یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

رایحه های به یادماندنی


رایحه های به یادماندنی
‌● چه بویی در تابستان بهتر است؟
در فصل تابستان بوی عطرها را بیشتر احساس می كنید چون همه برای فرار از بوی ناخوشایند از میزان عطر بیشتری استفاده می كنند. انگار كه توجه به عطرها در تابستان بیشتر می شود. البته هر عطری را نمی توان در تابستان استفاده نمود تنها آنها كه بوی خوش كاج خیس می دهند یا شكوفه های بهار نارنج را تداعی می كنند خوشبو كننده فصل گرم سال هستند. «برای اینكه یاد صبح های باران خورده و بهاری بیفتی لازم به قدم زدن در كوچه ها نیست. عطر شكوفه های پرتقال، لیمو و گریپ فروت و علف های صحرایی كمك بزرگی به یادآوری خاطرات می كند.»
جملات فوق پشت شیشه نخستین عطری كه در سال ۱۷۰۸ در كلن ساخته شد و هم اكنون نیز در موزه عطر و ادوكلن شهر كلن دیده می شود، نوشته شده است. اولین كارخانه عطرسازی در اروپا متعلق است به شخصی به نام جیووانی ماریا فارینا اهل استان پیه مونته در ایتالیا كه پس از مهاجرت به كلن در قرن ۱۸ اولین شیشه های عطر زنانه را تولید كرد.
كارخانه ای كه امروز به عنوان یكی از زیباترین و با شكوه ترین موزه های شهر كلن بیشترین تعداد بازدیدكننده را دارد.
گرچه اولین شیشه های عطر و ادوكلن در قرن ۱۸ ساخته شد ولی تاریخ استفاده از گل ها و گیاهان به عنوان خوشبو كننده به حدود قرن ۱۲ می رسد؛ زمانی كه اسپانیا تحت سلطه عرب ها درآمد و به واسطه این اشغال، آداب و سنن عربی و به عبارت دیگر شرقی به اروپا رخنه كرد.با اینكه امروز بهترین و معروف ترین كارخانجات تولید عطر در اروپا قرار دارد ولی ۷ ، ۸ قرن پیش این شرقی ها بودند كه از گل های معطر، عطر تهیه می كردند. عرب ها از چربی و روغن گیاهان عطر ساخته و به عنوان یك ضدعفونی كننده در خانه منتشر می ساختند. یونانی ها و مصری ها نیز از روغن گیاهان معطر به عنوان دارو و ضماد استفاده نموده و در تهیه لوازم آرایشی به كار می بردند. حدود قرن ۱۵ استفاده از روغن ها و اسانس های گیاهی در اروپا نیز رواج پیدا كرد. آنها نیز از برگ درختان و علف ها و ریشه و ساقه های گیاهان برای آرام سازی و تحریك احساسات درونی استفاده می كردند.
آروماتراپی شاخه ای از پزشكی جایگزین كه امروز طرفداران فراوانی در سراسر دنیا دارد نیز از همین زمان مورد توجه واقع شد. تحقیقات بسیاری در مورد تاثیر عطر بر سلامت جسم و جان به اثبات رسیده كه در اینجا به گوشه ای از آن اشاره می كنیم. آروماتراپی ثابت می كند بوهایی كه منشاء طبیعی دارند با تاثیر بر روی سیستم عصبی مركزی و نیز سیستم غدد و متابولیسم نقش ویژه ای در بروز احساسات شخصی ایفا می كنند و این موضوع كاملاً در مورد احساسی كه به یك فرد در حین استعمال عطر دست می دهد، صدق می كند.
بوها در زندگی ما نقش تعیین كننده ای دارند. باعث تحریك احساسات شده و تعادل روحی روانی برقرار می كنند و با ایجاد هارمونی بین جسم و روح شرایط ویژه ای را برای ما دامن می زنند. عطرآگین كردن محل كار، منزل و ماشین علاوه بر خاصیت ضدعفونی و پاك كنندگی ای كه دارد، باعث برانگیختن عواطف و احساسات می شود.
از نظر روان شناسی، بوها مهم ترین عامل در بازگردانی یك خاطره یا حادثه در ذهن هستند. تبلیغات وسیعی كه این روزها در باب آروماتراپی به گوش می رسد، باعث شده تا اروپاییان در برخورد با هرگونه بیماری كه منشاء روانی دارد قبل از مراجعه به پزشك به آروماتراپی رجوع كرده و از آن برای رفع اختلالات خواب، وسواس، تحریك پذیری، افسردگی و نظیر اینها استفاده كنند. در آروماتراپی هر فرد بنا به شرایط روحی و اجتماعی خود به استشمام عطر خاص احتیاج دارد و نسبت به یك بوی خاص واكنش نشان می دهد و حتی احساساتش به تكاپو می افتد.
می توان امتحان كرد. در میان بوهایی كه وارد مغز می شوند، آنهایی خوشایند انسان هستند كه بر سیستم عصبی مركزی اثر نموده و موجب ترشح مواد نوروشیمیایی مثل آندروفین، نوروآدرنالین و آنكفالین كه مسئولیت شادی و سرخوشی فرد را برعهده دارد، می شوند. آهنگ بویایی زمانی نواخته می شود كه سیستم بویایی فرد از بوی مورد نظر اشباع شود و كاملاً مغز با آن به تطابق برسد.عطرها آمیزه ای از روغن های اساسی، تركیبات معطر و ثابت كننده هستند. تركیبات معطر موجود در عطر مهم ترین عامل در ایجاد نشاط و سرزندگی است. در ساخت هر عطر تقریباً ۳۰ تا ۵۰ روغن معطر كه منشاء گیاهی دارند، به كار می رود. روغن هایی كه اصطلاحاً Parfums نامیده شده و پشت لوازم آرایشی، دئودورانت ها، عطر و ادوكلن در قسمت ingredient دیده می شود.
● تركیبات عطرها
در عطرهای استاندارد و مرغوب ۳۰ تا ۴۰ درصد از تركیبات اصلی از روغن های گیاهی یا برگ و ریشه و ساقه های زیرزمینی معطر تهیه شده اند. در Edudetoilette ها ۲۰-۱۰ درصد و در اسپری ها فقط ۱۰-۵ درصد تركیبات معطر یافت می شود. در تولید عطر مواد شیمیایی معطر نیز به كار می روند كه وظیفه پیوند دادن و متصل كردن عطرهای گوناگون را برعهده دارند.
تركیبات معطر موجود در عطر و ادوكلن در میان انواع گل و میوه و پوست و صمغ درختان پراكنده اند.در میان گل ها رز، مریم، میخك، یاسمن، رزماری و در میان برگ ها ریحان و اكالیپتوس و درختان عرعر، كاج و صنوبر و در میان مركبات بهارنارنج، لیمو و پرتقال بیشترین میزان استفاده در تولید عطر را دارند. چربی های حیوانی مثل مشك یا عنبرسائل نیز در تهیه عطر استفاده می شوند ولی به دلیل ارزش اقتصادی فراوانی كه دارند، كمتر به كار می روند.دكتر ماریا ترزا لوكرونی و فرانچسكو پادرینی در كتابی با عنوان آروماتراپی به تاثیرات شگرف بودرمانی بر سلامت جسم و ذهن اشاره كرده اند و همچنین افرادی را كه از این نوع رایحه ها استقبال می كنند، زیر ذره بین قرار داده و به شناخت تمایلات درونی و شخصیت آنها پی برده اند.
براساس آنچه در این كتاب آمده است، بوییدن رایحه درخت سدر، گل رز، یاسمن و چوب صندل برای رفع پرخاشگری و ستیزه جویی مناسب است.
● انواع مختلف رایحه درمانی به شرح زیر است:
▪ رفع ترس و كابوس های شبانه: بابونه رومی، اسطوخودوس، انواع رز، چوب صندل و بهار نارنج
▪ ضعف مدیریتی و عدم توانایی در انجام كارها: پونه، رزماری، بادرنجبویه، انواع نعناع و زنجبیل
▪ شك و تردید: لیمو، گریپ فروت، انواع نعناع و چوب سرو
▪ رفع اختلالات خلق و خوی: ریحان، شمعدانی، گل طاووسی، یاسمن، كاكائو، بابونه رومی، نرگس، انواع رز و اسطوخودوس
▪ بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی: وانیل، انواع رز و بادرنجبویه
▪ وسواس: بابونه رومی، بهارنارنج و زنبق
▪ درمان بی خوابی: مشك، شمعدانی، گل پرتقال، ملیسا، چوب صندل و بابونه
▪ رفع استرس و اضطراب: پونه كوهی، انواع بابونه، چوب رز، درخت سدر، دارچین، چوب صندل، یاسمن، لانگ ای لانگ و عطر برگاموت.
▪ كاهش علائم افسردگی: بابونه رومی، ریحان، شمعدانی، گریپ فروت، انواع اسطوخودوس، ملیسا و بهارنارنج
▪ كمك به افزایش حافظه: انواع مركبات، ریحان، نعناع، پونه وحشی، فلفل قرمز و چوب سرو
▪ سردمزاجی: انواع رز، شمعدانی، لانگ ای لانگ و یاسمن
▪ درمان كمرویی: روغن یاس، بهارنارنج و مرزنگوش
▪ حواس پرتی: عطر لیمو، ریحان و ملیسا
▪ درمان سردرد: بابونه رومی، انواع اسطوخودوس و رز
▪ رفع افسردگی پس از زایمان: رز، چوب صندل، بهارنارنج و لانگ ای لانگ
● از تاثیر روغن های معطر بر بیماری های جسمی و بهبود وضعیت عاطفی و روانی كه بگذریم نوبت به انواع رایحه عطر و ادوكلن می رسد.
▪ Fresh : رایحه پرطراوت شبیه به علف و سبزه های ترشده كه حس جوانی، شادابی و پویایی به انسان می دهد.
▪ Fruity: رایحه میوه ها كه بیشتر از مركبات حاصل می شود.
▪ Citrus: رایحه مركبات نظیر پرتقال، بهارنارنج و لیمو به این نام خوانده می شود.
▪ Spicy : رایحه تند و تیز مثل انواع فلفل.
▪ Woody : رایحه خنك كه بوی درختان خشك جنگلی را می دهد و حس سرزندگی ایجاد می كند.
▪ Floral: رایحه گرم و ملایم گل ها كه حس جاودانگی در آدم برمی انگیزد.
▪ Sweet : رایحه شیرین نظیر وانیل.
▪ Light: رایحه سبك و ملایم.
▪ Oriental: رایحه گرم كه بویی مشابه كاج، سرو و بلوط می دهد.
در میان رایحه های فوق، بیش از هر چیز پرتقال، بهارنارنج، درخت كاج، چوب صندل و بوی نعناع كه خنك بوده و حس تازگی به انسان منتقل می كند در تابستان پیشنهاد می شود.
با اینكه بر روی شیشه عطر و ادوكلن ها هیچ اثری از نوع تركیبات معطر دیده نمی شود ولی شناسایی ویژگی های روغن های معطر كمك بزرگی به خرید عطر متناسب با سلیقه فرد می كند. به نظر می رسد این موضوع برای آنها كه هنوز نمی دانند چه عطری مناسب دوستان و اطرافیانشان است، بسیار جالب باشد.
▪ ریحان: بوی گرم دارد و به یادآوری خاطرات كمك می كند. باعث هارمونی بین روح و جسم می شود، به همین دلیل صلح و آرامش به ارمغان می آورد.
▪ رز: به طور كلی افرادی كه رایحه Floral را می پسندند، بسیار عاشق پیشه بوده و از حس زنانگی بالایی برخوردارند. البته این آخری در مورد افرادی كه بوی رز را دوست دارند بیشتر صدق می كند.در این نوع آدم ها، بیشتر از آنكه عقل حكم كند احساس حرف می زند.
▪ یاسمن: بوی یاسمن مناسب افرادی است كه از اعتماد به نفس بالا برخوردارند و البته بر عكس علاقه مندان به رز، كمتر تمایل به احساسات زنانه را از خود نشان می دهند. دوستداران رایحه یاسمن تمایلات مردانه دارند و این را می توان از نحوه آرایش مو، لباس پوشیدن و طرز گفتارشان فهمید. حتم داشته باشید اكثر آدم های بااراده عطری با رایحه یاسمن را انتخاب می كنند.
▪ زنبق: رایحه ای جادوكننده كه سمبل پاكدامنی و عفاف است. افرادی كه رایحه زنبق را می پسندند بسیار پرجرات بوده و بسیار بااعتمادند.
▪ اسطوخودوس: این رایحه ویژه افراد محرك و پرجنب و جوش است. آدم را سرحال می آورد و هویت می بخشد. باعث تقویت احساسات درونی می شود و انرژی منفی را از بین می برد. جزء رایحه های Oriental به شمار می رود. عطرهایی كه روی شیشه آن یك شاخه گل بلند دیده می شود، رایحه اسطوخودوس دارند. عطر اسطوخودوس جزء بهترین هدایا برای خانم ها به شمار می رود.
▪ مركبات: شادی، سرزندگی، هماهنگی و تعادل از خصوصیات شیفتگان رایحه پرتقال است. صمیمیت، درستكاری و اخلاق خوش از دیگر ویژگی های علاقه مندان به رایحه مركبات به شمار می رود. عطر بهارنارنج ضداسترس است و باعث شادابی مغز می شود. گریپ فروت نیز از تغییرات منفی خلق و خوی جلوگیری می كند.سدرلبنانی درختی با رایحه گرم كه بیشتر مورد توجه مردان قرار دارد، تسكین دهنده است و تغییرات بد خارجی را مهار می كند.
▪ ملیسای هندی: عطری بسیار خنك كه رایحه لیمو نیز در آن استشمام می شود. به درمان اختلالات عصبی كمك می كند و از تنش و افسردگی می كاهد. ملیسای هندی عطری خنك در تابستان به ویژه برای آنهایی است كه رانندگی می كنند یا پشت میز می نشینند.
▪ نعناع: بوی خنك و تر و تازه نعناع باعث جلای مغز می شود. بسیار پرطراوت برای آدم های عصبی و گرمایی. برای آدم هایی كه حواس پرت هستند جزء بهترین داروهای آروماتراپی محسوب می شود.
▪ مشك: رایحه ای كه بیشتر در ادوكلن ها یافت می شود و حس اعتماد به نفس را تقویت می كند.
▪ كاج: رایحه ای از نوع Oriental دارد و كاملاً مردانه دارد. به تقویت حس خودشناسی در فرد كمك می كند، باعث بهتر شدن حالات عاطفی و روحی می شود.
▪ چوب صندل: رایحه شیرین (Sweet) دارد. مورد توجه آقایان بوده و باعث تعادل بین روح و جسم می شود. به كنترل هیجانات درونی نیز كمك می كند.
اكالیپتوس: گرچه بسیار خنك و تازه است ولی طرفدار چندانی ندارد. اغلب آدم هایی كه احساس خفقان می كنند و محدودیت دارند و خود را افسرده می پندارند در انتخاب عطر رایحه اكالیپتوس را ترجیح می دهند.
▪ میخك: بویی تند و تیز دارد مثل ادویه و جزء رایحه های Spicy شمرده می شود.
▪ كندر: بویی گرم و شیرین دارد و نقش فراوانی در آرام سازی مغز ایفا می كند. كندر بهترین رایحه است كه در زمان مراقبه و مدیتیشن پیشنهاد می شود.
▪ وانیل: رایحه ای Sweet دارد. مناسب افرادی است كه هنوز نتوانسته اند زمان كودكی خود را به فراموشی بسپارند، چرا كه بیش از دیگر رایحه ها حس كودكی را به فرد القا می كند وانیل به دلیل ترشح آندروفین در مغز باعث نشاط و سرخوشی می شود.
● خرید عطر
در خرید عطر عجله نكنید. بویی كه در ابتدای انتشار اولین مولكول عطر به مشام می رسد، بوی واقعی عطر نیست. بهترین راه برای خرید عطر مورد نظر استفاده از كاغذ در تست رایحه است. عطر را روی كاغذ زده و ۱۰ دقیقه صبر كنید. در مرحله دوم رایحه جدیدی متفاوت از نوع اول به مشام تان می رسد.
بعد از ۲۰ دقیقه می توانید به رایحه عطر یا ادوكلن انتخابی اعتماد كنید. اگر رایحه این عطر در هر سه مرحله مورد پسند شما بود، می توانید آن را خریداری كنید. هرگز عطر یا ادوكلن را روی لباستان تست نكنید. اگر پوست چرب دارید، عطرهای شیرین و گرم خریداری نكنید زیرا در فصل تابستان روی پوست شما باعث بوی ناخوشایند می شود. رایحه های Fresh و Fruity بهترین گزینه در خرید عطر تابستانی به شمار می رود.
مونیكا آلبرتی
ترجمه: بهاره مهرنژاد
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید