جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مصیبت دپ بودن


مصیبت دپ بودن
● نگاهی به دزدان دریایی كارائیب ۲
فكر می كنید جانی دپ بودن خیلی خوب است؟ شاید اگر از خودش بپرسید، پاسخ منفی بشنوید. می گوید: «خجالتی ام، هذیانی ام و هر كلمه دیگری كه نتوانید به كار بریدش. از شهرت بیزارم. هر كاری بتوانم انجام می دهم كه از آن دور باشم.»
شاید به همین علت مخالفتش با سیاست های حزب جمهوریخواه را بهانه كرد و راه تبعید خودخواسته به فرانسه را در پیش گرفت؛ اما عاقبت وسوسه شد كه به كارائیب بازگردد و برای اولین بار در عمرش، نقشی را دوباره بازی كند. اوایل فیلم «دزدان دریایی كارائیب: صندوق مرد مرده» ناخدا جك اسپارو (جانی دپ) بر قبیله آدمخوار جزیره دور افتاده ای در كارائیب فرمانروایی می كند (یك كنایه مشكوك سیاسی برای منطقه ای كه اصلاً قبیله آدمخوار ندارد)، اما وقتی این فكر بكر به ذهن افراد قبیله می رسد كه او را بپزند و بخورند تا از توانایی های روحی اش بهره مند شوند، دوران آسایش او به پایان می رسد.
در یكی از جالب ترین سكانس های اكشن فیلم به سبك و سیاق ایندیانا جونز پا به فرار می گذارد و همراه دار و دسته دزدان دریایی خود رهسپار دریا می شود، اما آنجا نیز آرامشی در كار نیست. از یك طرف روح خبیث دیوی جونز افسانه ای (بیل نایگی) همراه با ارواح نفرین شده ملوانان كشتی «هلندی سرگردان» در پی اوست چون جك ۱۳ سال پیش، پنهان از افراد گروهش، با او معامله ای كرده و با این شرط صاحب كشتی «مروارید سیاه» شده كه بعد از سپری شدن مهلت ۱۳ساله به لعنت ابدی دچار شود و در دنیای دیگر به خدمت جونز درآید.
حالا جك تصمیم گرفته به هر نحو كه شده زیر قولش بزند و چاره اش این است كه اولاً ۱۰۰ روح به جونز تقدیم كند و ثانیاً كلید صندوقی را بیابد كه شئ درون آن به دارنده اش امكان تسلط بر هفت دریا را می دهد. از سوی دیگر لرد كاتلر بكت (تام هولندر) افسر انگلیسی كمپانی هند شرقی، به دنبال اوست. این افسر بی رحم مانع از ازدواج ویل ترنر (اورلاندو بلوم) و كاترین سوان (كایرا نایتلی) شده و با تهدید آن دو به اعدام به جرم كمك به فرار جك (در قسمت اول) از ویل برای ردیابی ناخدا اسپارو استفاده می كند. كاترین نیز از زندان می گریزد و با ظاهری پسرانه به دنبال آنها می رود...
این ماجراها گوشه ای از پیرنگ شلوغ فیلمی به طول دو ساعت و نیم با یك عالمه اكشن و شمشیربازی و موجودات مهیب است كه از ۱۶ تیر روی پرده رفته و ادامه فیلم «دزدان دریایی كارائیب: نفرین مروارید سیاه» (۲۰۰۳) و دومین بخش از تریلوژی است. (قسمت سوم به نام «دزدان دریایی كارائیب: در پایان جهان» بلافاصله بعد از فیلم فعلی فیلمبرداری شده و قرار است تابستان آینده روی پرده برود.) مشكل اصلی برای دیدن این فیلم آن است كه باید فیلم قبلی را دیده باشید و حتی دوباره ببینید تا از ماجراهای تازه سر در بیاورید. شاید این تمهید شركت والت دیسنی و جری بروكهایمر تهیه كننده، برای آن باشد كه طرفداران دزدان دریایی تا سال آینده علاوه بر خرید سه بلیت حداقل سه نوار ویدئو یا سی دی كرایه كنند. این فیلم هم مانند قسمت دوم مجموعه ماتریكس، ناتمام و در اوج به پایان می رسد تا تكلیفش بعداً روشن شود.
تقریباً تمام شخصیت های فیلم اول (اگر فیلم بلانسبت سینمایی آن را از سیما دیده باشید، با نیمی از آنها آشنا شده اید) به «صندوق مرد مرده» بازگشته اند و تعدادی نیز به آنها اضافه شده اند كه جالب ترین و خیره كننده ترین شان از نظر گریم و جلوه های ویژه CGI دیوی جونز است، شخصیتی كه لااقل از قرن هجدهم به عنوان روح خبیث حاكم بر همه ارواح شیطانی اعماق دریا در اساطیر دریانوردان حضور داشته و اینجا با سر هشت پا و چنگال خرچنگ به جای دست ظاهر شده است. (دپ كه قبلاً «ادوارد دست قیچی» بوده او را درك می كند.) از جمله افراد دیگرگروه نفرین شدگان یكی بیل ترنر (استلان اسكارسگارد) پدر بیچاره ویل است كه روی صورتش ستاره دریایی سبز شده و دیگری سر كوسه كله چكشی دارد. طعنه آمیزترین این موجودات اسكلت هایی هستند كه به امید آمرزیده شدن می خواهند كتاب مقدس بخوانند اما چون چشم برای خواندن ندارند به خیره شدن به كتاب دل خوش می كنند!
گور وربینسكی كارگردان «حلقه» و «شكار موش»، توانایی خود را در آمیختن طنز و اكشن و صحنه های چندش آور نشان داده اما به هر حال كل بار فیلم بر دوش دپ افتاده است. او كه قبلاً خودش «مرد مرده» جیم جارموش بوده، حالا باید دور چشمش سرمه بكشد، دستمال به سر ببندد و با هزار ادا و اطوار سعی كند موفقیت فیلم اول كه سال ۲۰۰۳ در رتبه سوم فروش آمریكا قرار گرفت و در دنیا ۶۵۴ میلیون دلار فروخت، تكرار شود. فكر كرده اید دپ بودن كار آسانی است؟
ساسان گلفر
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید