سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

شکوفه‌ زدن در سرزمین گل‌ها


شکوفه‌ زدن در سرزمین گل‌ها
● به مناسبت آغاز رقابت‌های لوشامپیونه
فصل جدید لوشامپیونه از روز جمعه آغاز شد. طبق معمول همه نگاه‌ها به لیون دوخته شده، با این حال آنها برای تکرار اتفاق نیم دهه گذشته کار دشواری پیش رو دارند. آنچه در ادامه می‌خوانید مروری است بر وضعیت تیم‌های حاضر در لوشامپیونه فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶.
● مدعیان
تاکنون هیچ باشگاهی ۶ بار پیاپی لیگ را فتح نکرده اما شاید لپون، تیم منطقه ”آرهون“ این طلسم را بشکند. چنانچه آنها به این رؤیا رنگ واقعیت ببخشند، نه تنها در فرانسه که در اروپا وارد تاریخ خواهند شد. قهرمان مطلق لوشامپیونه حتی از فصل گذشته نیز قوی‌تر نشان می‌دهد. ۹ بازیکن این تیم عضوی از تیم نایب قهرمان جهان بودند. از دیگر مدعیان می‌توان به پاری‌سن ژرمن اشاره کرد. مارسی را نیز از یاد نبرید. اگر در ترکیب تیم‌ها دقیق شویم متوجه تغییرات محسوس لیون خواهیم شد. بازیکنان نیمکت‌نشین این تیم شامل ”مونسروبیو“ و ”کلمنت“، تیم را ترک کردند و ”فرائو“ نیز سرانجام در آخرین روزها از باشگاه دل کند. به‌جای آنها، اسکیلاچی، تولالان و کالستروم خریداری شده‌اند. ظاهراً آنها برای قوی‌تر شدن نیمکت تیم جذب شدند و این امر دست ”هولیه“ را برای ایجاد تنوع تاکتیکی بازمی‌گذارد. باشگاه بزرگ فرانسه در انتظار جذب یک مهاجم بزرگ است. تنها حضور ”فرد“ کفایت نمی‌کند! بوردو نیز این فصل داستان‌های ویژه‌ای خواهد داشت.
”اطلسی‌ها“ نسبت به فصل گذشته پیشرفت چندانی نداشته‌اند و ”ریکاردو“ سرمربی این تیم در تمرینات پیش فصل برای ارتقاء سطح کیفی بازیکنان متحمل زحمات زیادی شد. بوردو در خط دفاعی مشکلی ندارد و با بازگشت ”میکود“ در منطقه تهاجمی نیز بیمه خواهد شد. اما در پاریس و موناکو غوغائی به پا است.
هر ۲ تیم می‌خواهند وقایع تلخ فصل گذشته را فراموش کنند. پاری سن ژرمن هر چند جام حذفی را بالای سر برد اما به‌طور کلی فصلی کابوس‌وار را سپری کرد.
تیم اول پایتخت، این فصل با جذب هلیبوک، فرائو، لاندرو، ترائوره و دیانه و در غیاب مربیان ۶ ماهه! قصد حمله به جام را دارد. یان کولر، مونسروبیو و مندز از خریدهای بزرگ موناکو محسوب می‌شوند و لازلو بولونی از ”رن“ آمده تا یک تیم بزرگ را به‌سوی کسب جام رهنمون سازد. لانس از جمله تیم‌هائی است که می‌تواند با صبر و ارائه قابلیت‌هایش رتبه مطلوب فصل گذشته را حفظ نماید. این تیم شمالی بنا بر آنچه یک ست قدیمی حکم می‌کند، در جست‌وجو خواهد بود. آنها رتبه‌ای بالاتر کسب می‌کنند؟ سقوط خواهند کرد؟
در جنوب یک سؤال بزرگ دهان به دهان می‌چرخد: آیا ریبری در سراسر فصل جدید نمایش جادوئی جام جهانی را تکرار خواهد کرد؟ همه چیز به سقف آرزوهای المپیک مارسی بستگی دارد. بازی مقابل ”دنیپرو“ی اوکراین ثابت کرد مارسی آماده بوده و احتیاج به ایجاد تغییرات چندانی ندارد. چنانچه ریبری آماده بماند و جبرئیل سیسه علاقه دیرپا به مارسی را با بازی‌های درخشان اثبات کند، هوای ولودروم آفتابی خواهد بود.
اما در ”لیل“ سؤال متفاوتی مطرح شده است: آیا تاریخ همیشه تکرار می‌شود؟ باشگاه تهی از ستاره شده اما همواره در فصول اخیر جزء ۳ تیم اول بوده و همین امر به هواداران قوت قلب می‌دهد. نظم ”کلود پوئل“ سرمربی از عوامل موفقیت احتمالی تیم خواهد بود. لیل در چند فصل گذشته تا نزدیکی‌های صدر جدول پیشروی کرده اما چه زمانی کار نهائی را انجام خواهد داد؟ اوسر مدتی است که در سراشیبی سقوط گام برمی‌دارد. باشگاه منطقه ”بورگوندی“ در جام اینترتوتو نمایش مطلوبی ارائه نداد، با این وجود می‌توان به ”اوسر“ دل بست.
به ”رن“ و ”نیس“ می‌رسیم. آنها فصل گذشته دوران موفقیت‌آمیزی داشتند. هر ۲ تیم در فصل نقل و انتقالات شاهد تحولات فراوانی بودند. اگر رن و نیس را در رقابت‌های اروپائی دیدید، تعجب نکنید! نانسی پس از قهرمانی در رقابت‌های جام اتحادیه فصل گذشته، با روحیه‌ای عالی رقابت‌ها را آغاز کرده و با تدارک یک تیم بزرگ قصد شگفتی‌سازی دارد. تیم نانسی کمتر دستخوش تغییر شده است.
آنها تعادل تاکتیکی مناسبی دارند و از تجربه فصل پیش نهایت بهره را می‌برند.
در مورد لومان، حرف و حدیث فراوان است. آنها دوباره سقوط خواهند کرد؟ جواب این سؤال از نظر هواداران یک ”نه“ بزرگ است. سنت اتی‌ین و نانت با اهداف خاصی فصل جدید را آغاز کردند. هانیکور، درنیس، ایلیان و لاندرین به همراه یک مربی جدید به نام ”هاسک“ از جمله تازه‌واردان قناری‌ها محسبو می‌شوند. قدرت تهاجمی نانت فوق‌العاده است.
اما سنت اتی‌ین. ویلهلمسون سوئدی، بزرگترین شکار آنها بود، با این وجود هنوز در مورد درخشش این تیم شک و تردیدهای فراوانی وجود دارد. سوشو با خرید زیانی، لروی و همچنین عدم خروج مهره‌های شاخص، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما ۳ تیم تازه وارد یعنی والنسین، لوریانت و سدان با دشواری‌های خاصی روبه‌رو هستند.
همواره اولین حضور در دسته بالاتر خطرناک و تا حدودی ترسناک است، به‌خصوص اگر به لطف تفاضل گل بهتر جواز صعود را دریافت کرده باشید!
ترکیب جوانی و تجربه؛ ضامن بقای اینگونه تیم‌ها خواهد بود. والنسین پس از تجربه ۲ صعود پیاپی (قهرمانی در دسته سوم و سپس فتح دسته دوم) در انتظار مساعدت اسپانسر قدرتمند خود خواهد بود اما ”آنتونی کومباری“ مربی این تیم به معجزه چشم دوخته است.
”سدان“ با جذب مهاجمانی چون ژائو، اوآدا، لاچور و پژول قصد جبران گذشته را دارد. به‌طور حتم ”بقا“ مهمترین هدف تیم سبزپوش خواهد بود اما ۲ باشگاه تولوز و تروا حتی با از دست دادن مهره‌های کلیدی خود در آرزوی قرارگیری در رتبه‌ای مشابه جایگاه فصل گذشته هستند. برای مصون ماندن از طوفان یک فصل طولانی، اتکا به مهاجمان تازه‌وارد و گلزن از ضروریات است. هر ۲ تیم از توانائی‌های بالقوه‌ای برخوردار هستند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی