جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تلخ و شیرین از جام جهانی


تلخ و شیرین از جام جهانی
هجدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به روزهای پایانی خود نزدیک شده و ۴ روز دیگر به پایان خواهد رسید.
با اینکه در جام هجدهم شگفتی چندانی رخ نداد و صعود ۱۶ تیم راه یافته به مرحله یک‌هشتم نهائی چندان دور از انتظار نبود، اما لحظه‌هائی در این جام شکل گرفت که برخی از آنها در تاریخ جام جهانی ثبت می‌شود و برخی به لحظه‌های تلخ و شیرین هواداران فوتبال تبدیل شده‌اند.
● در دقیقه چهارم بازی غنا و برزیل در مرحله یک‌هشتم چهارم بازی غنا و برزیل در مرحله یک‌هشتم نهائی، ”رونالدو“ با دروازه‌بان غنا تک به تک شد و پس از گذر از دروازه‌بان نخستین گل بازی و پانزدهمین گل خود را در ۳ دوره جام جهانی به ثمر رساند.
با این گل، رونالدو رکورد بیشترین گل زده را که تا پیش از این در اختیار ”گرد مولر“ آلمانی (۱۴ گل) بود، برای خود رقم زد.
● در جریان بازی هلند و پرتغال در مرحله یک‌هشتم نهائی ”والتین ایوانف“ داور ۴۵ ساله روسی در مجموع ۱۶ بار کارت زرد و ۴ بار کارت قرمز خود را به بازیکنان ۲ تیم نشان داد.
ایوانف پس از این بازی از سوی فیفا از قضاوت بازی‌های دیگر این دوره محروم شد.
● کرواسی در آخرین بازی خود در جام جهانی ۲۰۰۶ مقابل استرالیا قرار گرفت که این بازی با نتیجه ۲ بر ۲ پایان یافت و استرالیا به همراه برزیل از گروه (F) به دور بعدی صعود کرد.
اما لحظه جالب این بازی ۳ اخطاره شدن ”بوسیپ سیمونیچ“ بازیکن کروات بود که پس از دریافت کارت زرد سوم آن هم پس از به صدا درآمدن سوت پایان از بازی اخراج شد.
”گراهام پل“ داور انگلیسی این بازی ظاهراً در زمان نشان دادن کارت زرد دوم به این بازیکن، اخطار نخست را فراموش کرده بود، بدین‌صورت سیمونیچ با وجود ۲ اخطاره بودن تا پایان این دیدار بازی کرد.
● تا شروع بازی‌های جام جهانی حضور ”وین رونی“ ستاره خط حمله تیم انگلستان به‌دلیل مصدومیت در ابهام بود، اما پس از بازی نخست پزشکان رأی بر این دادند که این بازیکن می‌تواند در جام جهانی بازی کند و با اعلام این خبر امید به اردوی تیم ملی این کشور بازگشت.
اما در جریان بازی سوئد و انگلستان، ”مایکل اوون“ مهاجم دیگر انگلستان پس از زدن ضربه به زمین خورد و دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه زانو شد و این مصدومیت به اندازه‌ای بود که نه تنها اوون باقی بازی‌های جام جهانی را از دست داد بلکه به مدت ۵ ماه نیز مجبور است فوتبال را کنار بگذارد.
● شاید تنها تیمی را که بتوان عنوان شگفتی‌ساز را به آن داد تیم ملی غنا بود. این تیم آفریقائی که در گروه (E) با تیم‌های قدرتمندی چون ایتالیا، جمهوری چک و آمریکا همگروه بود، با ۲ پیروزی مقابل چک و آمریکا به مرحله یک‌هشتم نهائی صعود کرد.
غنا که برای نخستین بار در جام جهانی حضور می‌یافت در این جام تنها تیم آفریقائی بود که به این مرحله راه یافته بود. در این مرحله هر چند مقابل برزیل با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب شد، اما بارها بر روی دروازه حریف خطرساز شد.
● برای هواداران تیم ملی ایران، جام جهانی آلمان پوشیده از لحظات غمناک بود. ۲ شکست در ۲ بازی اول که حذف این تیم را قطعی کرد خاطره شیرینی از بازی ایران در این جام برجای نگذاشت.
شاید تلخ‌ترین لحظه برای فوتبالدوستان ایرانی، زمانی بود که روی اشتباه‌ مدافعان ایران مکزیکی‌ها گل دوم خود و بلافاصله ل سوم را به ثمر رساندند و امیدوارهای ایرانیان از دست رفت.
● با توجه به حضور قدرتمند آرژانتین در دور مقدماتی، این انتظار می‌رفت که بازی مکزیک و آرژانتین در مرحله یک‌هشتم رقابتی یک طرفه باشد.
اما حملات مکزیک و در نتیجه گل نخست بازی که مکزیکی‌ها وارد دروازه آرژانتین کردند رنگ دیگری به بازی داد. آرژانتین گل تساوی را به ثمر رساند و بازی در وقت قانونی با همین نتیجه پایان یافت.
در وقت اضافه ”ماکسی رودریگز“ بازیکن راست پای خط میانی آرژانتین پشت محوطه جریمه توپی زیر پای چپ او آمد که آن را با ضربه‌ای محکم راهی دروازه مکزیک کرد و حذف این تیم را از ادامه بازی‌ها رقم زد و این گل یکی از زیباترین گل‌های جام جهانی نام گرفته است.
● ایتالیا در یک‌هشتم نهائی مقابل تیمی قرار گرفت که فقط یک بار دیگر در جام جهانی حضور داشت. استرالیا نماینده اقیانوسیه در دومین حضور خود موفق شده بود تا از گروه خود صعود کند.
دیدار ۲ تیم بدون گل تا دقیقه ۹۰ ادامه یافت و درست در ثانیه‌های پایانی این دیدار یعنی در دقیقه ۹۰۰۳ داور یک خطای پنالتی به سود ایتالیا گرفت. ”فرانچسکو توتی“ این پنالتی را به گل تبدیل کرد و ایتالیا در ثانیه‌های آخر راهی یک‌چهارم نهائی شد.
● پیش از حضور آرژانتین در بازی‌ها از این تیم به‌عنوان یکی از ۲ فینالیست احتمالی این دوره جام جهانی یاد می‌کردند. این تیم با شکست مکزیک، در یک‌چهارم نهائی حریف آلمان میزبان بازی‌ها شد و ضربات پنالتی مشخص‌کننده برنده این دیدار بود که در نتیجه آن در پایان وقت قانونی و اضافی یک بر یک شده بود.
آلمانی‌ها که در ۳۰ سال گذشته هیچ دیداری را ضربات پنالتی نباخته بودند مقابل آرژانتینی قرار گرفتند که دروازه‌بان اصلی‌اش را در جریان بازی به خاطر مصدومیت از دست داده بود.
زمانی‌که ”ینس لمن“ دروازه‌بان آلمان در ضربات پنالتی موفق شد ضربه کامبیاسو را مهار کند، آرژانتین بار دیگر مانند ۳ دوره گذشته از رسیدن به نیمه نهائی بازماند.
● در یک بازی دیگراز یک‌چهارم نهائی، انگلستان و پرتغال مقابل هم قرار گرفتند و آخرین حضور انگلستان در نیمه‌نهائی به سال ۱۹۹۰ باز می‌گشت و پرتغالی‌ها ۴۰ سال بود که به این مرحله نرسیده بودند. بازی ۲ تیم پس از ۱۲۰ دقیقه بدون گل خاتمه یافت و کار به ضربات پنالتی کشید.
رونی از بازی اخراج شده بود و بکهام در اوایل نیمه دوم بازی به‌دلیل مصدومیت تعویض شده بود، اما انگلستان هنوز بازیکنان قابلی چون ”جرارد“، ”لمپارد“ و ”جو کول“ را در اختیار داشت. ولی رکیاردو دروازه‌بان پرتغالی موفق شد، با درخشش خود شرایط صعود این تیم را فراهم کند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید