جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تغذیه مناسب و کاهش سرطان سینه


تغذیه مناسب و کاهش سرطان سینه
تغذیه خوب عاملی پیشگیری كننده و درمانی برای سرطان سینه است.اویس ورنتمور Avis wrentmore در بررسی هایی كه در ژوئن سال ۱۹۹۸ در ۳۶ سالگی در سینه خود انجام داد به توده های مشكوكی در سینه خود برخورد كرد.
دكتر او از آن توده ها نمونه برداری كرد و در نهایت با جراحی دوم مشخص شد كه آن توده ها دارای سلول های سرطانی بودند.
چه كسی می تواند ادعا كند كه سرطان روی زندگیش، روابطش و شغلش تأثیری نمی گذارد. امروز پس از گذشت یك سال ورنتمور بانشاط و پرجنب وجوش و سلامتی كامل به سر می برد و بیماری اش بهبود یافته است.او هرگز كارش را قطع نكرد. اگر چه درمان كامل او شامل شیمی درمانی و پرتودرمانی بود ولی او بیشتر موفقیتش را به تغذیه مناسب و تغییر در نحوه زندگیش نسبت می دهد. ورنتمور می گوید: من از خوردن گوشت قرمز، جوجه، لبنیات، غذاهای فراوری شده و اكثر شیرینی جات اجتناب كردم.
پس از آموزش در مورد تغذیه، او رژیم غذایی مشكلی را شروع كرد. او بر روی خوردن ماهی، میوه ها و سبزیجات و آبمیوه های طبیعی تأكید داشت. این موادغذایی حاوی ویتامین های C، E، COQ۱۰، امگا -،۳ سلنیوم، روغن های گیاهی، چای سبز بدون كافئین و اسید آلفالیپوئیك است. او با كم كردن استرس، ورزش یوگا، تمرینات تنفس و مدیتیشن (تمركز) و تفكرات و تصورات مثبت موجب آسایش و تسكین روح خود می شد.
حال ورنتمور ۳۷ ساله است و از بیماری سرطان كه موجب ترس اكثر زنان است جان سالم به در برده است.
در همان سال طی پیش بینی های صورت گرفته ۱۸۴ هزار زن آمریكایی به سرطان سینه مبتلا بودند. تقریباً تمام آنها با استفاده از جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی تحت درمان قرار گرفتند. در آمریكا بیشتر از ۴۴ هزار زن در اثر ابتلا به سرطان سینه جان خود را از دست می دهند.
امروزه در علم پزشكی پیشرفت هایی جهت پیشگیری از سرطان پستان حاصل شده است. در سال ۱۹۹۵-۱۹۹۴ محققان دو ژن مرتبط به سرطان سینه را شناسایی كردند كه استعداد ابتلا به این بیماری را افزایش می داد و لیكن امید تازه ای در اثر یافتن علت ژنتیكی سرطان سینه - شاید در درمان - به دست آمده بود به ناامیدی تبدیل شد. طبق تحقیقات اخیر كه در مجله انستیتو ملی سرطان آمریكا انتشار یافت مشخص شد كه فقط ۴ تا ۶درصد بیمارانی كه به سرطان سینه مبتلا هستند دارای این ژن ها می باشند.
● پس چه عامل دیگری مسبب اكثریت سرطان های سینه می شود؟
به احتمال زیاد این عامل همان چیزی است كه منجر به دیگر انواع سرطان می شود. جهش یا موتاسیون كه به طور تصادفی در DNA افزایش می یابد. DNA ساختار بیولوژیكی است كه چگونگی رشد و عملكرد سلول ها را مشخص می كند. هنگامی كه این ساختارها با جهشی كه در آنها رخ می دهد تخریب می شوند، سلول به سرعت رشد كرده و رفتارهای غیرطبیعی از خود نشان می دهد و می تواند به سلول سرطانی تبدیل شود.
محققان معتقدند اكثر این جهش ها (موتاسیون ها) درنتیجه رادیكال های آزاد رخ می دهد. رادیكال های آزاد مولكول های خطرناكی هستند كه در بدن تولید می شوند و در آلاینده ها یافت می شوند. با گذشت سالها به همین روال انباشته شدن سلول های خراب، خطر ابتلا به سرطان سینه را با گذر عمر افزایش می دهد. بر اساس گفته های فرانسیس.ال.
