن)، سانتاکروز و دوس سانتوس (بایرن) ستارگان این تیم هستند، بودن آنها در میان ۱۶ نفر اول ممکن است. اما، سوئد و انگلستان می‌توانند سدی در راه این تیم باشند.
▪ غنا - ۱۰ درصد
در کنار تونس احتمالاً غنا قوی‌ترین تیم آفریقا است. ”اسبن“ مرد محبوب غنائی‌ها و اروپائی‌ها از چلسی با کاپیتان آپیا (فنر باغچه) در میانه زمین سررشته امور را در دست دارند. اما، اینکه آیا سایر تیم‌ها همین توانائی را دارند، سؤال‌برانگیز است.
▪ ژاپن - ۱۰ درصد
ژاپن تنها به‌دلیل وجود زیکو می‌تواند در مقابل برزیل از انگیزه بالائی برخوردار باشد. همه آنها می‌دانند که با ایمان و اعتقاد حتی می‌توان کوه را جابه‌جا کرد. اما، اینکه آیا این اعتقاد برای صعود به یک‌هشتم نهائی کفایت می‌کند، بعید است. به‌خصوص اینکه هنگام حمله کمبود بازیگران احساس می‌شود.
▪ آنگولا - ۵ درصد
با وجود مکزیک، ایران و پرتغال می‌توان گفت، کهاین تیم هنگام قرعه‌کشی در موقعیت مناسبی قرار نگرفته است. بازی با پرتغال به قطع از جذابیت خاصی برخوردار خواهد بود. البته اگر برخی از بازیکنان خط دفاعی این تیم مورد استهزاء قرار نگیرند.
▪ ساحل عاج - ۵ درصد
با یک گل بهار نمی‌شود، با حضور در وگیا هم مقام به‌دست نمی‌آید. اما این تیم بازیکنان برجسته دیگری همانند ابوئه (آرسنال) و کالو (پاری‌سن ژرمن) و چند بازیکن خوب دیگر را در اختیار دارد. اما همگروه بودن با تیم‌های آرژانتین، هلند و صربستان و مونته‌نگر و اصلاً اتفاق خوشایندی نیست.
▪ استرالیا - ۵ درصد
در مسابقات جهانی راگبی حتماً استرالیائی‌ها شانس بیشتری خواهند داشت. اما، از آنجا که وسیله بازی گرد و نه بیضی‌شکل است، توانائی اعضاء تیم کاهش می‌یابد. به‌علاوه استرالیائی‌ها سختی‌های دیگری را هم باید بر دوش بکشند. هری کیول، هنوز آماده یست. اما، شاید مربی بدنساز بتواند این مشکل را از میان بردارد.
▪ ایران - ۵ درصد
علی‌ دائی با تجربه و علی کریمی بازیکن باشگاه بایرن رکن تیم را تشکیل می‌دهند. اما، این که بدین‌ترتیب همه چیز رو به راه است، صحبت ندارد. تجربیات بین‌المللی نه چندان خوب آنها، بزرگترین عیب ایرانیان است. به‌علاوه مجتبی جباری، یکی از بازیکنانی که امید بسیاری به آینده او است، به‌علت آسیب‌دیدگی زانو از بازی در جام جهانی محروم شد.
▪ عربستان سعودی - ۵ درصد
افتضاح سال ۲۰۰۲ هنوز فراموش نشده است. باخت ۸ بر صفر مقابل آلمان هنوز در یادها زنده است. از بین بردن این سرافکندگی در جام جهانی ۲۰۰۶ شهامت و جسارت بسیاری می‌خواهد. بین رقبای انتخابی جام جهانی و همگروه‌های فعلی، اوکراین و اسپانیا تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.
▪ کاستاریکا - ۵ درصد
هیچ‌گاه نباید اتفاقات خارق‌العاده را نادیده گرفت. حتی اگر آلمان در بازی آغازین به کاسناریکا ببازد، باز هم باید روی لهستان و آکوادور حساب بیشتری باز کرد. اما زمان ورود به مرحله یک‌هشتم نهائی ۱۹۹۰ گذشته است.
▪ ترینیداد و توباگو - ۱ درصد
هیچ وقت نباید گفت نمی‌شود. به همین دلیل اصلاً صفر درصد وجود ندارد. به‌دست آوردن حتی یک امتیاز برای آنان می‌تواند شادی بسیاری را به همراه آورد.
▪ توگو - ۱ درصد
به‌عنوان یکی از متحدین سابق آلمان (تا زمان جنگ جهانی اول) توگو هم تا حدی میزبان این مسابقات محسسوب می‌شود. با وجود تیم‌هائی همچون فرانسه، سوئیس و کره‌جنوبی در این گروه، که البته توگو برای آنها اصلاً حریف محسوب نمی‌شود، به‌دست آوردن حتی یک امتیاز هم برای آنها مانند به‌دست آوردن مقام است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی