جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بارسای من بهترین است


بارسای من بهترین است
كارلس پویول را باید یكی از برترین كاپیتان های تاریخ اسولگرانا دانست. او اكنون پس از ۷ سال حضور در نوكمپ بدل به یگانه سمبل «كاتالانیسمو» شده و او فرمانده یكی از بهترین تیم های تاریخ این باشگاه شده است. مدتی است او و تیمش برای تمرینات پیش فصل و انجام چند مسابقه دوستانه كه خب، می توان اهداف اقتصادی را نیز در تك تك آنها جست وجو كرد به آمریكا سفر كرد ه اند و طبعا با استقبال سرگیجه آور و دیوانه كننده مردم شهر لس آنجلس مواجه شده اند. در بلوار هالیوود و مشاهیر آن به گشت و گذار پرداخته اند و از سوی مردم با استقبال بسیار پرشوری روبه رو شده اند. او در نخستین مصاحبه خود پس از جام جهانی تصویر روشنی از گذشته، حال و آینده باشگاه ترسیم می كند.
● پس از سه سال دوباره به آمریكا بازگشته اید. اگر بخواهی واكنش و استقبال مردم این منطقه را با شور و شعفی كه سه سال پیش در آنها دیده بودی، مقایسه كنی چه می گویی
▪ اصلا قابل مقایسه نیست شرایط امسال با سه سال گذشته. باید اعتراف كنم كه با حضور رونالدینیو، مردم با شور و شعفی دیوانه كننده به استقبال ما می آیند. البته موفقیت بارسلونا در طول سال های اخیر نیز عامل موثری است در پدید آمدن چنین استقبال نادری.
● برای تو شرایط جدیدی حاكم شده است. كدام تو را بیشتر اغوا كرده است قرارداد جدیدی كه با باشگاه منعقد كرده ای و یا افتخارات و جام هایی كه در این دو سال به آنها چنگ زده ای
▪ هر دو به یك اندازه مهم محسوب می شوند. اینكه احساس می كنید از نظر باشگاه یك فوتبالیست ارزشمند و كلیدی تلقی می شوید، نكته قابل توجهی است. اما خب قهرمانی و كسب افتخار و جام های گوناگون چیز دیگری است. در این چند سالی كه در باشگاه بوده ام تا دو سال پیش هیچ جام قابل توجه و ذكری را تصاحب نكردم. این می تواند برای یك فوتبالیست یك عطش سیری ناپذیر باشد. اما خوشحالم كه عصر افتخار و موفقیت بارسا آغاز شده و این برایم مهمترین نكته است.
● تصویر «این كارلس پویول» چه تفاوت آشكاری با «آن كارلس پویول»ی دارد كه چند سال پیش تازه به كمك لورنزو سرافرر به لاماسیا آكادمی و محل تمرینات باشگاه آمده بود و سپس به مدد لوییز فان خال رشد كرد
▪ گمان می كنم من همان انسان سابق هستم. با همان هدف و میل و عطش برای موفقیت. در چنین باشگاهی همیشه سعی كرده ام، بر رفتار و كردارم در باشگاه مسلط شوم و چنین شور و انگیزه ای را به دیگر هم تیمی هایم انتقال دهم.
● شنبه، روز ویژه ای برای تو و دیگر هم تیمی هایت بود. قدم زدن در بلوار «هالیوود»و سپس ملاقات با كودكان و نوجوانانی كه به بارسا عشق می ورزند و تو را در حد اسطوره می پرستند.
▪ خب در اینكه با چنین استقبال و شور و شعفی خوشحال و شادمان شدم، شكی نیست. واكنش مردم آمریكا، در قبال ما فوق العاده بود. چیزی بیش از آن كه انتظارش را می كشیدیم. اما وقتی كودكان و دیگر توده مردم با ما چنین رفتاری از خود نشان می دهند، آنگاه تنها باید به بارسلونا اندیشید و نه به «خود». این بارسا است كه به بازیكنان و ستاره های این تیم سیمایی خاص بخشیده و به مدد آن، اعضای این تیم خود را در قامت یك اسطوره می یابند. دامنه محبوبیت و آوازه بارسا در سرتاسر دنیا حیرت انگیز است.
● اكنون تو را باید در كنار دیگر كاپیتان های اسطوره ای باشگاه جای داد. سزار، سخارا، كرویف، آسنسی، زوبی زارتا و باكه رو...
▪ بله شاید... اما به یك نكته باید اندیشید و آن این است كه هدف و رویكرد تمامی ما در چنین مجموعه ای در طول تاریخ یكسان و هم سو بوده است. كسب افتخارات و حضور در كنار دیگر بازیكنان برای جامه عمل پوشاندن به چنین هدفی.
● خب بهتر است كمی در خصوص «حال» صحبت كنیم. خریدهای جدید بارسا را چگونه تحلیل می كنی...
▪ تمامی این بازیكنان جدید از آن دسته فوتبالیست های حرفه ای محسوب می شوند كه در هر باشگاهی هدف یكسانی دارند. در این مدت موفق شده ام تا حدودی با تماشای بازی ایدور گودیانسن او را ارزیابی كنم و از توانایی هایش تلقی مثبتی به دست آورم. او فوتبالیست سریعی است. بسیار سریع و با ذكاوت و هوشی خاص. از آن دسته مهاجمانی كه می تواند برای هر مدافع دردسرساز شود. چندان دوست ندارد با توپ حركات نمایشی ارائه دهد و همین نگرشش او را بدل به یك بازیكن ارزشمند كرده است. اینها تمام خصوصیاتی بود كه در این مدت در بازی او یافتم.
● اینكه «گودیانسن» به زبان اسپانیولی مسلط نیست نمی تواند مشكل ساز شود
▪ زبان خب چرا... اگر زبان ندانی خیلی سخت می توانی خود را با شرایط جدید وفق دهی. اما او در كنار مجموعه است و كم كم راه می افتد
● آیا با او در خصوص مورینیو صحبت كرده ای
▪ منظورت با گودیانسن است نه... اما دلیلی نمی بینم كه در خصوص توانایی های مورینیو با او صحبت كنم. مورینیو مربی بزرگی است و یك تئوریسین بزرگ كه نتایج خوبی هم می گیرد.
● نظرت را در خصوص لیلیان تورام و جیانلوكا زامبروتا ابراز نكردی
▪ در این مدت چندان نتوانسته ام تصویر شفاف و روشنی از این دو به دست آورم. نه تورام و نیز نه زامبروتا چندان در بازی های دوستانه ما حضور نداشتند. اما این دو از فوتبالیست های باتجربه و تثبیت شده محسوب می شوند. حضور این دو می تواند موجب افزایش بازدهی ما در خط دفاعی شود.
● با اتكا به چه فلسفه ای می توان دوباره به قهرمانی های دیگر در سال جدید خوشبین بود
▪ فرمول ما برای قهرمانی كاملا آشكار است. یكی اینكه باید با عطش و هوس فراوان برای قهرمانی و پیروزی بازی كرد و دیگر اینكه احترام و توجه به تمامی رقبا...نادیده انگاشتن ضعیف ترین تیم نیز می تواند برای ما دردسرساز شود.
● در مورد رقبای بارسا در این فصل چه عقیده ای داری... مادرید در این فصل قدرتمندتر از قبل شده است، نه
▪ معتقدم نباید از هیچ حریفی هراس داشت. اما كوچك انگاشتن و نیز احترام نگذاشتن به آنان نیز می تواند نتیجه ای معكوس برای ما در بر داشته باشد. اینكه مادرید یك تیم بزرگ و پرستاره است كوچكترین شكی ندارم. همواره آنها بهترین و باوقارترین رقیب ما در اسپانیا بوده اند.
● آیا بارسای كنونی بهترین و نیرومندترین بارسای تمام دوران است
▪ از گذشته تا حال، بارسا، مجموعه های گوناگونی داشته كه به یك اندازه نیرومند و موفق بوده اند. اما بارسایی كه حالا من كاپیتان آن محسوب می شوم نیز یكی از آماده ترین، منسجم ترین و قدرتمندترین تیم های تاریخ این باشگاه محسوب می شود.
● چه رازی در پشت پرده موفقیت و كامیابی «اسولگرانا» نهان شده است
▪ همانطور كه گفتم تنها دو چیز: تواضع و میل به تلاش و نیز علاقه و انگیزه دیوانه كننده ای كه برای موفقیت و قهرمانی در روح بازیكنان متبلور است.
● در این مدت صحبت های فراوانی در خصوص علاقه و پیشنهاد میلان به رونالدینیو می خوانیم. چه اعتقادی دراین باره داری
▪ اینكه میلان برای به چنگ آویختن او از خود علاقه نشان می دهد، مسئله حیرت آوری نیست. نه میلان كه تمامی بزرگان فوتبال اروپا، در آرزوی فریفتن او هستند تا بلكه بهترین فوتبالیست دنیا را در مجموعه خود ببینند. این یك اتفاق عادی و طبیعی است. او فوتبالیستی است كه می تواند به هر تیمی آهنگ و ریتمی جدید الهام كند. این از خصوصیات ویژه و بارز اوست. اما با خواندن چنین داستان ها و نوشته هایی روحیه مان تقلیل نمی یابد. آنها می نویسند و خب، میان حرف و عمل فاصله عمیقی حاكم است.
در این مسیر، نقش سرمربی تیم و كاپیتان ملموس تر و حیاتی تر از سایرین است.... اینطور نیست
دقیقا... رایكارد در این سه سال خود را در قامت یك مربی بزرگ و هوشیار نشان داده است. او نیك می داند كه چگونه در برهه های حساس رفتاری مناسب با شرایط خاص از خود نشان دهد. دقیقا نقش یك مربی در مجموعه، بسان سرمربی، می تواند تعیین كننده باشد. كاپیتان نماینده بازیكنان است. كاپیتان است كه خواسته های درونی دیگر بازیكنان مجموعه را به گوش سرمربی و دیگر مقامات بلند پایه باشگاه می رساند.
● خب...بهتر است بگویی دوست داری چه جام هایی را تصاحب كنی
▪ نمی توانم انتخاب كنم. هر كدام برای خود به یك اندازه ارزشمند هستند. اول سوپر جام اسپانیا، سپس سوپر جام اروپا و بعدا نیز با شروع لالیگا، كه باید در آن بازی ها خود را غرق كنیم و پیروزی های بعدی...
● یوهان نیسكنس،دستیار جدید فرانك رایكارد شده است. درباره او چه عقیده ای داری
▪ چندان نمی توانم تصویر روشنی از او به شما بگویم. او فوتبالیست قدیمی بارسا بوده و یكی از بهترین های آن... تجربه بسیار والای او در مربیگری بی شك به مدد مجموعه خواهد آمد. همواره كار كردن با قدیمی های بارسا برای من حس خوشایندی دارد.
● خب...كمی نیز راجع به «لاسلكسیون» صحبت می كنیم. چرا چنین سناریوی غم باری برای اسپانیا در جام جهانی نوشته شد
▪ نكته ای كه همیشه به آن اندیشیده ام این است كه چرا ما هیچ گاه نمی توانیم یاد بگیریم كه چگونه باید در میدان های بزرگ بازی كنیم. این نكته كلیدی است. ما جام را عالی و رویایی شروع كردیم. اما در برابر فرانسه به یك باره همه چیز را از دست دادیم. اینكه نمی دانستیم چگونه در برابر آنها بازی كنیم و از چه راهی بازی كنیم، عامل مهمی در ناكامی ما بود.
گفت و گو با كارلس پویول،فرمانده كاتالونیا
ژوان پوكا
ترجمه:بهرنگ داوودی
منبع: El Mundo
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید