پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


فرصتی برای شدن


فرصتی برای شدن
امروز در دنیایی زندگی می كنیم كه عوامل اقتصادی و پیشرفت های روزافزون فناوری، لحظه به لحظه منجر به تغییر و تحول شرایط شغلی ما می شوند. پذیرفتن هر تغییری به خصوص در زمینه كار، نیازمند فراگیری مهارت های خاصی است. گاه این تحولات شغلی چنان عمیق هستند كه تمامی جنبه های زندگی فرد را نیز تحت تأثیر قرار می دهند. از این رو پذیرش شرایط جدید و همسویی با آنها مرهون اعتماد به نفس و برخورداری از روحیه ای پذیرا و گشاده خواهد بود.
●اعتماد به نفس و تغییر
هر چند هر تحولی با خود شرایط و مقتضیات خاصی به همراه دارد اما نباید هرگز از جنبه منفی به آن پرداخت بلكه می توان با كمی اطمینان به نفس، آن را روندی رو به رشد و مؤثر تلقی كرد كه با یك زمینه فكری مناسب و پذیرا، افق روشنی از آینده شغلی شما كه تا پیش از این تاریك و تلخ می نمود، می گشاید. برخی افراد این تغییرات را بسیار راحت تر از آنچه كه به نظر می رسد می پذیرند، اما اكثر ما به دلیل تجربه های تلخ گذشته و ناكامی هایی كه پشت سرگذاشته ایم، در برابر هرگونه تحولی به سرعت اعتماد به نفس خود را از دست می دهیم و در چنین شرایطی احساس بی كفایتی می كنیم. اغلب اوقات، این احساس عدم اعتماد به نفس همراه با احساس كمبود دلگرمی و پشتوانه است. ریشه اصلی این مسئله را می توان در دوران كودكی جست وجو كرد. هنگامی كه شما احساس دلگرمی كافی برای پذیرش و انجام مسئولیتی نداشته باشید، برای دوری از چالش پیش رو اقدام می كنید و به جای آنكه خود را درگیر مسئله نمائید، به دلیل عدم اطمینان به توانایی های خود می كوشید تا به هر طریقی از تعهد و مسئولیت جدید سر باز بزنید.
●ترس از شكست
یكی از دلایل عمده ای كه افراد هنگام رویارویی با مشكلات و چالش های جدید شغلی با آن روبه رو هستند، ترس از شكست است. دلیل اصلی این موضوع این است كه شما احساس می كنید ممكن است اشتباهی را كه در گذشته مرتكب شده اید دوباره تكرار نمایید.
چنانچه برای پذیرش حرفه جدیدی دعوت به مصاحبه شده اید، مطمئن باشید كه برای آن شغل كاملاً مناسب هستید. هیچ كارفرمایی وقت و انرژی خود را صرف شخصی كه به نظر او كفایت لازم را ندارد نمی كند. بنابراین اگر در این میان خود را كم ارزش تلقی كنید، هر چقدر هم كه در كارتان خبره و كارآزموده باشید، باز هم از عهده انجام آن برنمی آیید. پس لازم است با اعتماد به نفس كافی برای روز مورد نظر آماده شوید. اطمینان داشته باشید كه اگر توانایی های خود را به خوبی بشناسید و به آنها اعتماد كنید، جای هیچ نگرانی نخواهد بود. روز مصاحبه فراموش نكنید كه:
▪ پیامی كه جسم شما می فرستد بسیار مهم است. پس بی قراری نكنید و هر چیزی كه در پیرامون تان باعث مشغول شدن شما می شود را از خود دور نمایید. از اشاره و تكان دادن سر و دست و همچنین پاهایتان بپرهیزید.
▪سعی كنید با تمام اعضای حاضر در جلسه ارتباط چشمی برقرار كنید. هنگام مصاحبه، برقراری ارتباط از طریق چشم، صرف نظر از كسی كه سئوال می كند، بسیار اهمیت دارد.
▪ نكات مثبت و مشخصه های وجودی تان را برشمرید و روی آنها تأكید كنید. مهم ترین موفقیت ها و دستاوردهای حرفه ای تان را نام ببرید.
▪ توجهی نداشته باشید كه كارفرما برگه استخدام شما را مطالعه كرده است یا نه، بلكه بدون هیچ واهمه ای دوباره به معرفی خود بپردازید.
▪ از قریحه شوخ طبعی تان استفاده كنید. با كمی خنداندن حاضرین می توانید فضایی مناسبی ایجاد نمایید تا در فرصت به دست آمده، خود نیز به آرامشی نسبی دست یابید.
▪ در رابطه با كارفرمایان و مسئولان پیشین خود بی انصاف نباشید و به بدگویی از آنها نپردازید.
با اعتماد به نفس سخن گفتن
گاهی اوقات از شما خواسته می شود تا به عنوان نماینده مسئولان اداره در همایشی شركت كنید. در این هنگام به جای ترس و دلهره از حضور در جمع و پاسخگویی به سئوالات، باید به این نكته توجه كنید كه یك فرصت استثنایی برای ابراز خودتان به شما روی آورده است.
▪ هر چند ممكن است افراد بسیار دیگری وجود داشته باشند كه سطح معلومات و دانسته های آنها بسیار بالاتر از شماست ولی مسلماً هیچ یك آرامش خاطر و اعتماد به نفس شما را ندارند.
همین مشخصه، وجه تمایز شما از دیگران است كه باعث انتخاب تان از سوی مسئولان بالاتر شده است. پیش از هرگونه تنشی، به این موضوع خوب فكر كنید.
▪ هر كسی باید از جایی شروع كند، پس به جای نگرانی به این موضوع بیندیشید كه هم اكنون این فرصت طلایی به شما روی آورده است.
▪ به خاطر بسپارید كه میزان حضور و فعالیت شما در جمع، به اندازه فعالیت دیگر افراد ارزش و اعتبار خاص خود را داراست و هیچ چیزی كمتر از آنها ندارد.
مهارت های صحبت و برقراری ارتباط با دیگران در چنین مواقعی اهمیت فراوانی دارند. اگر می خواهید تأثیر به سزایی بر دیگران داشته باشید و احترام همه را به خود جلب كنید، باید بتوانید هر آنچه كه هستید به خوبی بروز دهید و اهداف و دیدگاه هایتان را در مسیر مناسب آن بیان كنید. به خاطر داشته باشید كه صدای شیوا و رسا، نشانگر قدرت و توانایی وجودی شماست. آهنگ صدا و شدت و میزان آن همگی با اهمیت هستند. همچنین طرز ایستادن شما نیز بسیار مهم است. با سری بلند و افراشته بایستید و شانه هایتان را آزاد بگذارید. خم نشوید و هرگز سرتان را بالا و پایین نبرید. اگر بازوهایتان را راحت و كمی متمایل به پشت كنید، قفسه سینه شما فراخ تر می شود كه در قدرت صدای شما بسیار اثرگذار خواهد بود. سعی كنید پیش از پاسخ به هر سؤال، كمی مكث كنید، به آرامی نفس بكشید و شروع به صحبت نمایید. قبل از حضور در چنین محافلی می توانید با تمرین جلوی آینه و آزمودن حالت های مختلف، از تنش و نگرانی روز موعود بكاهید.
●برقراری ارتباط
آیا تا به حال به این موضوع فكر كرده اید كه چه عاملی باعث می شود از صحبت و گفت وگوهای دوستانه با همكاران تان احساس خجالت كنید؟ آیا گمان می برید با این كار احساساتتان را به دیگران تحمیل می كنید یا اینكه آنها همان طور كه شما درباره دیگران قضاوت می كنید، به قضاوت در مورد شما می پردازند؟ آیا از اینكه همكاران جدید به نقاط ضعف و قوت وجودی تان پی ببرند و آن را برجسته كنند می ترسید؟ حتماً ترجیح می دهید هنگام ورود به محلی، افراد حاضر چنان مشغول به كار باشند كه توجهی به حضور شما و مسائلی چون چاقی، لاغری، جوانی و... در وجود شما نكنند! مطمئن باشید هیچ كس در آنجا شما را قضاوت نمی كند. همیشه به خاطر بسپارید كه در همان اتاق، افراد دیگری نیز مانند شما هستند كه احساس ناخوشایندی دارند. پس در هنگام حضور در یك جمع تازه سعی كنید:
▪ به دنبال كسانی باشید كه در ظاهر، تنها به نظر می رسند. به دنبال بهانه ای برای كمك به این افراد باشید. كار چندانی لازم نیست بلكه یك گفت وگوی كوتاه و ساده كافی است. زمینه های مشتركتان را پیدا كنید. علاقه واقعی تان را نشان دهید و سعی كنید نام آنها را به خاطر بسپارید.
▪ سئوال هایتان را واضح و روشن بپرسید، چرا كه وقتی شما جزء به جزء جلو می روید، گفت وگوی صمیمانه تان دچار سكته های پی در پی خواهد شد. قضاوت نكنید و هیچ گاه دیگران را كوچك نشمرید.
▪ منظور خودتان را واضح بیان كنید و به خاطر جلب اعتماد دیگری، عقیده تان را پنهان نكنید. بدانید كه شما با ابراز و اظهار نظر خودتان احترام بیشتری به دست می آورید.
▪ معجزه خنده را فراموش نكنید.
●قدرت پذیرش انتقاد
بسیاری از ادارات، شرایط ارزیابی و سنجش خاصی دارند. از این رو ممكن است گاهی شما نیز زیر ذره بین كارفرمایان خود قرار بگیرید و به دلیل برخی مشكلات، حتی مورد انتقاد واقع شوید.در این هنگام نباید هیچ گونه نگرانی و تنشی به خود راه دهید بلكه به این بیندیشید كه این موضوع می تواند به شما كمك كند تا به نحوه كاركرد خودتان بیشتر آشنا شوید. اگر محل كارتان شلوغ و پرتنش است به خاطر داشته باشید كه:
▪ توانایی پذیرش انتقاد و سرزنش را در خود افزایش دهید. همواره به خاطر بسپارید كه معنای پرس وجوی كارفرمای شما انتقاد و نكوهش شخصیت شما نیست، بلكه فقط فرصتی دست داده كه بتوانید زمینه های پیشرفت خودتان را بهتر بشناسید.
▪ از اینكه علت انتقاد مسئولان خود را بپرسید، هراسی نداشته باشید و اگر احساس می كنید كه صحبت های آنها غیرمنطقی است، با صراحت عقیده تان را مطرح كنید و به دفاع از دیدگاه های خود بپردازید.
این عامل به شما كمك می كند تا روشی صحیح و مناسب برای پذیرش هرگونه تغییر و تحولی در پیش رو داشته باشید. همان طور كه گفتیم، هر شغلی به خواسته ها و مهارت های خاصی نیاز دارد كه این موضوع به معنای منفی بودن رویكرد آن نیست. هر تغییری، با خود تنش و عدم آرامش را به همراه دارد كه برای پذیرفتن و انعطاف با شرایط جدید، به اندكی زمان نیاز است.
▪در گذشته باقی نمانید. از اشتباهات گذشته عبرت بگیرید و هر كاری كه می توانید برای جبران آن انجام دهید. این فكر را كه شما خود به خود دچار اشتباه می شوید، از وجودتان دور كنید.
▪ هر كسی ممكن است در برهه خاصی نسبت به توانایی ها و قابلیت های وجودی اش دچار تردید شود و احساس ناامنی و بی كفایتی كند. این شخص حتی شاید از اعتماد به نفس بالایی هم برخوردار باشد. در واقع اطمینان به خود، به معنای آن نیست كه هرگز به دیگران تكیه نكنیم بلكه گاهی لازم است مهلتی به خود بدهیم و در برخی مسائل از كمك و مساعدت سایرین استفاده كنیم.
▪هر از گاهی از اینكه ریسك و خطر كنید نترسید. مواجهه با ترس، یكی از عوامل اصلی شكوفایی اعتماد به نفس است.
▪ اگر نمی توانید به سرعت اشتباهاتتان را جبران كنید، با تأنی و درنگ به این مسئله بپردازید و عجله نكنید.
▪ از فضای زندگی خارج از محل كارتان لذت ببرید، چرا كه این رویكرد مثبت می تواند زندگی حرفه ای شما را نیز بسیار تحت تأثیر خود داشته باشد.
لیدا هادی
منبع: www.BBC.co.uk
منبع : روزنامه همشهری