مارتین محقق مؤسسه تحقیقات سرطان انگلستان، سلول های سینه حساسیت ویژه ای به این مشكل دارند بدان علت كه سینه ها حاوی ۸۰-۹۰ درصد چربی بوده كه در معرض رادیكال های آزاد مخرب هستند.
● رویارویی با عوامل خطرساز
▪ اگر ژنتیك برای اكثر زنان خطری در مورد ابتلا به سرطان سینه محسوب نمی شود پس چرا عواملی خطرساز می باشند؟
تعدادی از عوامل خطرساز عمومی وجود دارند كه می توان با تغییراتی در رژیم غذایی و نحوه زندگی آنها را اصلاح نمود. در میان این عوامل سطوح استروژن، وزن، مصرف دخانیات و استرس وجود دارند.
▪ استروژن: این هورمون در حالی كه برای سلامتی و تولید نسل ضروری است همچنین باعث توسعه رشد سرطان های سینه می شود.
طی تحقیقاتی كه صورت گرفت مشخص شد زنانی كه به طور طبیعی از سطح بالایی از استروژن برخوردار بودند نسبت به زنانی كه از سطوح كمتری از این هورمون برخوردار بودند، چهاربرابر احتمال ابتلا به سرطان سینه در آن ها بیشتر است.
درمان با استروژن (استروژن تراپی) اساساً خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. به علاوه تركیباتی شبیه استروژن در آفت كش ها و پلاستیك های نرم دیده شده اند كه با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است.
▪ افزایش وزن: زنانی كه پس از سن ۱۸ سالگی افزایش وزن پیدا می كنند به طور معنی داری خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها افزایش می یابد. مطالعه ای در دانشگاه هاروارد نشان داد، زنانی كه وزنشان در حدود ۲۰ كیلوگرم یا بیشتر از آن افزایش می یابد نسبت به زنانی كه كمتر از ۲‎/۵ كیلوگرم افزایش وزن دارند، خطر ابتلا به سرطان سینه دوبرابر می شود.
▪ استعمال دخانیات: در میان زنان سیگاری سرطان ریه تنها موجب نگرانی آنها نشده است. زنانی كه روزانه تعداد ۲ بسته سیگار یا بیشتر از آن را مصرف می كنند بیشتر از ۷۵ درصد احتمال مرگ در اثر ابتلا به سرطان سینه را دارا هستند.
▪ استرس: طی مطالعاتی در انگلیس مشخص شد كه فشارهای روحی - روانی شدید می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۵ درصد افزایش دهد. استرس در تولید هورمون ها تغییراتی ایجاد می كند و ممكن است منجر به افزایش ژن سرطان شود. به طور خلاصه هر كسی می تواند عوامل خطرسازش را كاهش دهد. خوردن غذایی كه از نظر آنتی اكسیدان ها غنی است و مصرف مكمل های غذایی می تواند روند تخریب سلول ها را آهسته تر كرده و احتمالاً در درازمدت خطر ابتلا به سرطان سینه را كاهش خواهد داد.
مواد غذایی كه خطر ابتلا به سرطان سینه را كاهش می دهند
محققان تأكید دارند كه می توان خطر ابتلا به سرطان سینه را با اهمیت دادن به غذاها و مكمل های غذایی كه حاوی آنتی اكسیدان ها و مهاركننده های طبیعی استروژن هستند كاهش داد. در اینجا نظری اجمالی بر این مواد غذایی داریم.
● میوه ها و سبزیجات:
میوه ها و سبزیجات از نظر مواد مغذی محافظ نظیر آنتی آكسیدان ها غنی هستند. آنتی اكسیدان ها، رادیكال های آزاد مسبب سرطان را خنثی می كنند. در مطالعات اخیر ژانگ از دانشگاه هاروارد دریافت زنانی كه روزانه بیشتر از ۵ وعده غذایی از میوه ها و سبزیجات استفاده می كنند خطر رشد و توسعه سرطان سینه در قبل از یائسگی آنها تا ۲۳ درصد كاهش می یابد.
در مطالعه ای دیگر روشن شد رژیم های غذایی كه از نظر سبزیجات غنی هستند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۵۶ درصد كاهش می دهند.
● ویتامین E:
مهمترین آنتی اكسیدان محلول در چربی بدن ویتامین E است. ویتامین E می تواند از تخریب سلول های چربی پستان توسط رادیكال های آزاد ممانعت به عمل آورد. ویتامین E همچنین آپوپتوزیز (مرگ برنامه ریزی شده سلولی) را در سلول های سرطان سینه القا می كند. توصیه می شود ۴۰۰ واحد ویتامین E طبیعی در روز مصرف كنید.
● كاروتنوئیدها:
اخیراً روشن شد مصرف دراز مدت رژیم غذایی كه از نظر بتاكاروتن ها در هویج و دیگر سبزیجات یافت می شوند، خطر ابتلا به سرطان سینه پس از یائسگی را كاهش می دهد.
همچنین لوتئین به صورت مكمل - لوتئین در كلم پیچ و خانواده او یافت می شود- موش ها را در برابر سرطان پستان محافظت می كند و همچنین روی تومورهای كوچك موشهایی كه این ماده را دریافت كرده بودند اثر داشت. در مطالعه ای دیگر كه بر روی حیوانات انجام شد مشخص شد لیكوپن كه در گوجه فرنگی وجود دارد از توسعه سرطان های سینه ممانعت به عمل می آورد.
● چربی های مناسب:
برخی از مطالعات صورت گر فته نشان می داد كه رژیم های غذایی پرچربی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد البته این بستگی به انواع چربی های مصرفی دارد. اسیدهای چرب امگا - ۶ كه در غلات، رنگ های طبیعی و روغن سویا یافت می شوند، رشد سرطان سینه را تسریع می بخشد. در مقابل اسیدهای چرب امگا - ۳ كه در ماهی و دانه های روغنی یافت می شوند محافظت كننده می باشند. روغن زیتون كه از اسیدهای چرب امگا -۹ غنی می باشد همچنین خطر ابتلای به سرطان سینه را كاهش می دهد.
خوردن ماهی اگر سرخ نشده باشد برای حداقل ۲ بار در هفته و مصرف روغن زیتون به عنوان روغن خوراكی اصلی توصیه شده است.
● فیبر و گیاهان مغذی
میوه ها و سبزیجات از نظر فیبر خوراكی غنی هستند و با كاهش خطر ابتلا به سرطان سینه رابطه دارند. تحقیقات نشان داد كه امكان دارد فیبر با كاهش سطح استروژن در بدن عمل می كند.
ضمناً یك گروه از تركیبات به نام اندوم ها كه در گل كلم و گیاهانی از این خانواده یافت می شود استروژن را به اشكال غیرسرطانزای هورمون تجزیه می كند.
گیاهانی كه از نظر فیبر مناسب می باشند، سبزیجاتی با نشاسته پایین می باشند نظیر تره تیزك (شاهی)، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ دار علاوه بر آن حبوبات، غلات و گردو و فندق توصیه شده است.
● ایزوفلاون های سویا:
زنان آسیایی كه رژیم غذایی سویا دارند نسبتاً خطر كمتری در رشد و توسعه سرطان سینه در مقایسه با زنان آمریكایی دارند. محققان معتقدند كه دو فلاونوئید آنتی اكسیدان در سویا به نام های جنیستین و دایدزین شاید محافظت كننده باشد. محققان نشان دادند كه این ایزوفلاون ها، استروژن های ضعیفی هستند كه به سلول ها حمله كرده و از اثر تكثیركنندگی سلولی آن ممانعت به عمل می آورند و خیلی قویتر از هورمون عمل می كنند.
● COQ۱۰:
مداركی وجود دارد كه COQ۱۰ می تواند از خطر ابتلا و عود مجدد سرطان سینه بكاهد. محققان فرانسوی اخیراً دریافته اند كه زنان مبتلا به سرطان سینه و زنانی كه دارای توده های غیرسرطانی هستند نسبت به زنان سالم همیشه از سطح پایین COQ۱۰ در خون برخوردارند. لاكوود جراح سرطان سینه در دانمارك می گوید كه دزهای بالای COQ۱۰ (۳۹۰ میلیگرم روزانه) می تواند از عود مجدد سرطان سینه در زنان جلوگیری كند.
مترجم: مجید پیرستانی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید