شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


مبنای زندگی بهتر چیست؟


مبنای زندگی بهتر چیست؟
یك تئوری زندگی بهتر در سازمان ملل وجود دارد به اسم UNDP شخص شاخص پایین‌تر از سطح فقر و روی خط را سطح متوسط و بالای خط را سطح بالا یا مرفه می‌گویند و ؟؟؟؟ كار می‌كنند.
رفاه و امنیت دو ویژگی و شاخص زندگی بهتر ، در سطح فثر شاخص توسعه یافتگی ، تغذیه ، حمل و نقل محیط زیست و در محیط زیست آلاینده‌ها را می‌آورند .
▪ در شاخص ، آموزشی : در آمد سرانه كه خودش مهم است . امكانات آموزشی حوزه آموزشی ( سرانه فضا ـ معلم ) و براساس استانداردهای اعلام شده شروع به طبقه‌بنید كشورها می‌كنند . مثلاً در حوزه اقتصاد با درآمد سرانه كه اندازه گیری می‌شود با خرید تغذیه .
▪ شاخص زندگی بهتر : سلامت روانی ـ رفاه ـ بهداشت :
در كشور ما شاخص زندگی بهتر عدالت اجتماعی رفاه را و هم امنیت را شامل می‌شود توجه می‌كنند .
در بخش توسعه در حوزه آموزشی مطرح می‌شود . آموزش باید بتواند به گونه‌ایی باشد كه فرد توانمند به عنوان یك متغیر هم برای خودش و هم برای محیط یك عنصر موثر باشد.
از اینها استفاده می‌شود كه بهتر است مهدها روانشناختی اداره نشود بلكه جامعه شناختی ( جامعه شناس ) اداره شود . یعنی كودك را برای جامعه پذیر شدن حركت بدهیم . حتی نوراهای مكالمات فارسی در كنار انگلیسی ایجاد شود . خودبخود كودكان را آموزش دهیم تا در زمینه رفاه كمك كند .
در توسعه ( در حوزه آموزشی ، می‌گوید آیا آموزش موجب متبلور شدن فرد كمكی نكند . پس تبلور ناشیا ز آموزش مهم است .
جامعه‌ایی كه پس انداز ندارد هیچوقت نمی‌تواند توسعه پیدا كند و خودش را پشتیبانی نماید . ( مانند هزینه احتیاطی در بحث مالی ) پس انداز توسعه را رقم می‌زند .
● اجزاء : الگو یعنی تغییر ، تحول ، تولد صورت می‌گیرد .
یعنی ما می‌توانیم راحت بنشینیم ، بحث كنیم . در آموزش جلو برویم حركت ملایم داشته باشیم و آماده شویم برای یك سال آینده . چون این كار را برای یك سال دیگر می‌گذرانیم . كارهای رفاهی با توسعه گروه و ... و در بر مطالعاتش نشان داده كه در اروپا پروتسانها توسعه را رقم زدند و یكی از علل بزرگ آن طبق مقاله‌نایی كه روی بچه‌های زیر ده سال بحث می‌كرد . وقتی با اقتصاد بالاروی بچه‌ها كار شود كلان خواه می‌شوند . پروتستاها مالك توسعه غرب شدند بخاطر ۲ چیز : یكی خیلی شدید آرزوهای بزرگ بچه‌ها را تقویت كردن و از آنها خواستند بزرگ بیندیشند و دومین ویژگی ، ارزش را به كار دادند یعنی كار را مقدس دانستند و این باعث شد بچه‌ها قناعت را هم یاد بگیرند .
كار وقناعت در بچه‌ها مهم است . پس انداز به معنای سپرده بانكی و یا پولی راكد نیست . در توسعه پس انداز به مفهوم اطلاعاتی كه تولید می‌كند . امروز نمی‌خواهد مصرف كند و محصولش را آلان نمی‌خواهد پس مضطرب نیستند . با آرامش كامل جلوی پایش را می‌بیند با پژوهش چیزی كه خیلی مهم است الگوی كار است . باید روی الگو كار كنیم . در واقع همه چیز برمی‌گردد روی الگوی نگرش الگو صاحب چند چیز ( تئوری ـ ابزارها ، روش‌ها ،‌هدف‌ها ) در توسعه از الگوی دور برد استفاده می‌شود .
ولی مادر الگوی نزدیك بخاطر همین كه مسئله را حل كنیم هنوز اضطراب حل نشده و مسئله دیگر سراغمان می‌آید . اولین اتفاق در اثر پس انداز كه پنج سال آینده را ببینیم . آرامش خاص اس تكه روی می‌دهد خودمان محیط را معنا دار می‌كنیم نه محیط ما را . بنابراین آرام رهبری سازمان در دستان ما است .
كم كم با خودمان این تعاریف شروع می‌شود MOS مند داوری چیست ؟ به چه مفهوم است ؟ به قضاوت هم پی‌می‌بریم و می‌توانیم ارزیابی محیط را داشته باشیم . اگر مسئله‌ایی ایجاد شود نگران و مضطرب نمی‌شویم . می‌توانیم قضاوت كنیم و از هدف دور نشویم . پس مادارای تجزیه و تحلیل شخصی می‌شویم و این خیلی ارزش دارد .
مسئله مهم دیگر در توسعه همكاری بین بخشی است یعنی كم كم یك زنجیز شوید اگر بخواهید هر كدام مثلاً ۵/۱ میلیون ریال پول تبلیغ بدهید . هر كدام ۲۰۰ تومان همان بازتاب را دارد . هزینه كمتر خواهد شد . چون گروهی تبلیغ می‌كنید و در گروه بودن عضو انجمن بودن یك مزیت است و از این طریق پس انداز و رفاه نیز نصیب‌تان می‌شود .
▪ آیا استعداد فطری است یا ژنتیكی ؟
یك عده می‌گویند براساس ژن هر آدم در یك بخشی از ماجرا توانایی دارد این یك پروسه است . باید آن را كشف كرد و بیرون كشید و یك جایی می‌گوید این توانایی خیلی فراگیر است و یك جایی می‌گوید می‌تواند بروز خوبی داشته باشد و در یك جا محیط را هم مطرح می‌كند . هوش طبقه بندی می‌شود . مثلاً هوش صنعتی ـ هنری و ...
در كشورهای توسعه خود استعداد یك سرمایه است و میلیون‌ها ارزش دارد . در كشورهای برجسته دنیا ۶۳% ثروت منابع انسانی است و ۲۵%‌منابع فیزیكی و ۱۱% منابع طبیعی . یعنی ۶۳% ثروت كشور توسعه یافته كشف ایده‌های انسانی است كه باعث بروز ثروت می‌شود .
در كشورهای توسعه یافته شدیداً روی استعداد سرمایه‌گذاری می‌كنند . هر چه نظام آموزشی ناكارآمدتر باشد هزینه براست در كشورهای توسعه آموزش یك اصل بزرگ است و خیلی كارها را می‌تواند انجام دهد .
پس الگوهای تغییر و تحول و تولد باعث تغییر می‌شوند . در مدل كار رفع ضعف و محدویت خیلی چیزها را تغییر می‌دهد . در شغل خودتان ببینید چه چیزهایی خاطره تلخ تولید می‌كند و باعث دلسردی می‌شود و بعد بروید روی گسترش . آرام كار كنید . اول محدودیت را رفع كنید مطالعه روی گسترش خیلی مهم است مثلاً‌ آیا می‌توانیم بجای ۱۲۰ نفر ۱۵۰ نفر كودك داشته باشیم ؟ این خودش موقعیت است و هم عامل شكست ( اگر مطالعه نداشته باشیم )
رفع محدودیت ارزان‌ترین راه توسعه است .
در الگوهای توسعه ما سازمان‌های خدماتی مستقیم و یكی از اركانش نیروی انسانی است . پس در مهدهای سرمایه‌های اصلی آموزش ارتباط است .
متریال ما اطلاعات و محصولمان توان زدایی . در بخش بعدی آموزش مربیان مهم است كه ارتباط خودشان و خودشناسی خود را رشد دهند فراموش نكنید آموزش طوری است كه آرام حركت می‌كنیم . امنیت را رشد بدهیم در بین مربیان ، بهتر است فرد را متوجه رشد خودش بكنیم و رفاه و امنیت خودش.
مسئولیت یعنی پرسش از خویش . یعنی تو كه مسئول هستی به پرسش‌های اتفاق افتاده جواب دهی در برنامه‌رویكردكار را مشخص كن . مشخصات برنامه . ( همكاران ، تئوری ، روش‌ها ، هدف‌ها )
در توسعه باید چهار مدل كار فكری داشته باشید .
۱ : تفكر روزمره ( تفكر واكنشی )
۲ : تفكر برای عمل كردن برنامه‌ ( برای ۲ تا ۳ ماه )
۳ : تفكر برای تحقق رویاها
۴ : تفكر برای رویا سازی تازه
عموماً از افراد هر چهار مورد را با هم دارند وسعی می‌كنند از هر كدام بهره ـ انگیزه ـ انرژی ـ امید ـ اعتماد بنفس و حركت برای آینده و احساس توانمندی را بگیرند .
ابهام یعنی ناپیدا بودن چند نكنته با هم ،‌مثل كوه یخ كه قسمتی را می‌بینیم ولی قسمتی كه زیرآب است نمی‌بینیم یعنی ارتباط با محیط و اتصا‌ل‌ها را نمی‌دانیم . ابهام با گنگ بودن فرق دارد.
از خطا نترسید و به تخصصتان بی‌اعتمادی نكنید . هم فكری كنید نگزارید اعتماد بنفس شما كم شود . خطا كردن شما را به سرزمین جدید می‌رساند به نقد دیگران اعتماد كنید . شاخص اصلی بهبود كیفیت.
▪ چه زمانی وقت تغییر رسیده ؟
زمانیكه مشكلات پایدار باشند ، روابط لذت بخش نیست ، احساس ‌می‌كنید از پیشرفت خبری نیست زندگی شدیداً تكراری شده ، فشار عصبی افزایش پیدا كرده ، روش‌های قبلی از كارآیی افتاده تعداد تصمیمات پاسخگو به بحران زیاد شده باید خود را افزایش دهیم . وضعیت جدید بوجود بیاوریم . حق خودم می‌دانم كه از زندگی لذت ببرم . لیاقت را دارم كه از زندگی لذت ببرم .
وقتی كه خود ضعیف شده است پاسخگو به مسائل نخواهد بود اول هر چیزی باید با شناخت آغاز شود و بعد تغییر . اگر خودم را نشناسم چه چیزی را می‌خواهم تغییر بدهم .
در الگو و مدل كار باید به همه توان‌ها توجه كرد . آموزش مربی ـ ساختار منابع و باید به همه باهم رشد بدهیم و به همه چیز فكر كنید تا پس انداز اتفاق بیفتد .
از در ون شناخت از خود . در بحث تغییر و خودشناسی هر چه زودتر پیام را دریافت كنیم هزینه تغییر پایین خواهد بود .
نیاز به تغییر داریم . ساختار نوینی بنا كنیم و آرام پوس انداختن را داشته باشیم .
به نقل از سایت www.sohyle-r.com
منبع : شبکه خبری ورلد نیوز


همچنین مشاهده کنید