جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

فیفا ۲۰۰۶ واقعی تر از همیشه


فیفا ۲۰۰۶ واقعی تر از همیشه
گویی دیگر نمی توان بازی ها را به راحتی و با بهایی ناچیز در كشورمان بازی كرد! این بار تولیدكنندگان پرتوان و زیرك، تمهیداتی اندیشیده اند كه تلاش كپی كنندگان را بی اثر كنند. بعد از این كه برای اولین بار در Sims۲ كاری كردند كه نسخه های كپی به راحتی قابل اجرا نبود و پس از این كه هرگز نتوانستیم بازی Splinter Cell جدید را به شیوه همیشگی بازی كنیم، ظاهرا این بار نوبت به فیفای جدید رسیده است كه باید آن را با مشكلات فراوان ، ‌و با حربه ساختن درایو مجازی بازی كرد. به هر حال، با مشكلات فراوان تا چند ماه دیگر كه نسخه بهتری از بازی بیاید، آن را بازی كردیم .
در ایالات متحده و كانادا طرفداران بیشتر به دنبال بازی Madden این شركت می باشند، در بقیه نقاط دنیا و به ویژه در كشور ما ،‌ در آغاز پاییز عده بسیاری منتظر فیفا می باشند و این بار شانزدهمین FIFA به بازار آمد. بازی ای كه تا به حال سودآورترین و پرطرفدارترین محصول این شركت بوده است . اما این بار گویی EA تلاشی جدی تر را نسبت به سال های پیش انجام داده است و بعد از شكست تكنیكی در فیفای ۲۰۰۵، این بار به خود آمده و كمی بردقت خود اضافه كرده است تا حاصل كار، بازی ای شود كه به عقیده بسیاری، این بهترین بازی از سری بازی های فیفا است. با توجه به این كه هنوز نسخه خوبی از بازی در دسترس نیست و زمان كمی از پخش آن می گذرد ، در این مقاله مشخصاتی كلی از بازی را می بینید و بحث های آموزشی ، ترفندها و نكات مخفی بازی بماند برای فرصتی دیگر.
از سال ۱۹۹۴ كه اولین بار فیفا به بازار آمد، تا امروز، هرسال یك فیفای جدید را تجربه كرده ایم. با این كه نمی توان گفت EA هرسال محصولی بهتر از سال پیش را ارائه كرده است، اما شاید بتوان گفت كه تلاش كرده است هر سال نكات جدیدی را در بازی های خود برای طرفدارانش به ارمغان بیاورد. اما از بین رفتن تلاش برای بهترشدن ایرادهای نسخه های قبل و ضعف هایی كه در نسخه های بعدی تكرار كرده است، مهم ترین دلیل عدم تكامل سری بازی های فیفا می باشد.
فیفا ۲۰۰۶ از این بابت شاید یك استثنای بزرگ باشد. زیرا علاوه بر آنكه ضعف های نسخه های قبلی خود را ندارد، سایر ضعف های بازی نیز تصحیح شده و نكات تازه بسیاری هم به آن افزوده شده است .
دیگر از استادیوم های یك شكل و بازیكنان شبیه به هم ، خبری نیست. در فیفای جدید هرچیزی برای خود شناسنامه ای دارد و از بسیاری جهات مانند یك فوتبال واقعی به نظر می رسد. هربازیكن ظاهر و كاراكتر خود را دارد. حتی نحوه شادی گل زدن بازیكنان مانند نمونه های اصلی خود، در این نسخه طراحی شده اند. در واقع مهمترین خصوصیت این بازی ،‌نه صداهای خوب ، نه گرافیك و نه دیگر مسائل تكنیكی طراحی بازی كرده است ، ‌بلكه واقعی شدن هرچه بیشتر این بازی آن را از نسخه های قبلی خود متمایز می كند. چیزی كه برای رسیدن به آن روی تمامی مسائل تكنیكی نیز كارشده است .
اولین بار كه بازی را اجرا می كنید، می توانید یك تیم از بیش از ۵۰۰ تیم موجود در بازی را به عنوان تیم برگزیده و محبوب خود انتخاب كنید. سپس بدون آنكه متوجه باشید چه اتفاقی می افتد، از طررف یك تیم دعوت را قبول می كنید، تازه بازدیدكنندگان آن را می شناسید! یازده بازیكن خاطره امگیز و محبوب تمام دوران ها در قالب تیمی به مصاف شما آمده است. فوتبالیست هایی مانند زیكو، اریك كانتونا، رودی فولر، گئورگه هاجی، بكن بائر، هوگو سانچز، و كارلوس آلبرتو.
اگر موفق شوید این تیم را شكست دهید، یك هزار امتیاز می گیرید. نحوه امتیاز دهی بازی به این صورت است كه اگر ماموریت هایی كه در قسمت Challenge بازی تعبیه شده است را انجام دهید مانند Hat Trick كردن یك بازیكن با سطح سختی Professional یا شكست یك تیم درجه یك با یك تیم درجه سه . بسته به سختی ماموریت، به شما امتیازهایی داده شده می شود كه می توانید با این امتیازها مواردی را از قسمت Fan Shop روشن كنید. به طور مثال ، می توانید با دادن هزار امتیاز، صحنه های برتر بوندس لیگا، لیگ های انگلیس ، فرانسه و ایتالیا ، كه به صورت عادی خاموشند را روشن كنید و آن ها را ببینید. می توانید استادیوم هایی بیشتری را فعال كنید. لباس سوم تیم محبوب خود را انتخاب كنید، توپ های متنوعی را در بازی ها داشته باشید، زندگی نامه بازیكنان مشهور را ببینید و حتی شادی های بعد از گل زدن گلزنان را افزایش دهید. امتیاز دهی در FIFA۲۰۰۰ در فیفای قبلی نیز به صورتی ابتدایی و ناقص شاهده آن بودیم، انگیزه خوبی را برای بازی كننده ایجاد می كند كه بیشتر از بازی لذت ببرد و از امكانات آن استفاده كند.
▪ مربی گری
امسال در قسمت مربی گری ، بیشترین پیشرفت ایجاد شده است . در واقع در بازی های تك نفره، جذاب ترین و سرگرم كننده ترین قسمت فیفا۲۰۰۶ ، همین قسمت است. بسیاری از امكانات Total Club Maneger ، دیگر محصول EA، در این فیفا گنجانده شده است و جالب است بدانید عده ای از تیم طراحان آن بازی برای گسترش این قسمت، با طراحان فیفا همكاری كرده اند. در این قسمت ، می توانید حامی مالی تیم خود را در ابتدای فصل مشخص كنید، خودتان قراردادهای بازیكنانتان را تمدید كنید، افرادی را به عنوان بازیكنان خلاق اما نامشهور جهان بفرستید و آنان را به خدمت تیم خود بگیرید و به همین منوال قادرید بسیاری دیگر از كارهای یك مربی را انجام دهید.
قسمت مربی گری بازی را می توانید در ۱۵ فصل ادامه دهید و در هر فصل رتبه و امتیاز مربی گری خود را افزایش دهید. حتی می توانید بازی ها را فقط ببینید و مربیگری كنید و آن را انجام ندهید. هنگامی كه به تازگی كارخود را به عنوان مربی شروع می كنید، فقط اجازه دارید تیم های درجه دو را انتخاب كنید و اگر قادر بودید هدف های آن فصل باشگاه را تامین كنید، از طرف تیم های بزرگ تر دعوت به همكاری می شوید. به عنوان مربی تیم ،‌هشت نفر كادر فنی تحت نظارت شما كار می كنند. این افراد شامل مسئول انتقال بازیكنان، مسئول كشف بازیكنان نامشهور، مدیر استادیوم ، مربی بدن سازی، مربیان و دروازه بان ها، مدافعین ، هافبك ها و گلزنان می شوند. هریك از این افراد، از لحاظ مهارت از شماره ۱ تا ۱۰ امتیازبندی می شوند و شما با توجه به بودجه تیمتان، می توانید افراد بهتری را استخدام كنید یا مهارت آنها را ارتقاء دهید.
در مورد حامیان مالی نیز باید دقت فراوانی به خرج بدهید، زیرا بیشترین درآمد باشگاه شما قرار است از حمایت آن ها تامین شود. در ابتدای هر فصل ، شما چندین نامزد برای تیم خود پیدا می كنید كه هر یك شرایط خود را دارند. با دقت در بندهای قرارداد آن ها باید بهترینشان را انتخاب كنید تا بتوانید از پول بیشتری برای ارتقای تیم خود بهره مند شوید. به طور مثال ، بعضی از آن ها برای هر بازی پول بیشتری می دهند. ولی برخی دیگر با توجه به قهرمانی تیمتان در لیگ یا كاپ، پول های اضافی به عنوان پاداش به تیمتان می دهند و این وظیفه شماست كه با توجه به توانایی های تیم خود ، بهترین حامی مالی را انتخاب كنید.
از طرف دیگر، با اضافه كردن قیمت بلیت بازی های خانگی نیز می توانید درآمد باشگاهتان را زیاد كنید. اما باید مراقب باشید كه این كار را فقط در بازی های حساس انجام دهید. زیرا اگر با طرفداران باشگاهتان مهربان نباشید، آن ها دیگر به دیدن بازی هایتان نخواهند آمد و از محبوبیت شما كاسته خواهد شد . در واقع باید به عنوان مربی مراقب سه نكته در تیمتان باشید. محبوبیت تیم ، شایستگی تیم ، و امنیت شغلی. هریك از این سه مورد دارای امتیازی از ۱ تا ۱۰۰ می باشد كه اگر مقدار آن در هر مورد كاهش یافت، باید سریعا به آن توجه كنید.
ممكن است تیم موفقی داشته باشید. ولی به علت تصمیمات غلطی كه در مورد بعضی از مسائل به عنوان مدیر تیم می گیرید، از محبوبیت شخصیتان كم شود. جواب هایی كه به خبرنگاران می دهید و یا برخورد با مشكلاتی كه بین بازیكنان در رختكن به وجود می آید، می تواند در این مسئله تاثیر داشته باشد. به عنوان نمونه، در مورد خراب شدن زمین تمرینتان توسط باران به شما گزارش داده می شود و از شما در مورد ادامه یا عدم ادامه تمرینات سوال می شود. شما سه گزینه برای جواب دادن دارید. به تمرین ادامه دهید، زمین را به دست تعمیرات بسپارید و تمرین خود را قطع نكیند و زمین را در همان شرایط رها كیند. مسلما در صورتی كه به تمرینات خود در آن زمین ادامه دهید، موجب آسیب بیشتر به زمین ، و نهایتا خسارت مالی به باشگاه خواهید شد.
▪ فوتبال شبه واقعی
از دیگر نكاتی كه در این سری از بازی فیفا پیشرفت زیادی كرده ، تغییرات روحیه بازیكنان و تیم است. در واقع اتفاقاتی كه در زمین می افتد،‌از قبیل تغییرات آب و هوا ،‌حق میزبانی ، تفاوت گل ها، گل نكردن یك پنالتی در بازی ، بازیكن های اخراجی و ... همه در روحیه بازیكنان و تیم شما موثرواقع می شود. درست مانند یك فوتبال واقعی، الزاما تیم قوی تیم برنده نیست . بلكه بسیاری از عوامل دیگر نیز در پیروزی یك تیم موثر واقع می شود. به طور مثال، اگر تیم قوی ای داشته باشید كه بازیكنانش را از سراسر دنیا با مبالغ زیادی به تیم خود آورده باشید و این بازیكنان با هم ناآشنا باشند،‌ میزان شایستگی تیم شما كاهش پیدا می كند، تا زمانی كه آن ها با هم آشنا بشوند، ارتباط بهتری باهم داشته باشند، و بازی همدیگر را بشناسند.میزان شایستگی تیم در داخل بازی ، با سه دایره كوچك كنار تعداد گل های زده تیم ها مشخص می شود و این امر تعیین كننده این نكته است كه بازیكنان چقد رهمدیگر را می شناسند و می توانند حركات همدیگر را پیش بینی كنند و با هم همكاری داشته باشند. اگر این میزان كم شود، میزان استقامت بازیكنانتان كمتر می شود، آن ها زودتر خسته می شوند، در صورت عقب افتادن از حریف رغبت كمتری برای كسب تساوی از خود نشان می دهند و به طور كلی توان تكنیكی تیم پایین می آید. در این بازی ، تیم های كوچك و صمیمی تر ، رغبت بیشتری برای نتیجه گرفتن از خود نشان می دهند.
یكی دیگر از نكات جدیدی كه در فیفای امسال اضافه شده ، امكان تعویض حالات تاكتیكی درون بازی ، به وسیله كلیدهای Num است . در واقع می توانید چهار حالت حمله ای را با زدن كلیدهای Num و چهر حالت دفاعی را با زدن كلیدهای Num+Q تجربه كنید. به طور مثال ، می توانید ضدحمله ، جلو رفتن پیستون های كناری، افزوده شدن مدافعانتان را با كلیدها در داخل بازی انجام دهید. همچنین با زدن عدد پنج در این قسمت، می توانید تعیین كنید كه اگر تیم شما عقب است، هجومی تر بازی كند و اگر بازی برنده است سعی كند نتیجه را حفظ نماید.
یكی از نكات جالبی كه جای آن همیشه در بین بازی های فیفا خالی بود و آن را در این بازی می بینیم، خطای دست و هند است. در فیفا ۲۰۰۶ برای اولین بار این خطا تعبیه شده است و حتی به خاطر آن پنالتی گرفته می شود. گرچه بازی كننده دخالتی در انجام این خطا به صورت تصادفی رخ می دهد. ولی وجود آن موجب می شود شاهد فوتبال شبه واقعی باشیم. یعنی این هیجان را برایتان به وجود می آورد كه هرگاه كه مدافعتان را به منظور بلوكه كردن توپ به طرف آن می فرستید، این ترس را داشته باشید كه ممكن است خطای هندتان گرفته شود.
یكی از ایرادهای این فیفا ، حركات آهسته دروازه بان هاست. در واقع ، در اكثر سانترها، دروازه بان ها در جایگاه خود می ایستند، عكس العمل آنها آهسته و دور از منطق فوتبال می باشد و تحرك آنها در گرفتن توپ بسیار كم است . به طور مثال، اگرتوپی پشت مدافعان حریف ،‌بدون محوطه جریمه فرستاده شود و دروازه بان نزدیك ترین فرد به آن باشد، برای تصاحب آن به طرف توپ نمی رود. این مشكل بیشتر مربوط به كامپیوتر است ، زیرا شما می توانید با كلید خود دروازه بانتان را برای تصاحب توپ از دروازه خارج كنید. البته عكس العمل های گرفتن توپ های دروازه بانان با این كه كند است، از طراحی حركات خوبی برخوردار می باشد. این حركت ها مخصوصا در نماهای پخش مجدد كه با دوربین های مختلف و از زوایای گوناگون نشان داده می شوند، بسیار دیدنی می باشند.
با این كه تعداد حركات كنترل كننده بازیكنان از قبیل دریبل ها ممحدودتر شده است، طراحی آن ها به گونه ای بوده كه حال و هوای یك فوتبال واقعی را به بازی كننده منتقل كند. حركات منطقی دنیای فوتبال، اكثرا قابل اجراهستند، یكی از حركات جدیدی كه در این قسمت از FIFA تعبیه شده حركتی به اسم Dummy Move است كه در واقع حركتی است كه با حریف را گول می زنید. در سری های قبل بازی، گوشه ای از این حركت را در قالب Fake Shot یا ادای شوت زدن می دیدیم كه در این بازی ،‌علاوه بر شوت ، در دادن پاس و انجام سانترها هم می توان آن را اجرا كرد و با آن دفاع را گول زد و سپس حركت دیگری را انجام داد. این حركت با دكمه C انجام می شود. دكمه C در دفاع كردن طوری عمل می كند كه این اجازه را به بازیكنان می دهد كه توپ های در حال ارسال را در بین مسیر از آن خود كند و همواره حالتی را برای مدافعتان ایجاد كند كه یارحریف رازیرنظر داشته باشد و با او حركت كند. درست مانند دفاع در ورزش بسكتبال كه مدافعان پا به پای مهاجمان حركت می كنند و حركاتشان را زیرنظر می گیرند.
از دیگر نكات اضافه شده به بازی ، امكان تعیین سناریوی خاص برای شروع هر بازی است . مثلا می توانید یك بازی را در حالی آغاز كنید كه دوگل از حرف عقب باشید، یا شروع بازی در نقطه خاصی از زمین باشد، و یا تعداد بازیكنان مصدوم، اخراجی یا دارای كارت زرد هر تیم را مشخص كنید.
اگر از طرفداران این بازی هستید و در سال های قبل نیز این بازی را انجام داده اید، فراموش نكنید سری به قسمت Retro بزنید. در این قسمت می توانید مروری بر ۱۲ سال تولید این بازی مشهور داشته باشید. در هر سال قسمت های جدیدی كه به بازی اضافه شده است ، همراه با صحنه ای از بازی آن سال برایتان نمایش داده می شود. همچنین در این قسمت می توانید شاهد ده گل تماشایی منتخب نیز باشید كه در میان آن ها اولین گل وین رونی و گل مشهور دیوید بكهام كه از وسط زمین به تیم آرسنال زد نیز دیده می شوند. دیدن مصاحبه تصویری اختصاصی ساموئل اتوئو نیز تماشایی است .
▪ گرافیك بازی
به نظر می آید گرافیك بازی نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته است . خبرنگار مقوایی با لباس زرد كه كنار زمین با دوربینش نشسته است ، همچنان وجود دارد! تماشاچیان در پس زمینه مانند سال قبل داخل همدیگر قراردارند و همچنان تغییرات آب و هوایی و هوای بارانی در بسیاری مواقع نشان داده نمی شود، چهره های بازیكنان درست مانند فیفای قبلی است و همچنان موها و لباس بازیكنان حركتی شبیه دنیای واقعی ندارد. تنها اتفاق خوبی كه در گرافیك بازی افتاده، تحرك بیشتر اندام و مفاصل بازیكنان است . به عنوان مثال، هنگامی كه بازیكنی زمین می خورد، مفصل مچ پایش نیز تكان می خورد یا اینكه در دست ها و آدنج های بازیكنان حركاتی بیشتر از قبل مشهود است .
تعداد دوربین های بازی هم اضافه شده است. یكی از جالب ترین این دوربین ها، دوربین بالای سر یا Oveerhead است كه جذابیت زیادی دارد و ما را به یاد بازی های فوتبالی مانند MP Soccer ، Kick Off و Sensible Soccer می اندازد. دوربین پشت دروازه در صحنه های پخش مجدد نیز بسیار دیدنی است .
اگر داور در صحنه های آوانتاژ بدهد، آیكونی بالای صفحه مبنی بر اعلام این مسئله باز می شود. همچنین اگر دروازه بانتان توپ را بیشتر از شش ثانیه در دستانش نگه دارد ، اجبارا آن را در مكانی نامشخص پرتاب می كند.
صدای بازی مانند همیشه خوب است ، تنوع در تشویق تماشاچیان بیشتر شده و زیاد شدن قطعات موسیقی بسیار دلنواز است . به طوری كه هرسلیقه ای كه داشته باشید، موسیقی دلخواهتان را در میان فهرست موسیقی بازی خواهید شنید. مانند سال پیش این قطعات نیز متعلق به ملیت های مختلف جهان می باشند. ضمن اینكه اگر از موسیقی خوشتان نیامد، می توانید با دكمه Tab آن را به قطعه بعدی ببرید . در بین قطعات نیز گاهی گوشه ای از گزارش تاریخی یكی از گل های زده شده توسط بازیكنان بزرگ را می شنوید، كه شنیدی است .
از نكات جالب دیگر بازی می توان به عوض شدن گزارشگر باوفای تمام این سال های فیفا، یعنی John Motson اشاره كرد. در فیفا ۲۰۰۶ برای اولین بار صدای Clive Tyldesley را به عنوان گزارشگر می شنویم. تحلیلگر بازی های قبل نیز، یعنی Ally McCoist هم جای خود را به Andy Gray داده است .
این بار دو بازیكن مشهور و جوان، یعنی رونالدینهو و وین رونی چهره خود را به پوستر و عكس روی جلد CDها و DVD بازی داده اند. رونی در مورد این همكاری با EA می گوید: من یكی از طرفداران بزرگ بازی های فیفا هستم و مشتاقانه منتظر بودم تا در نسخه نهایی FIFA۲۰۰۶ با این شركت همكاری كنم. این بازی در میان سایر هم تیمی هایم نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است ، به خصوص زمانی كه همه ما با هم برای یك بازی خارج خانه، در شهری دیگر جمع می شویم، فیفا را بسیاری بازی می كنیم . برای بازیكن جوانی مثل من افتخار بزرگی است كه برای تبلیغ این بازی انتخاب شده ام .
وین رونی ستاره جدید منچستر یونایتد بازیكنی است كه توانست اولین گلش را در مسابقات تیم برتر انگلیس در سن شانزده سالگی بزند و با گلی كه در هفده سالگی در جام جهانی زد، توانست جوان ترین گلزن انگلیس در این مسابقات باشد. همچنین در مسابقات Euro۲۰۰۴ از خود نمایش بسیار خوبی نشان داد.
رونالدینهو نیز در این مورد گفته است : خیلی شانس آورده ام كه برای تبلیغ این بازی دعوت شده ام. این بازی به من فرصت می دهد كه هر روز بازی ای را كه آرزو دارم، در واقعیت انجام بدهم ولی نمی توانم ، در منزلم انجام دهم.
او كه در سال ۲۰۰۴ بهترین بازیكن سال لقب گرفت ، از ۱۹ سالگی برای تیم ملی برزیل بازی های بسیار خوبی را انجام داد و الان كه ۲۵ سال دارد ، یكی از بازیكنان موثر بارسلونا است . این دو بازیكن قبلا نیز با EA همكاری كرده بودند. رونی در بازی ها FIFA۲۰۰۵ كه در انگلیس پخش شد و فوتبال خیابانی و رونالدینهو نیز در FIFA۲۰۰۴، همكاری كرده بودند. در ضمن از آنها علاوه بر تبلیغات ، برای مشورت در طراحی تكنیكی بازی نیز استفاده شده است .
منبع : شبکه فن آوری اطلاعات ایران


همچنین مشاهده کنید