جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

باشگاه ها همچنان مشتری مربی خارجی


باشگاه ها همچنان مشتری مربی خارجی
● با وجود ناكامی برانكو در جام جهانی
انتخاب امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی نشان داد كه فدراسیون جدید بیشتر تمایل به استفاده از مربیان داخلی دارد. محمد علی آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی نیز چند روز قبل در حاشیه نشست هم اندیشی فوتبال در مصاحبه ای گفت: «زیبا است كه روی نیمكت تیم ملی ایران یك ایرانی بنشیند.» و این نشان می دهد كه رویكرد كنونی فوتبال ملی ایران استخدام مربیان وطنی به جای خارجی است. به نظر می رسد هنوز این رویه به باشگاه تسری پیدا نكرده و باشگاه ها همچنان به مربی خارجی روی خوش نشان می دهند.در این چند ساله نزدیك به ۲۵ درصد نیمكت تیم های لیگ برتری متعلق به خارجی ها بوده و به نظر می رسد این سنت در فصل جدید هم رعایت شود. حضور آری هان در پرسپولیس، ساموئل دارابینیان در پیكان، ورنر لورانت در سایپا و لوكا بوناچیچ در سپاهان كه قطعی است و اگر نناد نیكولیچ هم در فولاد باقی بماند لیگ ششم با پنج مربی خارجی شروع می شود.
این در حالی است كه لیگ گذشته با چهار مربی شروع شد و این آمار نشان می دهد به رغم نظر مساعد فدراسیون نسبت به استفاده از مربیان ایرانی از تعداد مربیان خارجی در لیگ كاسته نشده. دیروز شایعه شد كه محمد مایلی كهن جانشین نناد نیكولیچ در فولاد می شود اگر چنین جابه جایی رخ دهد تعداد مربیان خارجی مثل فصل ۸۵-۸۴ چهار مربی است. البته با شناختی كه از مسعود رضاییان مدیرعامل فولاد داریم بعید است كه در این باشگاه از مربی داخلی استفاده شود. فصل گذشته لیگ با چهار مربی خارجی، مصطفی دنیزلی، زلاتان ایوانكوویچ، ادسون تاوارس و مارتیك خاچاطوریان شروع شد.
در پایان رقابت ها مربی استقلال اهواز یك ایرانی شد و در آن سو آری هان هم به جمع خارجی ها اضافه شد تا شمار مربیان خارجی لیگ همان چهارتا باشد.در این میان برخی از باشگاه ها مثل سپاهان و فولاد در این سال ها همیشه مربی خارجی را به داخلی ترجیح دادند و اتفاقاً مربیان خارجی چندان هم برای آنها بد كار نكرده اند و به همین علت است كه هم اكنون هدایت هر دو تیم را در دست خارجی ها می بینیم مگر اینكه نیكولیچ جای خود را به مایلی كهن بدهد. در آن سو باشگاه هایی مثل فجر، ملوان و ابومسلم هرگز به مربی خارجی نزدیك نشده اند. استقلال و ذوب آهن هم كه دیدند با داخلی بهتر نتیجه گرفته اند چند فصلی است قید استخدام مربی خارجی را زده اند. استقلال اهواز، صبا باتری و برق نیز شرایطی مشابه با این تیم ها دارند.آنها كه از كار با مربی خارجی دل خوشی ندارند به مربی داخلی روی آورده اند. در باشگاه هایی مثل پرسپولیس و پیكان نیز استفاده از مربی خارجی در اولویت قرار دارد و در واقع باشگاه هایی كه بضاعت مالی دارند به این نتیجه رسیدند بهترین راه برای موفقیت استفاده از مربیان درجه یك خارجی است.
كارنامه وینكو بگوویچ (فولاد)، ملادن فرانچیچ (سال اول حضورش در فولاد)، استانكو (پرسپولیس)، دنیزلی (پاس) و لوكا بوناچیچ (فولاد و استقلال اهواز) به نحوی بوده كه مدیران باشگاه ها متقاعد شدند با استخدام یك مربی خارجی كاربلد می توانند به اهدافشان برسند. البته باید این نكته را در نظر بگیریم كه عملكرد مربیانی چون زلاتان ایوانكوویچ چند باشگاه را برای استفاده از مربی خارجی كاملاً دلسرد كرده.فعلاً كه طرز تفكر مدیران باشگاه ها كمی با آنچه بر سازمان و فدراسیون حاكم است فرق می كند.
تعداد مربیان خارجی كمتر نشده حتی بیشتر هم شده با این تفاوت كه دیگر تمركز روی مربیان كروات نیست و ملیت مربیان خارجی تنوع بیشتری دارد. اگر قرار باشد به جای قلعه نویی یك مربی خارجی هدایت استقلال را برعهده بگیرد همچنین فولاد طبق روال سال های گذشته خود از یك مربی خارجی استفاده كند لیگ ششم با ۶ مربی خارجی شروع خواهد شد.در این صورت نزدیك به ۴۰ درصد مربیان لیگ خارجی خواهند بود كه این یك ركورد قابل توجه در فوتبال ما خواهد بود.شاید نتیجه گیری این تیم ها با مربیان خارجی باعث خواهد شد كه این آمار در آینده از چهل درصد هم عبور كند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید