جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مؤسس وهابیت و نزدیک‌ترین دوست کاخ سفید


مؤسس وهابیت و نزدیک‌ترین دوست کاخ سفید
این پادشاه، در زمان پادشاهی‌اش در سال ۱۹۸۲، امتیازات ویژه‌ای به گروه‌های تندرو داده بود تا بتواند با اسلام‌خواهی ایران مقابله كرده و اسلام مورد نظر خود را برپا دارد. مهم‌ترین درگیری عربستان سعودی با ایران، در پی كشتار وحشیانه تعداد زیادی از حجاج ایرانی و غیرایرانی در مكه رخ داد كه این اقدام، با دستور فهد انجام شد.
ملك فهد، پادشاه ۸۲ ساله سعودی كه كشور خود را به آمریكا نزدیك كرد و اساس سیاست كشورش را تغییر داد، سرانجام بر اثر حمله قلبی شدید در سال ۱۹۹۵ و پس از ده سال زجر و بیماری از حمله كشنده قلبی و مغزی، در بیمارستان ریاض مرد.
«ملك عبدالله»، پادشاه جدید عربستان، برادر ملك فهد است. این پادشاه قدرتمند، در زمان پادشاهی‌اش در سال ۱۹۸۲، امتیازات ویژه‌ای به گروه‌های تندرو داده بود تا بتواند با اسلام‌خواهی ایران مقابله كرده و اسلام مورد نظر خود را برپا دارد.اما در مدت كوتاهی بعد، روابط خود را با آمریكا گسترش داد و كشور سعودی را به آمریكا نزدیك كرد. او بیشتر رویه محافظه‌كارانه گرفت و در سال ۱۹۹۵ در حمله عراق به كویت، نیروهای آمریكایی را در كشور خود جای داد و از آنان پذیرایی كرد.
سال گذشته، فهد تنها می‌توانست سرش را تكان دهد و با علامت دادن سر خود، درواقع بر عربستان حكمرانی می‌كرد. پس از حمله ۱۱ سپتامبر كه پانزده نفر از نوزده عامل آن از كشور سعودی بودند، بسیاری از دولتمردان آمریكایی، پادشاهی سعودی را به خاطر ایجاد مدارس وهابی و پشتیبانی از این ایده محكوم كردند. آنان اعتقاد دارند این مدارس وهابی، پشتوانه اصلی عملیات تروریستی را فراهم می‌كند.
وضعیت ملك فهد طی ۸۲ سال گذشته به این شكل بوده است:
وی در سال ‪ ۱۹۲۳‬متولد شد و مدتها پیش از آن كه در ژوئن ‪ ۱۹۸۲‬جانشین ملك خالد شود، در پشت صحنه سیاسی یك چهره با نفوذ بود.
فهد كه به قبیله «سدیر» از قبایل متنفذ عربستان متعلق است، تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه سلطنتی ریاض و سپس در انستیتوی علمی مكه ادامه داد.
در سال ۱۹۴۵، عضو هیأت سعودی برای امضای منشور سازمان ملل شد.
انتخاب به عنوان اولین وزیر معارف (آموزش و پرورش) در سال ‪ ۱۹۵۳‬، تصدی وزارت كشور درسال ‪ ۱۹۶۳‬و ارتقابه عنوان معاون نخست وزیر در سال ‪۱۹۶۷‬ پست‌های اصلی وی قبل از رسیدن به مقام ولیعهدی این كشور در سال ‪ ۱۹۷۵‬بود.
وی در سال ‪ ۱۹۷۵‬و پس از درگذشت ملك فیصل، ولیعهد ملك خالد و در سال ‪ ۱۹۸۲‬، پس از درگذشت ملك خالد پادشاه شد.
وی سمت‌هایی مانند رئیس شورای عالی نفت و معادن، رئیس سازمان پادشاهی صنعتی جبیل و ینبع، رئیس شورای عالی دانشگاه‌ها، رئیس شورای عالی جوانان، رئیس كمیته عالی سیاست‌های آموزشی، رئیس كمیته عالی امور حج، رئیس سازمان پادشاهی پیشرفته مدینه منوره و رئیس شهرك فن آوری ملك عبدالعزیز را بر عهده داشته است.
زمان به سلطنت رسیدن ملك فهد مصادف با اوج رونق نفتی و افزایش دلارهای نفتی بود كه عربستان سعودی را از یك كشور صحرایی فقیر و یك جامعه قبیله‌ای منزوی به یكی از قدرتهای بزرگ اقتصادی جهان تبدیل كرد.
فهد در سال ۱۹۸۲ به پادشاهی سعودی رسید. وی در سال ‪ ۱۹۸۶‬لقب ملك را حذف و نام «خادم الحرمین الشریفین» را برای خود برگزید و در سال ۱۹۸۸، «NPT» را امضا كرد. در سال ۱۹۹۰ نیز با عمان پیمان مرزی امضا كرد.
ملك فهد در سال ‪ ۱۹۹۵‬دچار یك سكته مغزی شد و از نظر جسمی تحلیل رفت ومجبور به استفاده از صندلی چرخدار شد و گرچه پادشاه عربستان بود، اما از آن زمان به بعد اداره امور روزمره كشور با برادر ناتنی او امیر عبدالله بوده است.
در سال ۱۹۹۰ حمله عراق به كویت را محكوم كرد و با نیروهای آمریكایی در این زمینه همكاری كرد و آمریكایی‌ها را به خاك خود راه داد.
در سال ۱۹۹۳ مبلغ صد میلیون برای خدمات عمومی و تجهیزات ملی در نوار غزه و كرانه باختری به فلسطینیان كمك كرد.
در سال ۱۹۹۳ شورای عالی آموزش‌وپرورش و سیستم دانشگاه‌ها را راه‌اندازی كرد. در سال ۱۹۹۴ كمك به صندوق به سومین جایگاه مسلمانان و سعودی و دو مسجد دیگر بیت‌المقدس كمك كرد.
مهم‌ترین درگیری عربستان سعودی با ایران، در پی كشتار وحشیانه تعداد زیادی از حجاج ایرانی و غیرایرانی در مكه رخ داد كه این اقدام، با دستور فهد انجام شد.
امام خمینی(ره) نیز در واكنش به این اقدام، پیام‌هایی صادر كردند كه در بخش‌هایی از آن آمده است:
«اگر می‌خواستیم به دنیا ثابت كنیم كه حكومت آل سعود، این وهابی‌های پست بی‌خبر از خدا، بسان خنجرند كه همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند، به این اندازه كه كارگزاران ناشی و بی‌اراده حاكمیت سعودی در این قساوت و بی‌رحمی عمل كرده‌اند، نمی‌شد...
امام خمینی(ره): اگر ما از صدام بگذریم، اگر ما از همه كسانی كه به ما بدی كردند، بگذریم، نمی‌توانیم از مسئله حجاز بگذریم. مسئله حجاز، یك باب دیگری است، غیر از مسائل دیگر
بلافاصله و در حالی كه اجساد عزیزان ما بر زمین افتاده‌اند، صدام و حسین اردنی و حسن مراكشی به حمایت از جنایت آل‌سعود، اعلام همبستگی می‌نمایند، گویی عربستان، سنگر بزرگی را فتح كرده است و در كشتن صدها زن و مرد بی‌دفاع مسلمان و به رگبار مسلسل بستن آنان و عبور از روی اجساد مطهر آنان، به پیروزی نظامی بزرگی نایل آمده است كه به یكدیگر تبریك می‌گویند.
ما از اول قیام، شهدا خیلی داشتیم. چه قبل از انقلاب و چه بعدش. لكن مسئله حجاز، مسئله دیگری است. مسئله حجاز، مسئله بزرگ‌ترین مقامات قدس اسلامی است. شكستن كعبه، مسئله‌ای نیست كه بشود ازش همین‌طوری گذشت. اگر ما از مسئله قدس بگذریم، اگر ما از صدام بگذریم، اگر ما از همه كسانی كه به ما بدی كردند، بگذریم، نمی‌توانیم از مسئله حجاز بگذریم. مسئله حجاز، یك باب دیگری است، غیر از مسائل دیگر.
این توطئه از سابق بود؛ هیچ سابقه نداشت كه در سال‌های سابق، قبل از این‌كه حجاج بروند، ملك سعود برای من پیام بفرستد و از من تشكر كند كه شما گفتید كه اینجا آرامش باشد».
منبع: با تغییرات از بازتاب
منبع : سایت خبری ‌زوم


همچنین مشاهده کنید