سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

آنچه راجع به سارس باید بدانیم


آنچه راجع به سارس باید بدانیم
●علائم SARS چیست ؟
علائم اصلی بیماری تب بالای ۳۸ درجه ، سرفه خشك ، گلودرد ، تنفس مشكل یا اختلالات تنفسی و شواهد رادیوگرافیك پنومونی می‌باشد ، سایر علائم نیز عبارتند از : سردرد ، درد مفاصل و ماهیچه‌ها ، بی اشتهائی ، اختلال هوشیاری ، راش و اسهال .
●روش درمان بیماران مبتلا به SARS چگونه است ؟
علیرغم تلاش پزشكان ، فعلا دارویی جهت درمان پیدا نشده است و تا حال آنتی بیوتیكی در این زمینه مؤثر نبوده است ولی داروی ریباورین با یا بدون تجویز استروئید با نتایج نامعلوم مصرف شده است. لذا برای كنترل بیماری در جامعه پیشگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است.
●سرعت گسترش بیماری چگونه است ؟
SARS نسبت به آنفلونزا كمتر عفونی است دوره كمون آن ۷-۲ روز ( بطور متوسط ۵-۳ روز ) می‌باشد مسافرت‌های بین‌المللی ریسك گسترش سریع بیماری را افزایش می‌دهد.
●تا به حال تعداد مبتلایان به بیماری و پراكندگی جغرافیایی آن چگونه بوده است؟
تا ۲۸ آوریل ۲۰۰۳ ، ۵۰۵۰ نفر مبتلا شده و از این تعداد ۳۲۱ نفر فوت كرده‌اند و تا حال این بیماری از كشورهای چین ، هنگ گنگ ، مالزی ، كانادا ، تایوان ، فرانسه ، آلمان ، اندونزی ، ایتالیا ، تایلند ، سنگاپور ، استرالیا ، برزیل ، بلغارستان ، هندوستان ، ژاپن ، كویت ، مغولستان ، جمهوری ایرلند ، رومانی ، فیلیپین ، آفریقای‌جنوبی ، اسپانیا ، انگلستان ، ایالات‌متحده ، سوئد ، سوئیس و ویتنام گزارش شده است.
●آیا SARS می تواند نتیجه بیوتروریسم باشد؟
هیچگونه دلیلی برای تأیید یا رد این ادعا وجود ندارد.
●تا چه حد باید نگران بود ؟
بیماری علاوه براینكه می‌تواند شدید باشد می‌تواند در مسافرت به كشورهای آلوده از سرعت انتشار بالایی بر خوردار باشد ولی درصد كشندگی آن پایین است ( حدود ۴ % ) این میزان با افزایش سن و وجود بیماریهای مزمن در فرد بالا می رود .
●سفر تا چه حد می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد؟
WHO سفرهای غیرضروری به مناطق آلوده ( مناطقی كه زنجیره انتقال ویروس در آنجا مشاهده شده است ) بخصوص مناطق آلوده چین و تورنتو كانادا را منع می‌نماید ضمناً تمامی مسافرین باید از علائم اصلی بیماری آگاه گردند و از تماس نزدیك با افرادی كه آلوده شده‌اند یا سابقه سفر اخیر به نواحی آلوده را داشته‌اند اجتناب نمایند و مسافرانی كه دچار این علائم شده‌اند تا وقتی كه بطور كامل بررسی نگردیده‌اند نباید آن كشور را ترك كنند . اما باتوجه به كنترل بیماری و عدم مشاهده موارد جدید طی فصل سرد جاری نگرانی زیادی از انتشار آن وجود ندارد.
●WHo چه اهدافی را دنبال می كند ؟
۱ - پیشگیری و كنترل شیوع بیماری
۲- مشخص نمودن عامل بیماری
۳ - مشخص نمودن رژیم درمانی مؤثر
۴ - حمایت كشورهای درگیر در صورت نیاز از طریق اعزام كاركنان بهداشتی
●عامل بیماری چیست؟
عامل بیماری ویروسی از خانواده كروناویروسها می‌باشد .
●روش انتقال بیماری‌ چگونه است ؟
انتقال از شخص به شخص از طریق قطرات تنفسی و ترشحات بدن فرد بیمار بوده و بیشتر در افرادی كه در بیمارستان یا در خانه با بیمار تماس نزدیك داشته‌اند صورت می‌گیرد بنابراین در صورت مراقبت از بیمار ، زندگی با وی و یا تماس نزدیك با ترشحات تنفسی ، مایعات بدن یا مدفوع بیماران ، احتمال انتقال بیماری وجود دارد.
● نحوه برخورد با بیماران مبتلا به SARS چگونه است ؟
بیمار باید از نظر تنفسی و سایر ترشحات ایزوله شود. معاینه بیماران توسط كاركنان و پزشكان باید با ماسك و عینك و پوشش سر و دستكش صورت گیردInfection control guidance) (Hospital . دست ها قبل و بعد از تماس با فرد بیمار می‌بایستی شسته شود. بیمار باید در اتاق در بسته با فشار منفی نگهداری شده ولی پنجره‌ها را می توان برای تهویه خوب باز گذاشت ( ولی این پنجره‌ها نباید به محل‌های عمومی باز شود ).
●روش بر خورد در موارد تماس احتمالی چگونه است ؟
۱ - دادن اطلاعات در خصوص تابلو بالینی به بیمار
۲ - ایزولاسیون در منزل بمدت ۱۰ روز
۳ - ویزیت حضوری یا با تلفن بطور روزانه توسط یكی از اعضای تیم مراقبت (Public health Care team)
۴ - كنترل روزانه تب ( شایعترین علامتی كه در ابتدا ظاهر می شود تب است )
●چه اقداماتی در درمان بیماران مبتلا به SARS صورت می‌گیرد ؟
۱ - ایزولاسیون
۲ - گرفتن نمونه خلط ، خون و ادرار برای سایر علل معمول پنومونی بخصوص انواع آتیپیكال و یا مواردی كه همراه با عاملSARS ممكن است وجود داشته باشند .
۳ - شمارش گلبول های سفید با افتراق ، شمارش پلاكت ، تست های كبدی و كلیوی ، الكترولیت‌ها و سی آر پی .
۴ - تجویز آنتی بیوتیك برای درمان پنومونی اكتسابی آتیپیكال
۵ - استفاده از نبولایزر با یك برونكودیلاتور ، فیزیوتراپی سینه ، برونكوسكوپی
●●تعاریف تشخیصی بیماری چیست؟
●مورد مظنون :
هر فردی كه بعداز اول نوامبر ۲۰۰۲ (۱۰ آبان ۱۳۸۱) باسابقه تب بالای ۳۸درجه و سرفه‌ و مشكلات تنفسی و حداقل یكی از موارد زیر در فاصله ۱۰ روز قبل از شروع علائم را داشته باشد :
- تماس نزدیك یا زندگی كردن با هم، پرستاری كردن و یا تماس مستقیم با ترشحات تنفسی یا مایعات بدن بیمار مظنون .
- سابقه مسافرت به منطقه آلوده
- اقامت در یك منطقه آلوده
●مورد محتمل:
۱ - یك مورد مظنون كه در رادیوگرافی ریه نمای پنومونی یا سندرم دیسترس تنفسی (RDS ) داشته باشد.
۲ – یك مورد مظنون كه در اتوپسی ریه یافته های سندرم دیسترس تنفسی ( RDS ) بدون عامل قابل شناسایی داشته باشد.
طبق آخرین دستورالعمل مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی تا زمان تهیه ماسك مخصوص برای استفاده در مواجهه احتمالی با موارد بیماری ، پرسنل بهداشتی درمانی می‌توانند از ماسك‌های معمولی كه در داخل آن ده تا بیست لایه گاز معمولی قرار داده شده است استفاده نمایند.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پزشكان ایران
منبع : شبکه خبری ورلد نیوز


همچنین مشاهده کنید