جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مدیریت را به زندگی شخصی بیاورید


مدیریت را به زندگی شخصی بیاورید
میخواهم برایتان از چند اصل مدیریتی صحبت كنم. چرا كه یك مدیریت موفق حتی در زندگی شخصی باعث خوشبختی و موفقیت می‌‌شود. روی صحبتم بیشتر با كسانی است كه از راه مستقیم و درست متوجه بعضی چیزها نمی‌‌شوند و حال یا عمدا یا سهوا به دقت در جهت عكس این اصول حركت می‌‌كنند. امیدوارم این بار هم حداقل پس از خواندن این مقاله مانند همیشه عمل كرده و اوضاع خود را كمی بهبود ببخشید، شاید در اینجا اصل هماهنگی ایجاب می‌‌كند كه با شما مثل خودتان صحبت كنم و برای گروه دوم كه شاید شما خود از آن دسته باشید به یك گفتار كوتاه اشاره می‌‌كنم: از لقمان پرسیدند: ادب از كه آموختی، گفت: از بی‌‌ادبان. حال تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
● سوء استفاده از كلام
در اولین قدم برای آنكه این اطمینان را در خود ایجاد كنید كه در مورد هدفتان (تخریب خود)! نهایت بهره‌وری را خواهید داشت پیشنهاد آن است كه در گفتگوی درونی كه با خود دارید هرگز از تمسخر خود دست نكشید و سعی كنید از نفوذ كلام استفاده كه چه عرض كنم سوءاستفاده نموده و از كلمات دلسردكننده و تحقیركننده و تضعیف‌كننده بسیار استفاده كنید این كار باعث می‌‌شود تیشه را دقیقا به ریشه خود وارد نمایید و هرچه سریع‌تر به (یا رومی رومی یا زنگی زنگی) برسید. مطمئن باشید استفاده از عبارات منفی و كلام مخرب طی بررسی‌ها و آزمایشات انجام شده توسط دانشمندان این روش! بسیار كارساز خواهد بود.
به شما پیشنهاد می‌‌شود كه (من نمی‌‌توانم!) را هر روز روزی‌ سه‌بار و هر وعده هر قدر می‌‌توانید با خود بگویید! این توصیه را در ابتدا آوردم تا از همان اول با روحیه متزلزل و منفی دست به كار شوید. البته این به خواست خودتان است نه من!
● هدف، بی‌‌هدف!
دومین پیشنهاد آن است كه اصلا سعی نكنید زیاد از مغز و فكر خود كار بكشید چون می‌‌دانید حیف است! مستهلك می‌‌شود! بنابراین در برخورد با مسائل و ابهامات اصلا نیازی نیست شروع به سوال‌سازی و رفع ابهام نمایید و هدف را برای خود واضح‌تر كنید. برای یك حركت معكوس لازم است بی‌‌هدفی را هدف قرار دهید و اصلا خود را ملزم به پیشرفت و ترقی نكنید. پس روی هدف خود كه همان بی‌‌هدفی است تمركز كنید. خودتان خوب می‌‌دانید كه وقتی كسی روی چیزی تمركز می‌‌كند در همان زمینه شروع به رشد می‌‌كند پس در این جا روش تضمین شده همان از این شاخه به آن شاخه پریدن و بی‌‌هدفی است!
● برنامه‌ریزی ممنوع!
دیده‌اید این روزها در همه جا از اهمیت برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی برنامه‌ها و به كارگیری مدیریت زمان صحبت می‌‌شود با توجه به هدفی كه این دسته از افراد معكوس گرا دارند لازم است استفاده از هرگونه برنامه و برنامه‌ریزی ممنوع باشد. نداشتن برنامه مشخص در تمام زندگی چه در امور كلی و چه جزئی برای این افراد دو حسن دارد، یكی آن كه درجه بی‌‌قیدی خود را بالا می‌‌برند و درجه مسئولیت‌پذیری خود را كاهش می‌‌دهند. دوم آنكه وقت كافی برای تمركز روی افكار بیهوده پیدا می‌‌كنند كه این خودش برای رسیدن به ناموفق بودن بسیار مفید است! ادامه دارد
● صبوری، ویژگی بارز انسان‌های موفق
صبوری یكی از ویژگی‌های بارز انسان‌های موفق است. در واقع شهامت پایداری در ناامیدی و شرایط سخت صفتی است كه بیش از هر عامل دیگر موفقیت انسان را تضمین می‌‌كند. مطمئنا همه شما در موقعیت‌هایی قرار گرفته‌اید كه زندگی درنهایت دشواری خود بوده است و فشارهای زیادی را تحمل كرده‌اید، در این مواقع شاید حتی فكر نمی‌‌كردید بتوانید، حتی به مدت یك هفته دوام بیاورید، اما به هر ترتیبی بود دوام آورده‌اید. زیرا قطعا شكیبایی لازم را به خرج دادید.
در حقیقت پایداری شما یك نشانه واقعی است از اعتماد به خود و توانایی‌تان برای كسب موفقیت. به یاد داشته باشید كه تمام زندگی یك آزمون است و برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ، گذراندن (آزمون پایداری) یك ضرورت است. این آزمون اغلب به طور غیرمنتظره‌ و در هر زمان، ممكن است پیش آید. هر موقع با یك مشكل پیش بینی نشده، ناامیدی، شكست، یا بحرانی در زندگی روبرو شوید، آزمون پایداری را می‌‌گذرانید. اینجاست كه توانایی‌هایتان را به خود و نزدیكانتان نشان می‌‌دهید. صبر كردن مهارتی است كه باید با تمرین مرتب آن را به دست آوریم. در واقع صبر كردن به معنای از بین بردن سرعت عمل خود، در انجام كارها نیست، بلكه هر كار و هر هدفی ویژگی خاص خود را می‌‌طلبد، زمانی سرعت عمل در یك كار، رسیدن به هدف را تسریع می‌‌كند و زمانی دیگر صبوری. مهم این است كه جایگاه این دو در زندگی به خوبی مشخص شده باشد و بی‌‌توجهی به این مساله می‌‌تواند، تمام زندگی فرد را دچار اشكال كند. یكی از رموز مهم پایداری و موفقیت این است كه قبل از روبرو شدن با ناامیدی‌های احتمالی در راه دست‌یابی به هدف‌هایتان، ذهن ناخود‌آگاهتان را مهیا كنید و از پیش تصمیم بگیرید كه هر اتفاقی بیفتد، هرگز ناامید نخواهید شد. پس همواره تلاش كنید و نتیجه را به زمان بسپارید.
● جمله های طلا‌یی
▪ از شوخ‌طبعی‌ات برای خنداندن استفاده كن، نه برای تمسخر دیگران.
▪ سقراط می‌‌گوید: اگر خاموش باشی تا دیگران به سخنت آرند، بهتر از آنست كه سخن‌گویی و دیگران خاموشت كنند.
▪ زنان از كلمات برای درمیان گذاشتن عواطف خود استفاده می‌‌كنند و مردان در سكوت عواطف خود را ابراز می‌‌كنند.
▪ احساسات هم می‌‌توانند طوری تركیب شوند كه تولید سم كنند و نیز طوری تركیب شوند كه تولید نبوغ كنند.
▪ رمز آرامش درونی و استقلال واقعی، در آن است كه خود را از قید و بندهای توقع خلاص كنیم.
▪ تنها كسی مرتكب اشتباه نمی‌‌شود كه عمل كند! پس از اشتباه نترس! اما از آن درس بگیر.
▪ وقتی حرف می‌‌زنیم، چیزی را می‌‌گوییم كه می‌‌دانیم، اما وقتی گوش می‌‌كنیم، چیزی می‌‌آموزیم.
▪ افتخار در شكست نخوردن نیست، بلكه افتخار در شكست خوردن و دوباره بپا خاستن است.
▪ مراقب باشید زمان حساب‌كشی از خودتان، تخفیف زیاد به خودتان ندهید.
فاطمه برینعمتی
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید