سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

نقش مواد آرایشی درجوان ماندن پوست


نقش مواد آرایشی درجوان ماندن پوست
زیبایی چهره و اندام، ارزش زیادی دارد. مردم بسیاری از كشورها سالانه چندین میلیون دلار صرف خرید مواد آرایشی می كنند. تاكنون برخی از رازهای جلوگیری از مسن شدن و پرچروك شدن پوست كشف شده اند. مهم ترین این راهكارها حفاظت از پوست با استفاده از مواد صحیح است. بهترین راه پیشگیری از پیر شدن سلول های پوستی، حفاظت هرروزه آنها در مقابل تابش اشعه های زیان آور خورشید است.
در اینجا قصد داریم راز جوان ماندن پوست را با شما در میان بگذاریم. موادی كه در فروشگاه ها و داروخانه ها به عنوان لوازم آرایشی برای جوان نگاه داشتن پوست ارائه می شوند، بی شمارند. اما چگونه می توان در میان این همه پماد و كرم های متنوع، ماده موثر و مناسب برای پوست خود را یافت؟ در وهله نخست، مشاهده بسته بندی مواد آرایشی می تواند كمك بزرگی را به خریداران این مواد بكند چرا كه افراد مختلف در سنین مختلف به مواد ویژه ای نیازمندند.
پوست بدن ما تا سن سالگی مقدار زیادی ماده كلاژن تولید می كند. از پروتئین كلاژن، رشته های حفاظت كننده بافت پیوندی به وجود می آیند. قشر فوقانی پوست یا اپیدرم در دوره جوانی و تازگی خود به سر می برد و به این ترتیب، با موفقیت تمام در برابر حملات عوامل زیان آور محیط زیست یا روندهای نابودكننده درون بدن مقاومت می كند. در این دوره از زندگی، با خیال راحت می توان از استعمال كرم های آرایشی گران قیمت صرف نظر كرد. زیرا بسیاری از این مواد، همانند دشمنان خارجی مورد هجوم قرار می گیرند.
اما باید تذكر دهیم كه درصد از چین و چروك های پوست بر اثر كشیدن سیگار و قرار گرفتن بیش از حد پوست در معرض اشعه خورشید به وجود می آیند. اشعه ماوراء بنفش، رشته های پروتئینی كلاژن را نابود می سازند. به همین دلیل بایستی از سن سالگی، یك كرم ویژه استفاده در ساعات روز، با فاكتور حفاظت كننده یا بیشتر برای مقابله با اشعه ماوراء بنفش به كار گرفته شود .
بر اثر واكنش های شیمیایی و متابولیسم درونی بدن، رادیكال های آزاد به وجود می آیند. این مواد كه دارای یك الكترون منفرد هستند، بسیار فعال بوده و برای بدن ما زیان آورند. میزان این رادیكال های آزاد، بر اثر استعمال دخانیات و فشارهای روحی و عصبی افزایش می یابد. با مسن تر شدن سلول های پوست، آنها به تدریج، قدرت مقابله با رادیكال ها را از دست می دهند. ویتامین های A، C و E در مقابله با رادیكال های آزاد، به سلول های پوست كمك می كنند. البته برای دست یافتن به تاثیر مفید این ویتامین ها، باید مقدار آنها، به ویژه در یك فرم شیمیایی باثبات، در كرم های آرایشی افزایش یابد. بر روی بسته بندی های مربوطه، این ویتامین ها تحت عناوین «رتینول» (ویتامین آ)، اسید آسكوربیك (ویتامین ث) و «توكوفرول» (ویتامین ایی) ذكرمی شوند.
پس از سن سالگی كلاژن كمتری در فیبروبلاست ها یا سلول های پوستی ساخته می شود. اما در این دوره از زندگی، عنصر مس و آنزیم های حاوی كینون یعنی (موادی كه از اكسیده شدن مواد شیمیایی معطر یا آروماتیك به وجود می آیند) به سلول های پوست كمك می كنند. این آنزیم ها علاوه بر اینكه پوست را در مقابل زیان رادیكال های آزاد حفظ می كنند، در به دست آوردن انرژی یار توانای این سلول ها هستند. به این ترتیب، تقسیم سلول های پوستی افزایش یافته و عمل احیای آنها سریع تر انجام می گیرد.
پس از فرا رسیدن چهلمین بهار زندگی، پوست ما دائماً تشنه است زیرا با كاهش میزان هورمون استروژن در بدن، قابلیت ذخیره رطوبت در سلول های پوستی كمتر می شود. با كمك اسید هیالورونیك، پوست بار دیگر، توانایی ذخیره رطوبت را باز می یابد و همچون یك بافت اسفنجی، مولكول های آب را در خود جای می دهد. ویتامین آ علاوه بر این، بافت كلاژن را نیز فعال می كند. در پایان، باید از هورمون های گیاهی یا فیتوهورمون ها نام برد كه همانند هورمون استروژن عمل می كنند و با تامین مجدد رطوبت پوست، چروك های آن تقلیل می یابند. اما باید تذكر دهیم كه این كرم ها و پمادها اكسیر جوانی نیستند و اثر آنها تنها با استعمال مستمر مشاهده می شود.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج


همچنین مشاهده کنید