شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

آیا کامپیوتر برای چشم مضر است؟


آیا کامپیوتر برای چشم مضر است؟
هیچ مدرك علمی مبنی بر اینكه كامپیوتر برای چشم ضرر داشته باشد وجود ندارد. هر چند كه بعد از رایج شدن این وسایل شكایات از خستگی و ناراحتی چشمی باعث افزایش نگرانی افراد نسبت به این وسایل شده است. آزمایش های گسترده ای كه در این زمینه صورت گرفته است نشان می دهد كه تابش های الكتریكی (مثل اشعه ایكس) یا پرتوهای دیگر مانند ماورای بنفش در شرایط معمولی ضرری به چشم نمی رساند. در واقع میزان اشعه UV كه از كامپیوتر و تلویزیون ایجاد می شود بسیار اندك است و به حدی كم است كه نمی تواند به چشم فرد، حتی اگر تمام عمر از این دستگاه ها استفاده كند، صدمه بزند.
●آیا این خستگی چشمی به كامپیوتر و تلویزیون ارتباط دارد؟
بلی، بسیاری از علایم از جمله تحریك (قرمزی، خستگی چشم، آبریزش)، خستگی (سنگینی پلك و سر) و اشكال در واضح دیدن تصاویر (فوكوس كردن) ممكن است با استفاده طولانی از این وسایل ایجاد شود. سردرد ، اسپاسم های عضلانی و كمردرد هم ممكن است ایجاد شود. خوشبختانه این شكایات اكثرا با تغییرات جزیی در محیط كار و عوض كردن عینك رفع می شود . اگر چه خستگی های چشمی باعث آزار می شوند، ولی خطری ندارند و دلیل استفاده نكردن از چشم و این وسایل نمی شود، در این مورد چشم پزشك شما با تنظیم نمره عینك می تواند كمك كند.
●چگونه می توان از خستگی های چشمی جلوگیری كرد؟
بیشتر آنها كه مدت زیادی را صرف كار كردن با كامپیوتر می كنند ترجیح می دهند مناظر دورتر را از فاصله معمولی نگاه كنند. صفحه كامپیوتر بهتر است برای استفاده كننده كمی پایین تر از سطح چشم ها قرار بگیرد. مطالب بایستی طوری در دسترس باشند كه استفاده كننده مجبور به خم شدن و حركات زیاد سر و چشم ها نباشد . روشنایی بایستی طوری تنظیم شود كه درخشندگی و تابش صفحه كامپیوتر و انعكاس نور آن به حداقل برسد. در بعضی موارد میزان روشنایی استاندارد در دفتر كار طوری است كه به راحتی می توان از كامپیوتر استفاده كرد. اگر اصلاح و تغییرات در روشنایی محل كار عملی نباشد می توان ازشبكه های حفاظتی و فیلترهای مخصوص استفاده كرد.
صفحه كامپیوتر معمولا گرد و خاك را به خود جذب می كند، بهتر است هر از چندگاهی با یك پارچه ضد استاتیك (ضد الكتریسیته ساكن) سطح آن را تمیز كرده تا تصویر واضح شود.
استراحت های كوتاه در فواصل معین مهم است. معمولا اشخاصی كه برای مدت طولانی از كامپیوتر استفاده می كنند از تحرك اندكی برخوردارند و برای مدتی بدن، سر و گردن و چشم هایشان بی حركت می ماند و این امر باعث خستگی می شود . پلك زدن زیاد باعث خیس شدن چشم ها شده و مانع از خشكی چشم می شود.
●اشخاصی كه از كامپیوتر استفاده می كنند باید چه نكاتی را رعایت كنند؟
صفحه كامپیوتر بایستی در فاصله مناسبی از چشم قرار بگیرد، از آنجایی كه این فاصله ممكن است دورتر از فاصله مطالعه باشد بایستی از عینك ضروری استفاده شود، رعایت این امر به خصوص برای افرادی كه از عینك های دوكانونی و چند كانونی و یا عینك مطالعه استفاده می كنند ضروری است. این بدان معناست كه افرادی كه عینك ندارند ممكن است مجبور شوند از لنزهای اصلاح كننده برای این كار استفاده كنند. چشم پزشك می تواند عینك مناسب را برای شما تجویز كند.
شما بایستی با توضیح بیشتر در مورد محل كار و جزئیات كار، به چشم پزشك خود كمك كنید كه عینك مناسب را تجویز كند.
سایت عینك
منبع : شبکه خبری ورلد نیوز


همچنین مشاهده کنید